دیدبان

درخواست احمدی نژاد از عارف چه بود؟

درخواست احمدی نژاد از عارف چه بود؟

دیدبان: مسعود زریبافان از نزدیکان محمود احمدی نژاد مدعی است که این روزها مخالفان رئیس جمهور سابق، تبدیل به حامیان او شده اند.

وی در مصاحبه ای گفت که احمدی نژاد در دوره ی نخست ریاست جمهوری خود، از عارف برای پست معاون اولی دعوت کرده بود.

رئیس بنیاد شهید در دولت احمدی نژاد اخبار در مورد فساد در این ارگان در دوره ی خود را رد می کند و می گوید: اگر من به اندازه یک حبه قند استفاده در بنیاد کردم، رو کنند.

متن کامل گفتگوی "انتخاب" با زریبافان در زیر می آید:

در فضاهای مجازی پیچیده که شما جلساتی با آقای احمدی نژاد درباره انتخابات سال آینده دارید؟

زریبافان: من هیچ بحثی با کسی نداشتم.

به نظر شما سفرهایی که آقای احمدی نژاد از ابتدای امسال شروع کرده، با اهداف انتخاباتی انجام می شود؟

زریبافان:  نمیدانم و از چیزی خبر ندارم.

نظر افکار عمومی در مورد ورود مجدد ایشان چیست؟

زریبافان:  نمی توانم پیش بینی کنم.

با توجه به عملکرد دولت فعلی، آقای احمدی نژاد چقدر اقبال دارد؟

زریبافان: دولت هر کاری بلد است انجام بدهد، دلیل ندارد انتقاد کنیم. دولت کارش را می کند.

تا به امروز عملکرد دولت خوب بوده است؟ به وعده هایی که داده جامعپه عمل پوشانده؟

زریبافان: من درباره هیچی نظر نمی دهم. باید هر کسی در مقابل پیشگاه خدا و ملت جواب بدهد. اینکه ما بگوییم خوب یا بد عمل کرده مهم نیست. بالاخره وجدان مردم قضاوت می کند.

شما به عنوان کسی که در این جامعه زندگی میکنید، جه نظری در این رابطه دارید؟

زریبافان: ما دعا می کنیم هر کسی در نظام مسئولیت می گیرد موفق شود و بتواند کارش را خوب انجام بدهد؛ چون معتقد هستیم اگر مسئولی کارش را خوب انجام دهد، هم به نفع نظام و هم به نفع مردم است. از صمیم قلب با تمام وجود برای هر کسی که مسئول است دعا می کنیم که در کارش موفق باشد.

امیدوارم دعای شما مستجاب شود. آیا اقای روحانی توانسته تا به امروز وعده هایی که داده را عمل کند؟

زریبافان: در این سال آخر، هر چه قول دادند عمل کنند.

در این سه سالِ آخر ایشان توانسته قول هایشان را عملیاتی کند؟

زریبافان: دولت در زمینه اقتصاد موفق نبوده است. این تحلیل اقتصاد دان های طرفدار دولت هم است، بالاخره تحلیل اقتصاد دان های دولت را توجه میکنم و میبینم اکثر قریب به اتفاقشان، تعریفشان این بوده که دولت در برنامه اقتصادی موفق نبوده است.

یعنی تیم اقتصادی قوی نداشته؟

زریبافان: یک برنامه هایی و قول هایی داده و حتی شعارهایی داده، ولی نتوانسته عملیاتی کند.

بحث سیاست داخلی چطور ؟

زریبافان: قابل تحلیل نیست. آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی گفتند ما تورم را باید از جیب مردم بفهمیم نه آمار بانک مرکزی و مرکز آمار. از مرکز آمار و از جیب مردم متوجه می شویم که تورم شدیدی وجود دارد و روز به روز جنس ها گران می شود، آمار بدهند که یک رقمی شده مردم احساسشان چیز دیگری است.پولی که در جیب مردم است ولی کفایت زندگی شان را نمی کند و روز به روز جنس گران می شود. من به استناد حرف آقای روحانی می گویم تورم را باید از جیب مردم فهمید، نه آمار بانک مرکزی و مرکز آمار یا آماری که مسئولین رسما می گویند.

