دیدبان

6 محور مهم برای عملی کردن جهاد کبیر

6 محور مهم برای عملی کردن جهاد کبیر

دیدبان: 37سال است که ایدئولوژی و استراتژی جمهوری اسلامی بر تبعیت نکردن از دشمن استوار است، چنانچه مقام معظم رهبری فرموده اند: «جهاد کبیر یعنی تبعیت نکردن از دشمنی که با او در میدان مبارزه قرار گرفته‌ایم؛ تبعیت نکردن از دشمن در میدان اقتصاد، سیاست، فرهنگ و هنر، لذا جهاد کبیر، برای نظام اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است، جنگ نظامی، احتمال ضعیفی است، لکن جهاد باقی است. در بین جهادها جهادی وجود دارد که خداوند آن را «جهاد کبیر» نام نهاده است».

این در حالی است که دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی تمام امکانات، فشارها و تهدیدها و تلاش های تبلیغاتی خود را به کار گرفته اند تا فرهنگ، اقتصاد، سیاست و ایدئولوژی نظام اسلامی را بر زمین زده و با به کارگیری عوامل دست نشانده خود، کشور مقتدر ایران را به زانو در بیاورند.
اگرچه سالهاست که ملت ایران در برابر قدرت های استکباری کوتاه نیامده اند اما گاهی در برخی برهه ها، مسئولان نظام اسلامی مرعوب قدرت جوامع غربی شده و بدون تکیه بر باورها و اعتقادات خود به دنبال اطاعت و سازش با دشمن بوده اند، این در حالی است که باید برمبنای  منشور جهاد کبیر، ایستادگی به خرج دهیم و با مقاومت روزافزون، هیچ گاه از مواضع خود عقب نشینی نکنیم.

مقام معظم رهبری هم در سخنرانی اخیر خود به این موضوع اذعان کرده و فرمودند: «تنها راه بقا و پیشرفت نظام و تحقق اهداف انقلاب اقتدار حقیقی کشور و جهاد کبیر است.»

در همین خصوص با آیت الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری و از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفتگویی داشته ایم که در ادامه می خوانید.

اکنون کشور ما در شرایط جهاد اکبر قرار دارد یا جهاد اصغر؟ ارزیابی شما چیست؟

گفتمان انقلاب اسلامی یک گفتمان جهادی است و جهاد به معنای به کارگیری همه ظرفیت های فکری و روحی و روانی و توانمندیهای فردی و اجتماعی؛ جهت تحقق حاکمیت دین در عرصه های گوناگون زندگی و مقابله با دشمنان اسلام و عزت مسلمین و تحقق تمدن نوین انسانی، اسلامی است.

جهاد به این معنا، دارای عرصه های گوناگونی است؛ یکی از این عرصه ها، عرصه مقابله نظامی است که البته عرصه مقابله نظامی باتوجه به توانمندی بالای بازدارنده جمهوری اسلامی از احتمال کمتری برخوردار است.

در برهه ای، جنگ سخت، جنگ نیمه سخت یا جنگ الکترونیک و جنگ نرم عرصه حقیقی جهاد امروزی است.

جنگ نرم هم ابعادی دارد که در واقع تولید قدرت و فکر دینی، مطالبه گری در چهارچوب انقلاب اسلامی و نهضت تبیین و روشنگری، اینها همه از عرصه های جهاد کبیر انقلاب اسلامی است.

اما ما اکنون در شرایط جهاد کبیر هستیم. در جهاد کبیر حداقل چندین اقدام بزرگ توسط نیروهای مؤمن و انقلابی در سطوح گوناگون باید انجام شود.

اولین گام بزرگ در این عرصه ساخت افکار عمومی و تأثیرگذاری بر اقشار گوناگون اجتماعی از طریق نهضت تبیین، روشنگری و بصیرت افزایی درباره حقایق انقلاب اسلامی و آشنایی با نظام جمهوری اسلامی در بعد داخلی و بعد بین المللی و همچنین در سطوح گوناگون جامعه است.

دومین محور جهاد کبیر را می توان مطالبه گری از دستگاههای گوناگون نظام مقدس جمهوری اسلامی عنوان کرد که این امر از طریق رصد و شناسایی آسیب ها، تهدیدها، خلأها و نواقص همچنین پیگیری لازم جهت تحقق آنان با ارائه راهکارهای مناسب امکان پذیر خواهد بود.

محور سوم هم تولید علم و اقتصاد دانش بنیاد، اقتصاد مقاومتی و خلاقیت و ابداع و نوآوری عالمانه همچنین اجتهاد در جهت بست دین و حقایق آن در دنیای کنونی و طراحی زندگی دینی انسان معاصر توسط مجتهدان اسلام شناس آگاه به مقتضیان زمان خواهد بود.

محور چهارم تولید اقتدار برای نظام اسلامی از طریق به کارگیری نیروهای شایسته در مناصب مدیریت ارشد نظام اسلامی و تلاش برای مقابله با موج سکولاریسم و مادی گرایی است.

محور پنجم هم مقاومت در مقابل جریان غرب گرایی ایران اسلامی توسط نیروهای منفعل در مقابل تمدن غرب است، این مقاومت فراگیر از طریق التزام به باورها و ارزش های اسلامی و تلاش برای تحقق استحکام داخلی هویتی و تقویت هویت اسلامی و انقلابی محقق می شود.

مقابله با آمریکا و توطئه های نفوذ از مصادیق جنگ نرم است

همچنین محور ششم مقابله با آمریکا و صهیونیسم بین الملل و توطئه های آنها و برنامه های نفوذ برای تصمیم گیری و تصمیم سازی که از مصادیق جنگ نرم است خواهد بود. به نظر بنده این ها محورهایی است که می باید در جهاد کبیر محقق شود.

اما برای تحقق این محورها الزاماتی هم وجود دارد، یکی از این الزامات نهضت محتواسازی و تأمین خوراک و محتوا برای این محورها است؛ تشکیل هسته های ایمانی و اخلاقی و حرکت در جهت تربیت نیروهای مؤمن و صالح مثل طرح صالحین می تواند برای تحقق این محورها مد نظر  باشد .

از دیگر الزامات تحقق این محورها، تربیت نیروهای مؤمن و انقلابی از طریق اجرایی کردن امر به معروف و نهی از منکر است چرا که امر به معروف و نهی از منکر ضمانت اجرای احکام اسلامی و پیش برنده گفتمان انقلاب اسلامی است. بسترسازی های مناسب هم جزو این الزامات است.

جهت اقدام و اجرای اقتصاد مقاومتی و نهضت کار و تولید و اشتغال فراگیر همچنین مطالبه اشتغال فراگیر از دستگاه های مربوطه به این بستر سازی ها نیاز است.

الزام آخر هم اینکه در همه دستگاه ها برای انجام وظایف قانونی باید نظارت وجود داشته باشد. لذا تقویت بُعد نظارتی مجلس شورای اسلامی در جهت گفتمان انقلاب اسلامی و توجه به پیام تاریخی مقام معظم رهبری خطاب به نمایندگان مجلس دهم هم حائز اهمیت است.

خلاصه کلام این است که مقتدر باشیم و روی پای خودمان بایستیم و به فکر داشته های خودمان باشیم و خودمان را باور داشته و آن را تقویت کنیم؛ دشمن در مقابل ملت بزرگ ایران به انفعال خواهد افتاد.

تفاوت جهاد اکبر با اصغر را هم بفرمایید؟

جهاد ابعاد مختلفی دارد و آن چیزی که به جهاد معروف است، از قرار همان جهاد نظامی است؛ که الان زمینه و احتمال بروز آن کم است. اما  جهاد اکبر همان جهاد اخلاقی است، همان نهضت فراگیر علمی و عملی وتبعیت نکردن از دشمنان اسلام و مقاومت اسلامی در برابر زورگویی های آنها است.

بفرمایید امروز اگر بر خلاف این رویکرد جهاد کبیر حرکت کنیم دچار چه خسارتهایی میشویم و چه هزینه هایی به نظام تحمیل می شود؟

سستی و تنبلی و هزیمت روحی و فکری باعث توقف می شود و توقف باعث از دست دادن داشته ها و توانمندی ها و در نتیجه ضعف در مقابل دشمنان اسلام خواهد شد. در واقع این امر موجب  انفعال و به تاراج بردن همه سرمایه های ملت ایران خواهد شد.

با کدام یک از این جهادها می توانیم به مقابله با نفوذ دشمنان و جنگ نرم بپردازیم؟

به نظر بنده همچنان که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود بر آن تأکید کرده اند، جهاد کبیر بهترین نوع مقابله با نفوذ دشمنان است.

منبع:جهان نیوز

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