دیدبان

شرایط روزه‌ داری در بیماران قلبی - عروقی

شرایط روزه‌ داری در بیماران قلبی - عروقی

دیدبان: یک جراح و متخصص قلب و عروق گفت: بیماران قلبی و عروقی پیش از روزه‌داری حتما با پزشک خود مشورت کنند.

دکتر معصومعلی معصومی با تاکید بر لزوم مشورت بیماران قلبی و عروقی با پزشک خود جهت روزه‌داری، گفت: روزه‌داری در بیماران قلبی و عروقی بسته به نوع و میزان پیشرفت بیماری و نیز نوع داروهای مصرفی شرایط متفاوتی دارد.

وی اظهار کرد: در همین راستا به طور جد توصیه می‌شود این بیماران پیش از روزه‌داری حتما با پزشک خود مشورت کنند.

معصومی، کم آبی را دغدغه اصلی در روزه‌داری بیماران قلبی و عروقی عنوان کرد و افزود: اگر مساله کم آبی در میان نبود، چه بسا از روزه‌داری با توجه به مصرف کم غذا در طول روزه‌داری، به عنوان روشی درمانی برای بیماران قلبی و عروقی استفاده می‌کردیم.

وی تصریح کرد: کم آبی برای بیماران قلبی و عروقی که دریچه یا رگ خود را جراحی کرده‌اند، بسیار مضر است، زیرا کم آبی می‌تواند غلظت خون آنها را بالا برده و دریچه و رگ‌های جراحی شده آنها را با مشکل مواجه کند.

معصومی اظهار کرد: در همین راستا توصیه می‌شود این بیماران از گرفتن روزه بویژه در فصل گرم سال که ساعات روزه‌داری طولانی است، خودداری کنند.

این متخصص و جراح قلب و عروق افزود: این بیماران بعد از بهبودی کامل می‌توانند در زمستان که طول روز کوتاه است، به طور متناوب و چند روز یکبار و با مشورت پزشک اقدام به گرفتن قضای روزه‌های خود کنند.

معصومی اظهار کرد: در سایر بیماران قلبی و عروقی که عمل جراحی نداشته‌اند نیز بسته به نوع و میزان پیشرفت بیماری، شرایط روزه‌داری متفاوت است و این بیماران پیش از روزه‌داری حتما باید با پزشک خود مشورت کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی بیماران هم هستند که نیاز است داروهای قلب خود را در زمان خاصی مصرف کنند که توصیه می‌شود این بیماران نیز از گرفتن روزه اجتناب کنند.

این جراح و متخصص قلب و عروق با بیان اینکه بیماران قلبی و عروقی که از گرفتن روزه منع می‌شوند، نباید برای روزه‌داری اصرار کنند، گفت: در دین اسلام نیز تاکید شده که بیماران نباید روزه بگیرند و اصرار به این کار خلاف دستورات اسلام است و زمانی که پزشک تشخیص می‌دهد روزه‌داری ضرر دارد، بیماران باید تبعیت کنند.

معصومی توصیه کرد: بیمارانی که مبتلا به فشار خون، بیماری کلیوی، دیابت و مشکلات گوارشی هستند نیز حتما با مشورت پزشک برای گرفتن روزه اقدام کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط‌ها

بهترین هتل های شهر مشهد

گرگ یا گوسفند ناتو پشت آیفون است

آل خلیفه در سراشیبی سقوط

تحقیر با تدبیر رئیس‌جمهور چه نسبتی دارد؟

درس‌های عملیات آزادسازی خرمشهر

بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و عزت نفس