برخلاف تحلیلی که شما ارائه کردید، بسیاری براین باورند که اقای روحانی در حال اواربرداری است و میراث دولت گذشته مخرب است و مانع از پیشرفت سریع کشور می شود؟

زریبافان: این کم لطفی است. آقای روحانی روز اولی که آمدند تبلیغ کردند و گفتند من برای مبارزه با بداخلاقی می آیم. ایشان هر ایرادی را به گردن دولت قبلی می اندازند. در یک سال مانده دولت هر هنری دارد باید ارائه کند. اگر مسکن مهر بد بوده، بسم الله طرح رو کنند. این بداخلاقی است. این اخلاق را هر کی میخواهد داشته باشد فرقی ندارد. بداخلاقی است که طرف وقتی سر کار است هر جا کم می آورد دولت قبل را مقصر جلوه می دهند. تا هوا گرم و سرد می شود، می گویند دولت قبل. آب کم میشود می گویند دولت قبل، ریزگرد ایجاد میشود می گویند دولت قبل. اینها همه بداخلاقی است. این بداخلاقی ها انسانها را زمین می زند، دولت ها را زمین می زند، هر کی می خواهد باشد.

ما خوشحال شدیم روحانی گفت من برای مبارزه با بداخلاقی ها آمدم. فکر کردیم ایشان آمدند واقعا اخلاق را رایج کنند. اینکه هر ایرادی در دولت پیش می آید می اندازند گردن دولت قبل بداخلاقی است. خب دولت قبل بد بوده، شما خوب کار کنید. آمارهای رسمی که معجزه نیست. زیربناها را ببینید، کارهای زیربنایی شده بببینید، تولید فولاد را ببینید. در دولت نهم و دهم چقدر تولید سیمان افزایش پیدا کرد. تولید برق چقدر افزایش پیدا کرد، زیربناها چقدر افزایش پیدا کرد، اینها را ببینید بعد بگویید دولت قبل انقدر بد کار کرده و حالا حالاها باید جبران کنند.

خب اینکه همه می گویند دولت قبل میراث خوبی نداشته، درست نیست؟

زریبافان: خود نفس بداخلاقی یک ضعف است، اگر یک کاری را نتوانند بکنند بالاخره یک طوری برای مردم توجیه می کنند. نمی آیم به مردم بگویم که من ناتوانم از حل مشکل، باید یک توجیه بتراشم. بداخلاقی حکم میکند که  مشکل را بیاندازیم گردن یکی دیگر. این حرفها در سال اول شاید خریدار داشته باشد ولی در سال سوم دیگر خریدار ندارد .

توان مدیریتی دولت آقای روحانی را چطور دیدید ؟

زریبافان: من معتقد هستم می توانند گزینه های بهتری داشته باشند و فعالیت بهتری بکنند.

برخی از مخالفان اقای روحانی معتقدند دولت ایشان یک دوره ای است، شما چطور فکر می کنید؟

زریبافان: یک چیزی درباره دولت بگویم؛ دولتی که می آید سر کار و به بهانه و به جرم اینکه فلان مسئول در دولت گذشته بوده را کنار میگذارد، کم می آورد. دولت نهم بعد از سه سال ببینید چقدر کار کرد  من شاهد بودم آقای احمدی نژاد از آقای دکتر عارف مکرر خواست به عنوان معاون اول بماند، او اصلا قصد حذف نیروهای دولت قبل را نداشت.

پس چرا آقای عارف قبول نکرد ؟

زریبافان: اینکه قبول نکرد عیبی ندارد، مهم این است که رئیس جمهور خواست بماند و بقیه را حفظ کرد. رئیس بانک مرکزی را حفظ کرد، رئیس بنیاد شهید را حفظ کرد، خیلی از مقامات دولت قبل را حفظ کردند. من دبیر دولت شدم و در دبیرخانه دولت یک نفر را دست نزدم، در بنیاد هم که رفتم به یک نفر دست نزدم. ولی این دولت طرف را به جرم اینکه در دولت قبل مسئولیت داشته کنار می گذارد. دولت قبل هر اشکالی داشت باز یک دولت کاری بود و از توزیع یک سبد کالا در کشور عاجز بود . خیلی بد بود اگر همان عوامل و همان عناصر دولت قبل را استفاده می کردند، شاید آن اتفاقات نمی افتاد. 

دلیلی که آقای عارف، پیشنهاد اقای احمدی نژاد را قبول نکرد چه بود؟

زریبافان: آن موقع که نگاه آقای احمدی نژاد مشخص نبود. ایرادی ندارد که قبول نکرد. بعضی ها پذیرفتند و ماندند مثلا وزیر راه دولت اصلاحات. اقای عارف شاید خط را مشترک نمی دید ولی این حسن نیت در دولت قبل وجود داشت و هر کی دوست داشت بماند را نگه میداشت.

اگر احمدی نژاد سال اینده به صحنه انتخابات بیاید، جامعه به او روی خوش نشان می دهد؟

زریبافان: من معقدم آقای احمدی نژاد رای بالایی دارد. متاسفانه یا خوشبختانه فعالیت ها و ضعف دولت فعلی به سبد آقای احمدی نژاد هم می ریزد . ناتوانی های این دولت دارد افزایش می یابد. آراء آقای احمدی نژاد اشکال کار دولت فعلی است که رقیب خودش را تقویت می کند. خود من محل رجوع هستم. خیلی ها وقتی من را می بینند یاد دولت قبل می افتند، حتی آنهایی که در دولت قبل انتقاداتی از آقای احمدی نژاد داشتند، وقتی به من می رسند می گویند خدا پدرش را بیامرزد یک کارهایی کردند حداقل یک مشکلی حل کردند، حالا که همه کارها خوابیده و اقتصاد راکد است . همه آنهایی که مخالف جدی آقای احمدی نژاد بودند امروز دعا می کنند و می گویند خدا پدرش را بیامرزد خیلی خوب کار کرد، این دولت که هیچ کاری برای ما نکرد. دولت فعلی به دلیل ضعف هایی که دارد به طرف آقای احمدی نژاد میرود.

 شاهد بودیم در سال 92 کاندیداهای اصولگرایان به ائتلاف نرسید و شکست را برای این جناح رقم زدند، ایا امکان دارد این جناح یک بار دیگر دست دوستی جلوی رئیس دولت دهم دراز کند؟

زریبافان: نمی دانم، اظهار نظر در مورد این مسائل زود است، نمی دانم چه اتفاقاتی می افتد.

اخیرا انتخابات مجلس نتایجش مشخص شد و ترکیب خانه ملت و هیئت رئیسه مجلس را مشخص شد، ارزیابی تان در این مورد چیست؟

زریبافان: مجلس در مجموع خوب است و از اقوام مختلف در ان هستند. این باعث میشود همه افراد مراقبت و دقت و تلاش کنند خمودگی و رخوت بهشان دست ندهد و یک رقابت فعال در مجلس حاکم شود.

برخی بر این باورند که مجلس گذشته، چندان در راستای منافع ملی اقدام نمی کرد، نظر شما چیست؟

زریبافان: اصلا اینجوری نیست. وقتی در یک مجلس اکثریت از یک جناح می شوند، این افراد خود به خود آن فعالیت و رقابت جدی را ندارند. مجلس نهم، مجلس ناموفقی نبودو هرانچه که در توانشان بود انجام دادند.

مهمترین نقدتان به مجلس نهم چیست ؟

زریبافان: خیلی دقت نکردم .

حضور پایداریها؟

زریبافان: خیر، همه در مجلس می توانند حرف بزنند و حرفها باید به دور از اتهام و تهمت زدن و توهین باشد. انتقاد کردن خوب است اشکالی ندارد که انتقاد سازنده هم توسط نهادی که قوه ای که مسئول همین کار است

پرونده بنیاد شهیدتان به کجا رسید ؟

زریبافان: هیئت تفحص تصویب نکرد. هر تفحصی یک هیئت برایش می گذارند که آن هیئت بررسی می کند و بعد با حضور مسئولین ذیربط آن را دوباره بررسی می کند. اگر دیدند مسئله قابل توجهی دارد تصویب می کند و کمیسیون بالای دستی که کمیسیون اجتماعی است بررسی میکند.

این قضیه به هیئت تفحص رفت. وقتی میخواهند تصمیم گیری کنند دو موافق و دو مخالف بحث می کنند . مسئول مربوطه از خودش دفاع می کند و در نهایت رای گیری می کنند. امکان دارد دو نفر موافق باشند که تخلفی صورت گرفته و حتی امکان دارد یک عده هم مخالف باشند.

