دیدبان
رضا سراج:

وزارت اطلاعات دوره اصلاحات پاسخ استعلامات را نمی داد

وزارت اطلاعات دوره اصلاحات پاسخ استعلامات را نمی داد

به گزارش دیدبان، سال از انقلاب مقدس جمهوری اسلامی ایران میگذرد و هر روز بر میزان استحکام و قدرت این نظام افزوده میشود، طوری که امروز پس از گذشت بیش از سه دهه از سال‎‎های اول انقلاب و ترورهای مکرر و شهادت مسئولان رده بالای نظام، به پشتوانه فعالیت شبانه روزی نیروهای امنیتی، دیگر نهتنها شاهد اتفاقات آن سالها نیستیم، بلکه در آتش خاورمیانه، مردم و مسئولان جمهوری اسلامی در امنیت کامل بهدنبال پیشبرد اهداف نظام هستند. این اما در شرایطی است که قوای مجریه، مقننه و قضائیه نیز در کنار هم و با همت نیروهای مسلح در سال‎‎های گذشته کاری کردهاند که دشمن از هرگونه دستیابی به افراد و اشخاص و موضوعات محرمانه درون نظام ناکام مانده است. حالا با طرحی هم که در آخرین روزهای فعالیت مجلس نهم در خانه ملت به تصویب رسید این امکان فراهم شد تا بدنه نظام و کرسی‎‎های مدیریتی کشور نیز از هرگونه آسیب و نفوذ احتمالی دشمن مصون بماند. طرحی که قوای سهگانه را مکلف کرد تا برای واگذاری پست‎‎های مدیریتی به افراد و اشخاص از سه مرجع مختلف استعلامهای لازم را اخذ کنند. در همین خصوص سراغ رضا سراج، کارشناس مسائل راهبردی کشور و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (علیهالسلام) رفتیم تا نظرات وی را در خصوص این طرح جویا شویم.

بهعنوان بخش ابتدایی گفتوگو بفرمایید که نظر و ارزیابی شما نسبت به طرح مصوب در روزهای پایانی مجلس نهم در زمینه اخذ استعلامهای مسئولان از سه مرجع وزارت اطلاعات، قوه قضائیه و سازمان اطلاعات سپاه چیست؟

بدون شک یک خلاء بسیار جدی در استعلام مسئولان وجود داشت که نیروهای انقلابی مجلس نهم تصمیم به تصویب چنین طرحی گرفتهاند. بنابراین از هر طرفی که به این طرح نگاه کنیم، جز فایده برای نظام و انقلاب و مردم، چیز دیگری مشاهده نمی‎‎شود.

در طول سال‎‎های پس از انقلاب آیا به نظام اسلامی از این نظر آسیبی وارد شده است؟

کشور ما تجربهای مانند تجربه مجلس ششم را در کارنامه دارد و در آن برهه از آنجا که دولت اصلاحات علاقهمند بود مجلسی همسو با دولت شکل دهد، به بسیاری از استعلامها پاسخ درست و صحیح نداد تا بدین ترتیب شاهد نفوذ افراد وابسته به گروهک‎‎های ضدنظام به مجلس شورای اسلامی باشیم. در آن برهه همه مشاهده کردیم که مجلس ششم چه اتفاقاتی را رقم زد و چه هزینه‎‎هایی را برای نظام بهوجود آورد و همه اینها بهواسطه ورود عناصر ضدانقلاب به این مجلس بود. این در حالی بود که اگر پیش از انتخابات و در زمان ارائه استعلام‎‎های امنیتی، دولت وقت، کمکاری نمیکرد، دیگر مجلس ششم هم بستری مناسب برای فضاسازی‎‎های عناصر
ضدانقلاب نبود.

