دیدبان

به عقابی که ز صیاد نترسید سلام

به عقابی که ز صیاد نترسید سلام
رادیو در خبر سحرگاهی ۲۷ دی ماه۱۳۳۴ اعلام کرد «رهبر فداییان اسلام سیدمجتبی نواب صفوی اعدام شد.» در سالگرد شهادت او مروری کوتاه به ابعاد زندگی این پیشاهنگ جهاد و شهادت می‌کنیم.

شهید نواب صفوی

سخنرانی استاد حسن رحیم پور: نواب صفوی: میعاد عمل و نظر

 


 لینک دانلود

 

مروری بر زندگی و مبارزات رهبر فداییان اسلام

سرانجام در تاریخ ۱۳۳۴/۱۰/۲۵ نواب صفوی، سیدمحمد واحدی ، خلیل طهماسبی و مظفر علی ذوالقدر به اعدام محکوم شدند تلاش همسر نواب در نجات جان ایشان به جایی نرسید حتی حضرت امام خمینی (ره) به دیدار آیت‌الله بروجردی رفت تا اقدام نماید ولی در سحرگاه ۱۳۳۴/۱۰/۲۷ نواب صفوی به همراه یارانش با چشمانی باز و در حالی که اذان می‌گفت تیرباران شد.

ماجرای ملاقات نواب صفوی با محمد رضا پهلوی

پس از پایان وقت ملاقات ، شاه به وزیر دربار گفت: «این سید مثل یک افسر که با سرباز صحبت می‌کند با من صحبت کرد و اصلاً انگار نه انگار شاهی وجود دارد. این چه کسی بود که فرستاده بودی اینجا؟»

نواب، فدایی اسلام در اوج اسلام ستیزی رژیم پهلوی

فداییان اسلام یکی از جریان‌های اسلامگرای زمان خود بود که بر اجرای قوانین اسلام در کشور و پایبندی حکومت به اصول اسلامی تاکید و اصرار می‌کرد و به نوبه خود در آن عصر تنها جریانی محسوب می‌شود که برای اجرای قوانین شرع مقدس اسلام برنامه و ایدئولوژی داشت.

در سال ۱۳۲۴، گروه فداییان اسلام با صدور اعلامیه‏‌اى و با شعار «الاسلام یعلو و لایعلى علیه» موجودیت‏ خود را اعلام‏ کرد. این گروه در سال ۱۳۲۹، کتابى با عنوان «راهنماى حقایق» را منتشر کرد که اولین طرح‏نامه «حکومت اسلامى» و به مثابه اساسنامه حکومت آینده ‏اسلامى‏شان شمرده مى‏شد.

نواب از یک دانشجو «یاسرعرفات» ساخت

گفتم آمده ام درس طلبگی بخوانم. غیضی کرد و گفت خواهر و مادران شما را به تاراج می برند آن وقت تو آمده ای درس ضرب ضربا بخوانی. چنان این جمله را با تحکم گفت که مرا منقلب کرد. بعد از این دیدار مرا پلیس امنیت مصر شش ماه زندانی کرد تا ببیند من با اخوان المسلمین یا نواب چه ارتباطی دارم ولی وقتی آزاد شدم به جای مدرسه اسلحه در دست گرفتم و شدم یاسر عرفات

نواب۵

دغدغه‌های نواب درباره تفرقه شیعه و سنی

«…‌متأسفانه گویا هنوز آن زمان فرا نرسیده که مسلمانان حقایق را درک کنند و جناح‌بندى شیعه و سنى را کنار بگذارند و همگى به کتاب خداوند چنگ بزنند. بدون تردید قرآن مى‌تواند آنها را متحد سازد تا جبهه نیرومند و یکپارچه، در برابر دشمنان در کمین نشسته‌شان، تشکیل دهند…»

گفتاری از رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شهید نواب صفوی

یکى از چیزهایى که در تاریخ معاصر ما متأسفانه به کلى به دست فراموشى سپرده شده همین است که تأثیر جریان نواب و حضور نواب را در روى کار آمدن حکومت ملى دکتر مصدق ندیده گرفته. این را بدانید که اگر مرحوم نواب بود و تلاشهاى آنها نبود و ارعابى که آنها در محیط جو هیأت حاکمه بوجود آورده بودند یعنى دستگاه سلطنت، نبود ممکن نبود که به آن شکل بتوانند حکومت را بدهند به مصدق، دکتر مصدق در اوایل کارش به طور آشکار متکى بود به گروه فدائیان اسلام و مرحوم کاشانى این را آشکارا هم مى‌کرد.

فدائیان اسلام؛ وحدت اسلامی، اخوان‌المسلمین و …

تلاش برای نزدیکی بین مسلمانان و از بین بردن مرزهای تفرقه برانگیز قومی و مذهبی میان مسلمانان و جوامع اسلامی از اصول راهبردی فدائیان اسلام بود. این سازمان خود را ملتزم می دانست که منافع مردم ایران را از منافع سایر ملل جهان اسلام جدا نداند.
نواب صفوی در مصاحبه با خبرنگار پاکستانی روی چهاراصل تکیه نمود: ۱- اسلام نظام کامل برای زندگی است. ۲- قومیت گرایی در اسلام نیست و اتحاد شیعه و سنی باید حفظ شود. ۳- تضادی بین اسلام و وطن خواهی نیست.۴- اتحاد جهان اسلام با اجرای قوانین اسلامی ممکن بوده و تنها در این شرایط است که مشکلات مسلمانان حل می شود.

نواب۸

روایت امیرخانی از سید مجتبی در «من او»

کریم نگاهی کرد و شر بازی‌اش گل کرد. آخر ما که فکر نمی‌کردیم سید مجتبا هم‌چه تشکیلاتی به هم زده باشد. کریم جواب داد با که کار دارم؟ خوب معلوم است با مجی جون! جوان‌ها برآشفتند: «با آقا سید مجتبا نواب صفوی؟! درست صحبت کنید آقا! حالا چه کارشان دارید؟» کریم از رو نرفته بود. «سر سه قاپ دو دست به هم باخته بود. قضیه مال خیلی سال پیشه. اون سالی که پیرزن آبله‌رو شوهر کرد. آمده‌ام شتیلش را بگیرم.»

 

وصیت نامه شهید سید مجتبی نواب صفوی

به‌راه او خواستم که دنیا را در برابر حقائق اسلام تسلیم نموده اسلام و مسلمین جهان را از چنگال جهل و شهوت و ظلم نجات داده احکام منور اسلام را اجراء نموده حیات نوینی با نشر اشعه معارف اسلام در پیکر مردگان بشر امروز به یاری او ببخشم و حقیقت حیات انسانیت را جلوه گر سازم و اگر هزار سال هم در این منوال پرچم فداکاری راه خدا و محمد و آل محمد را به یاری ذات اقدسش بدوش ناتوان خویش می‌کشیدم عاقبت مرگ بوده، باید همه اینها مقدمه تحصیل رضای خدا می‌بوده باشد تا برای قلب شفا و نوری و برای آخرت، سرافرازی و سودی داشته باشد و الا هیچ و خدا از اینها همه بی‌نیاز بوده و می باشد.
ماجرای نبش قبر شهید نواب صفوی
فرزند آیت‌الله‌ مرعشی نجفی می‌گوید: مرحوم نواب صفوی را ابتدا در مسگرآباد دفن کردند، ولی عده‌ای آمدند و از ابوی برای نبش قبر و انتقال ایشان به قم کسب تکلیف کردند. مرحوم والد هم اجازه دادند و مجدداً بر او نماز میت خواندند.

گزارش تصویری از مقبره شهید سید مجتبی نواب صفوی

مقبره شهید نواب صفوی

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