در مجموع، رای گیری می کنند و هر رایی که گرفتند همان میشود عین قانون. متاسفانه یا خوشبختانه، تهیه کنندگان گزارش نتوانستند نظر کمیته را جلب بکنند؛ یعنی به عبارتی این گزارش به تایید هیئت تفحص و تایید نرسید. چه کار کردند؟ عملا کار متوقف است. با این حال رئیس هیئت تحت تفحص آن هیئت را دور زد و پرونده را برای کمیسیون برد. کمیسیون هم دو جلسه بحث کرد، آنجا هم نتوانستند کمیسیون را قانع کنند، یعنی؛ کمیسیون تصویب نکرد و به عبارتی تفحص رد شد و مطلب قابل توجهی نداشت. حالا بعضی دوستان به استناد اینکه دو نفر هم موافق بودند، یک حرفهایی می زدند. مهم این است که این به تصویب هیئت نرسید و مجددا پرونده را به هیئت رئیسه بردند. هیئت رئیسه گفت این نه به تصویب کمیسیون رسیده نه به تصویب هیئت، بنابراین قابل طرح در صحن علنی نیست. آن برادری که دنبال کار بود دنبال هر اتهامی رفت تا به ما وارد کند. اینها هم در این دنیا و هم آن دنیا جواب دارد.

پس پرونده راکد ماند؟

زریبافان: نه عملا چون به تصویب هیئت نرسیده مختومه است .هیچ تخلفی توسط مدیران صورت نگرفته و اگر تخلفی بوده مربوط به گذشته بود.

 یعنی مربوط به دوره دولت اصلاحات؟

زریبافان: خیر، مسئولین دولت پیش از اصلاحات. فقط یک مورد کلاهبرداری مثلا یک مورد اختلاس صورت گرفته که فرد را (که قبل از من آنجا مشغول بود) برکنارش کردم.

این کلاهبرداری دقیقا چه زمانی صورت گرفته؟

زریبافان: این کلاهبرداری نیست. دو مورد الان صورت گرفته که یکی سوء استفاده بوده که من آن مدیر را از قبل عزل کرده بودم. چراکه متوجه شدم مدیر صالحی نیست. بعد هم که از تخلفش مطلع شدیم پرونده را به دادگاه فرستادیم و خودم هم پیگیری کردم و ملاقات متعددی با دادستان داشتم.

نهایتا پرونده به جریان افتاد و طرف را گرفتند و تمام پولی که گرفته بود را از او پس گرفتند. نطفه این تخلف هم قبل از من بسته شده و زمان من نبوده است ولی به زمان من منتقل شده بود. تا فهمیدم طرف را برکنار کردم. یک مورد دیگر کلاهبرداری هم وجود داشت که از بانک دی صورت گرفته بود. البته بانک دی زیر نظر رئیس بنیاد نیست، زیر نظر بانک مرکزی است. با اینحال چون بانک دی 60 درصد سهامش متعلق به ایثارگران است، من در دفاع از حقوق، وقتی از کلاهبرداری مطلع شدم معاونم را موظف کردم و گفتم شما شده نیمی از وقتت را بگذارید برای این پرونده که حقوق ایثارگران. بالاخره حکم قضایی را گرفتیم و رفتیم شرکت که 5 نفرشان خارج از کشور بودند. آنها را بازداشت کردیم و آوردیم و اموال را به صورت ملک از آنها پس گرفتیم. این از افتخارات من است که در دفاع از حقوق ایثارگران انجام دادم. این کار کلاهبرداری است نه اختلاس. یک نفر از بیرون کلاه بانک را برداشته و من پیگیری کردم به نتیجه رساند.  این را درپرونده بنیاد بگذارند، یک ظلم است، یک ظلم آشکار است که جبران نمی شود. هنوز دیر نشده هر تخلفی دارند، پرونده اش را رو کنند .

واکنش آقای احمدی نژاد به اتهاماتی که به شما وارد شد، چه بود؟

زریبافان: اواخر دولت بود. من به شما اعلام می کنم اگر به اندازه یک حبه قند زریبافان در بنیاد استفاده کرده رو کنند. آن موقع نشنیده بود، بحث های اولیه بود. بیشتر در دولت بعد بررسی هایش انجام شد. گفتند تصویب شده، ما هم گفتیم بررسی کنید. مهم نیست، خودمان به خودمان اعتماد داشتیم. الان هم چون آقایان از بنیاد چیزی ندارند میگویند برای بنگاه اقتصادی است، بنگاه اقتصادی هم هیچ موقع برای زمان بنده نیست. همه برای قبل بوده است.ما هم برخورد کردیم. مورد دارند، بیایند دادگاه، کار سختی نیست که یک نفر مدام مصاحبه کند. هرچی ناراحتی خودش است اینگونه بروز بدهد و دیگران را خراب بکند. شما نتوانستید کمیته هیئت را متقاعد کنید و نتوانستید کمیته اجتماعی را متقاعد کنید. وقتی نتوانستید، اشکال از من است؟ اینکه میگویید فشارهای سیاسی مخوف نگذاشتند، آیا این توهین به نماینده مجلس نیست؟

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن