دیدبان

سونامی سرطان در ایران؛ معده در آقایان، پستان در خانم ها

سونامی سرطان در ایران؛ معده در آقایان، پستان در خانم ها

دیدبان: رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با اعلام شایع ترین سرطان‌ها در ایران گفت: بیش از 300 هزار فرد مبتلا به سرطان در کشور هستند و هر سال 90 هزار نفر به جمعیت این بیماران اضافه می شود.
90
علی مطلق افزود: تعداد افراد مبتلا به بیماری سرطان در کشور و دنیا به علت افزایش سن امید به زندگی و سالمند شدن جمعیت رو به افزایش است.

*مرگ سالانه 50 هزار نفر بر اثر سرطان

وی گفت: هر سال حدود 50 هزار نفر بر اثر ابتلا به بیماری سرطان در کشور جان خود را از دست می‌دهند و این افراد به جز 90 هزار نفری هستند که سالیانه به سرطان مبتلا می شوند.

مطلق افزود: از پنج سال گذشته با ایجاد نظام ثبت سرطان در کشور، بیش از 85 درصد موارد سرطان در کشور ثبت می‌شود و آمارهای پنج سال اخیر نشان می‌دهد که حداقل 300 هزار ایرانی در پنج سال گذشته به سرطان مبتلا شده‌اند.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: البته افراد زیادی هستند که بیش از پنج سال است که در کشور به سرطان مبتلا هستند، با این بیماری زندگی می‌کنند و سرطان آنها نیز در این مدت عود نکرده است، بنابراین تعداد کل بیماران مبتلا به سرطان در کشور بیش از 300 هزار نفر است.

*شایعترین سرطان‌ها در ایران

وی افزود: شایعترین سرطان در بین مردان ایرانی سرطان معده و در بین زنان سرطان پستان است و شایعترین سرطان کودکان نیز سرطان خون و سرطان مغز است که 70 درصد موارد سرطان کودکان درمان می‌شود.

مطلق در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره اجرای نظام ثبت سرطان گفت: نظام ثبت سرطان در ایران از جمله معدود برنامه‌هایی است که قانون مصوب مجلس را دارد و در سال 82 در مجلس مصوب و اجرایی شده است و از پنج سال گذشته به طور دقیق‌تر اجرا شده است.

وی افزود: محدودیت های نرم افزاری، ساختاری و برخی محدودیت های فرآیندی و از جمله کمبود نیروی انسانی به اجرای کامل برنامه ثبت سرطان آسیب زده است.

مطلق گفت: برنامه ثبت سرطان از شش ماه پیش در قالب سامانه پکپارچه مدیریت سرطان طراحی مجدد و در کل کشور اجرایی شده است و با همکاری معاونت های مختلف وزارت بهداشت و سازمان های بیمه‌گر روز به روز دقت آن بیشتر می‌شود.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت تاکید کرد: اکنون بیش از 85درصد موارد بروز سرطان در کشور تحت پوشش برنامه مدیریت یکپارچه سرطان است و آمارهای وزارت بهداشت در این زمینه با آمارهای برآوردی سازمان بهداشت جهانی بسیار نزدیک است.

*رشد 70 درصدی سرطان تا سال 2030

وی درباره رشد بیماری سرطان در ایران نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سرطان هم در ایران و هم در جهان رو به افزایش است، سال 2014 حدود 14 میلیون فرد مبتلا به سرطان در دنیا شناسایی شده است که این آمار در سال 2030به 25 میلیون نفر می‌رسد.

مطلق گفت: در واقع در 15 سال آینده 70 تا 80 درصد به تعداد افراد مبتلا به سرطان در دنیا اضافه می‌شود که در ایران نیز همین روند پیش بینی می‌شود،مهمترین علت آن نیز افزایش سن امید به زندگی و افزایش سالمندی است.

به گفته وی، سن امید به زندگی ایرانیان در سال 59 حدود 56 سال بود و اکنون در سال 95 به حدود 74 سال رسیده است.

منبع:فارس

مرتبط‌ها

بهترین هتل های شهر مشهد

گرگ یا گوسفند ناتو پشت آیفون است

آل خلیفه در سراشیبی سقوط

تحقیر با تدبیر رئیس‌جمهور چه نسبتی دارد؟

درس‌های عملیات آزادسازی خرمشهر

بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و عزت نفس