بهصورت مصداقی چه، آیا موردی بوده که یک فرد در نقاب مسئول نظام با بهرهگیری از این خلا بتواند اقدام به خرابکاری کند؟

به خاطر دارم یکی از عناصر گروهک‎‎های ضدانقلاب که در عملیات‎‎های خرابکارانه کردستان علیه نظام شرکت کرده و حتی سابقه به شهادت رساندن برخی رزمندگان و جوانان کشورمان را هم در این عملیاتها داشت، چندین سال بعد با هویت جدید در مجلس ششم شرکت کرده بود. این نشان میدهد که تصمیم اخذ شده در روزهای پایانی مجلس نهم یک اقدام انقلابی برای استحکام بیشتر ساختار درونی نظام بوده است.

فواید ورود سه مرجع نظارتی به ماجرای اخذ استعلام مسئولان بهجای یک مرجع از نگاه شما چیست؟

بررسی استعلامها از سوی این سه مرجع هم استحکام بیشتری برای بررسی صلاحیتها بهوجود میآورد و هم اینکه وجود صافی‎‎های متعدد و مختلف موجب سلامت بیشتر در دستگاهها و جایگاه‎‎های اجرایی از دولت گرفته تا مجلس و سایر پست‎‎های مدیریتی میشود. بهخصوص اینکه اخذ استعلام از سه مرجع برای افرادی که بنا دارند وارد مجلس شورای اسلامی شوند، هم سلامت آن را بهعنوان یک مرکز نظارتی بالا میرود و هم اینکه نقش نظارتی پارلمان را بر دولت تقویت میبخشد. از سوی دیگر این اقدام موجب میشود تا امکان نفوذ بسیار سختتر و از هر گونه تبانی جلوگیری شود. در اینباره اما باید این را هم بگویم که یکی از معضلات اصلی انتخابات بهخصوص انتخابات مجلس، مدت زمان بررسی صلاحیت افراد است. این مدت زمان با اجرای این طرح به شکل چشمگیری کاهش مییابد.

یکی از استدلال‎‎هایی که مخالفان این طرح دارند این است که میگویند با وجود وزارت اطلاعات دیگر نیازی به اخذ استعلام از نهادهای دیگری نظیر اطلاعات سپاه و قوه قضائیه نیست. ارزیابی شما درباره این نظرات چیست؟

اولا باید بگویم که سازمان اطلاعات سپاه بهعنوان یکی از مراجع پاسخدهنده به استعلام سدی در مقابل جریان نفوذ به مراکز تصمیمساز و تصمیمگیر بهشمار میرود که پیشگیری‎‎های لازم را هم در بهوجود آمدن هرگونه اشتباه محاسباتی در بخش‎‎های مختلف نظام ترتیب میدهد. از سوی دیگر هم باید بگویم این استدلال به هیچ عنوان درست نیست چراکه ملت ما هیچگاه تلخی‎‎های مجلس ششم را از یاد نخواهد برد.

بازتاب اجرای این طرح در میان مردم از نگاه شما چگونه است؟ آیا ملت با طرحی که امنیت بیشتر برای جایگاه‎‎های مدیریتی نظام فراهم میکند مخالف خواهند بود؟

چرا مردم باید با چنین طرحی مخالفت کنند وقتی که جایگاه‎‎های درون نظام تقویت میشود. این طرح نهتنها جای نگرانی ندارد بلکه جای خوشحالی و شادمانی دارد. سوالی که باید اینجا پرسید این است که دانشمندان هستهای ما چگونه شناسایی شده و به شهادت رسیدند؟ چه کسانی در لو رفتن دانشمندان ما به بیگانگان کمک کردند؟ این مسائل نشان میدهد که سیستم‎‎های امنیتی ما نفوذناپذیر نیستند و اگر این استعلامها با طرح جدید و با نظر سه مرجع مهم نظارتی صورت پذیرد قطعا کمتر شاهد این دست مشکلات امنیتی خواهیم بود.

در پایان بفرمایید که این طرح تا چه میزان میتواند میزان نفوذناپذیری دستگاه‎‎های اجرایی و دولتی ما را تقویت کند؟

این طرح هم از هرگونه نفوذ دشمن در عناصر داخلی نظام جلوگیری به عمل میآورد و هم باعث استحکام درونی نظام و جلوگیری از بهوجود آمدن هرگونه اشتباه محاسباتی خواهد شد

منبع: پنجره

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن