دیدبان

آقای وزیر! فیش حقوقی خودتان را منتشر کنید

آقای وزیر! فیش حقوقی خودتان را منتشر کنید

به گزارش دیدبان به نقل از نسیم، علی طیب‌نیا این روزها خیلی تحت فشار است. وزیر اقتصاد روحانی که عملکرد پر انتقادی را در سه سال گذشته به معرض اجرا گذاشته است، بعد از انتشار خبر فیش‌های حقوقی نجومی اعضای هیات عامل بیمه مرکزی، زیر فشار مضاعف‌تری هم قرار گرفت. زیرا این پرداخت‌های عجیب و غریب و غیر قابل توجیه، در یکی از دستگاه‌های زیر مجموعه او اتفاق افتاده است. همین مسئله باعث شده که او اظهاراتی را به زبان بیاورد، که کسی انتظار شنیدن آنها را از وی نداشت.
وزیر اقتصاد حسن روحانی هفته گذشته و در جلسه تودیع و معارفه رئیس کل جدید بیمه مرکزی اعلام کرد که برخی نارسایی‌های عمومی در پرداختی‌های مدیران دولتی وجود دارد که میراث به جا مانده از دولت قبل است. وی که با لحنی عصبی صحبت می‌کرد از رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت که اجازه بازی با آبروی مدیران دولت روحانی را نمی‌دهد.
به این ترتیب علی طیب نیا هم به جمع اعضای دیگر کابینه پیوست که مشکلات مختلف کشور را به گردن دولت احمدی‌نژاد می اندازند.  
حالا که وزیر آرام شده و شاید با گذشت یک هفته از اظهارات او، پرداختن به چند نکته درباره صحبتهایش می‌تواند ابهامات زیادی را در این خصوص روشن کند.
نکته اول این است که آقای طیب نیا که این قدر صراحت لهجه دارد و اعلام می‌کند اجازه بازی با آبروی مدیران دولتی را نمی‌دهد، چرا پاسخ نامه غلامرضا تاجگردون نماینده اصلاح طلب مجلس که شخص وزیر اقتصاد را مقصر این پرداختها دانسته بود، نمی‌دهد؟
مگر تاجگردون از نمایندگان حامی دولت به حساب نمی‌آید؟ پس چرا او باز هم طیب نیا را مقصر پرداخت‌های نجومی در بیمه مرکزی قلمداد کرده است؟
 همچنین طیب نیا در بخش دیگری از سخنانش با تمجید از دوران ریاست امین بر بیمه مرکزی اعلام کرد که از وجود وی در وزارت اقتصاد استفاده خواهد کرد. این در حالی است که رئیس کل سابق بیمه مرکزی اصلا در جلسه تودیع و معارفه عبدالناصر همتی رئیس جدید بیمه مرکزی حضور پیدا نکرده بود.
طیب نیا در حالی در ماجرای حقوقهای نجومی تقصیرها را به گردن دولت قبل می‌اندازد که بر فرض اگر سخنانش درست هم باشد، در سه سال اخیر که خودش عنان وزارت امور اقتصادی و دارایی را بر عهده داشته، می توانست به خوبی مشکلات حقوقهای به جا مانده از دولت قبل را ساماندهی کند.
دو سال قبل ابراهیم رزاقی اقتصاددان و هم دانشگاهی وزیر اقتصاد با انتقاد از دریافتی‌های بالای دولتمردان روحانی اعلام کرد که برخی از وزرای کابینه چیزی در حدود 20 میلیون تومان دریافتی دارند. بنابراین شاید اگر آقای طیب نیا فیش حقوقی خودش را منتشر کند به خوبی توانسته باشد به این شایعات پاسخ دهد.
اما وزیر اقتصاد روحانی که اعلام کرده اجازه بازی با آبروی مدیران دولتی را نمی دهد، بعد از انتصاب دوستان و آشنایان و عده‌ای از همسایگان خود در پستهایی مانند معاون توسعه مدیریت و منابع، معاون پارلمانی و رئیس شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران (ایفیک) واقعا چه پاسخی می‌تواند داشته باشد. با توجه به آشفتگی وزارت اقتصاد بر فرض که طیب نیا با پرداختهای عمومی در بیمه مرکزی مخالف هم باشد، مدیریت ضعیف او باعث این پرداختها شده است. بنابراین آقای طیب نیا بهتر است به جای حمله به دولت قبل و رسانه ها در نوع مدیریت خودش تغییر ایجاد کند. باید دید وزیر اقتصاد حاضر می شود به این نکات و ابهامات پاسخ دهد یا خیر؟

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن