دیدبان

ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی در دبی

ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی در دبی

دیدبان: شیوخ امارات متحده عربی دوست دارند کارهای بزرگی در دبی انجام دهند و از این طریق توجه جامعه جهانی را به این شهر تازه پا گرفته جلب نمایند.
 

بزرگ ترین نیروگاه «انرژی خورشیدی متمرکز» دنیا در دبی احداث می شود


مقامات دولتی این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس در تازه ترین اقدام برای این منظور موافقت خود را با ساخت یک نیروگاه انرژی خورشیدی متمرکز اعلام کرده اند که قرار است تا سال 2020 میلادی هزار مگاوات برق تولید کند و این ظرفیت را تا سال 2030 به 5 برابرش برساند.

بزرگ ترین نیروگاه «انرژی خورشیدی متمرکز» دنیا در دبی احداث می شود
سعید الطیر مدیرعامل سازمان آب و برق دبی در حال اعلام این خبر


سازمان آب و برق دبی امروز خبر داد که بزرگ ترین نیروگاه انرژی خورشیدی متمرکز دنیا (CSP) به زودی در این شهر تاسیس می شود. این سایت که بنا شده در داخل پارکی به اسم محمد بن راشد آل مکتوم احداث گردد در برگیرنده 5 نیروگاه خواهد بود. فاز نخست پروژه نیز طبق وعده مقامات این شهر، اواخر سال های 2020 یا 2021 به بهره برداری می رسد و در آن زمان، نیروگاه قادر خواهد بود هزار مگاوات برق تولید کند.

همانطور که در بالا اشاره شد، تا سال 2030 میلادی، ظرفیت تولید برق این نیروگاه به 5 هزار مگاوات می رسد که این میزان کل خروجی برق امارات را 25 درصد افزایش خواهد داد.

برای آنکه درک بهتری از آمار و ارقام اعلام شده داشته باشید، لازم است اشاره کنیم که نیروگاه انرژی خورشید متمرکز Ivanpah واقع در کالیفرنیا (که هم اکنون عنوان بزرگ ترین را در دنیا دارد) حدودا 392 مگاوات برق تولید می کند. تاسیسات مشابه به این به نام Quarzazate در مراکش نیز طبق اعلام مقامات این کشور پس از تکمیل فرایند ساخت در سال 2020، حدود 580 مگاوات برق تولید خواهد کرد.

بزرگ ترین نیروگاه «انرژی خورشیدی متمرکز» دنیا در دبی احداث می شود
تصویر مفهومی از نیروگاه جدید


محض اطلاع تان باید بگوییم که نیروگاه های انرژی خورشیدی متمرکز برخلاف انرژی به دست آمده از پیل های فتوولتائیک، آرایه ای بزرگ از آینه (خورپا) را برای متمرکز نمودن بخش قابل توجهی از نور خورشید روی یک منطقه کوچک (عمدتا در راس یک برج) در اختیار دارند.

الکتریسیته نیز زمانی تولید می شود که نور متمرکز به گرما تبدیل می شود و این گرما هم نوعی توربین بخار را که به یک ژنراتور برق متصل شده به حرکت در می آورد. یکی از مزایای این نوع فناوری آن  است که می تواند گرما را به سادگی ذخیره نماید و در نتیجه حتی بعد از غروب خورشید هم می توان با آن الکتریسیته ایجاد کرد.

قرار است که نیروگاه دبی چندین هزار خورپا داشته باشد و در نهایت حرارت ایجاد شده با آن برای تولید برق بااستفاده از یک توربین بخار مورد استفاده قرار گیرد. هزینه برق تولید شده با این روش هشت سنت بابت هر کیلووات-ساعت عنوان شده که به مراتب از نرخ 15 سنت بابت هر کیلووات-ساعت پایین تر است.

گفته شده بعد از آنکه پارک خورشیدی دبی به مرحله بهره برداری رسید، 6.5 میلیون تن از تصاعدات کربنی سالانه این شهر کاسته می شود. لازم است اشاره کنیم یک نیروگاه زغال سنگ سالانه در حدود 3.5 میلیون تن CO2 تولید می کند.

بزرگ ترین نیروگاه «انرژی خورشیدی متمرکز» دنیا در دبی احداث می شود
نیروگاه جدید، انرژی خورشیدی را با استفاده از پیل های فوتو ولتائیک نیز دریافت خواهد کرد.


احداث این نیروگاه خورشیدی نیز همراستا با استراتژی انرژی پاک دبی است که طبق آن تا سال 2020 میلادی، باید حدود هفت درصد از کل انرژی مورد استفاده امارات از نوع پاک باشد و این رقم در سال 2030 به 25 و در سال 2050 به 75 درصد برسد.

منبع:دیجیاتو

مرتبط‌ها

بهترین هتل های شهر مشهد

گرگ یا گوسفند ناتو پشت آیفون است

آل خلیفه در سراشیبی سقوط

تحقیر با تدبیر رئیس‌جمهور چه نسبتی دارد؟

درس‌های عملیات آزادسازی خرمشهر

بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و عزت نفس