دیدبان

واکنش نمایندگان به گزارش وزیر اقتصاد در مجلس

واکنش نمایندگان به گزارش وزیر اقتصاد در مجلس

دیدبان: سید تقی کبیری نماینده خوی در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و پس از گزارش وزیر اقتصاد پیرامون اقتصاد مقاومتی با تاکید بر این که بیکاری کارگران در حال حاضر رو به افزایش است، افزود: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در کنار وجود رشد کند صادرات، شاهد رشد بی رویه واردات دراین صنعت هستیم که ضربه مهلکی را به کشاورزان و صنعتگران وارد می‌کند.

وی ادامه داد: در برخی از شهرستان‌ها درصد بالایی از کارخانه‌ها تعطیل شده است و‌ در سایه‌ این تعطیلی، بسیاری از کارگران بیکار شدند و اگر بانکها به داد کارخانه‌ها و بنگاههای زود بازده نرسند آثار خوبی بر جای نخواهد گذاشت.

**کاهش تورم از 40 به 10 نشان دهنده عملکرد قابل قبول وزیر اقتصاد است


جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: نقطه وحدت نمایندگان مجلس دهم موضوعاتی همچون اقتصاد مقاومتی، معیشت مردم و همچنین فرهنگ انقلابی در مقابله با دشمنان خارجی و فتنه های داخلی و سبک زندگی مدرس گونه است، کمااینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند اگر اینگونه باشید، زبانتان موثر واقع می شود.


وی افزود: تهدید آمریکا، بلعیدن اقتصاد و هضم اقتصاد ملت ایران در هاضمه اقتصاد جهانی است لذا راه علاج برای این تهدید آمریکا، عمل جامع و کامل به اقتصاد مقاومتی است.


نماینده مردم مشهد ادامه داد:بزرگترین اقدام ضد آمریکایی، خدمت به مردم و حل مشکلات معیشتی آنها است ، همچنین برطرف کردن آسیب های اجتماعی نیز اصل مهمی به شمار می رود که در این زمینه باید گفت که اقتصاد مقاومتی به شعار نیست بلکه به عمل است.


کریمی قدوسی بیان کرد: رئیس جمهوری در صحبت های خود در افتتاحیه مجلس اعلام کردند که مجلس نباید طرح های زیادی دهد؛ پس لازم است دولت لوایح خود را برای بهبود فضای کسب و کار و مسائل مربوط به اقتصاد مقاومتی با دو فوریت به مجلس ارائه کند و حتما مجلس اولویت خود را به این لوایح اختصاص خواهد داد.


وی یادآور شد: اکنون کار به جایی رسیده است که رئیس جمهوری، وزرا و مجلس می گویند که مشکلات اقتصادی در کشور ساختاری است. اینکه تورم از 40 درصد به 10 درصد رسیده نشان دهنده آن است که عملکرد وزیر اقتصاد در حوزه اقتصاد مقاومتی قابل قبول است اما بخش زیادی از این کاهش تورم مربوط به حوزه رکود است.


این نماینده مجلس در ادامه خواهان رسیدگی موضوع پدیده شاندیز شد و گفت: باید به معضل پدیده شاندیز که معضلی اقتصادی به شمار می رود رسیدگی شود؛ ضمن آنکه امیدواریم به وضعیت صندوق میزان و برخی موسسات مالی اعتباری که یکی پس از دیگری دچار مشکل شده اند نیز رسیدگی شود.

**بانک ها کمر اقتصاد و تولید را شکسته اند


محمد اسماعیل سعیدی نماینده تبریز نیز در این راستا گفت: آقای طیب نیا شما باید در کسوت اجرا مجری تئوری‌ها و قوانین و مقرراتی باشید که مصوب شده است و باید بگویید که در سه سال گذشته در خصوص قانون برنامه در حوزه اقتصاد کشور چه پیشرفت هایی داشته است و چرا برنامه پنجم طبق اظهارات مسئولین دولتی 25 درصد پیشرفت داشته است؟


وی اضافه کرد: ما از یک سو شاهد کاهش میزان درآمدهای اصناف، کسبه و تولید کنندگان هستیم و از سوی دیگر ارقام مالیاتی به صورت تصاعدی افزایش یافته است.


سعیدی با تاکید بر این که نظام بانکی باید اصلاح شود، اظهار داشت: بانک ها کمر اقتصاد و تولید را شکسته‌اند. این بهره‌های بانکی در کجای دنیا متداول است؛ این موسسات غیرمجاز مالی چرا تعیین تکلیف نمی‌شوند؟

**یکی از مشکلات اساسی عدم استقلال بانک مرکزی است


کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا نیز خطاب به وزیر اقتصاد گفت: باید به نمایندگان توضیح داده شود که برای استقلال بانک مرکزی در قانون برنامه چه کارهایی انجام شده است.


وی یکی از مشکلات اساسی مردم و مجلس را عدم استقلال بانک مرکزی دانست و گفت: به عنوان مثال دستگاههای ذیربط وزارت اقتصاد و صنعت موضوعاتی را تثبیت می‌کنند اما سیستم بانکی پرداخت نمی‌کند.
دلخوش در ادامه این سوال را مطرح کرد که چرا زمانی که دولت از پیمانکار طلب دارد، سریعا اقدام می‌کند اما اگر پیمانکاری از دولت طلبکار باشد چند سال سردرگم خواهد بود؟

 

**باید فکر اساسی برای حل رکود کرد


حمید گرمابی نماینده نیشابور نیز در سخنانی با تاکید بر این که‌ متاسفانه رکود همچنان پابرجاست، گفت: باید فکر اساسی برای رکود کرد و برنامه جهادی داشت.


وی افزود: در حال حاضر زمان کمی از برجام گذشته و باید فعالیت‌های اساسی انجام شود.


این نماینده مجلس خطاب به وزیر اقتصاد گفت: شما صحبت از نرخ رشد 5 درصدی برای سال جاری کرده‌اید و همچنین برای آینده نرخ رشد 8 درصدی پیش بینی شده است، باید بیان شود که تا چند سال دیگر معضل بیکاری به حداقل خواهد رسید؟


وی تاکید کرد: باید برای حل این مشکل نرخ رشد بالاتر از 10 درصدی را در نظر گرفت، زیرا واقعا بیکاری منشاء بسیاری از معضلات اجتماعی است.

**در زمان رکود باید به تولید کنندگان کمک کرد


سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در تذکری در مورد گزارش علی طیب نیا گفت: در گزارش آقای طیب‌نیا بحثی درباره اقتصاد مقاومتی نشد.


وی افزود: در زمان رکود که ما اکنون دچار آن هستیم باید به تولیدکننده کمک کرد نه اینکه به آنها فشار بیاوریم، باید برای آنها بسته‌های حمایتی فراهم کنیم، اما امروز صنعتگران‌مان در اثر فشار رکود یا فشار سازمان امور مالیاتی دچار مشکل شده‌اند.

منبع:ایرنا

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن