دیدبان

رای لاریجانی و احترام عارف

رای لاریجانی و احترام عارف

دیدبان: برخی از فعالان عرصه سیاست با نگاه سیاه و سفید به انتخابات هیات رئیسه موقت نگاه می‌کنند. درحالی که باید از سایر جهات نیز به این موضوع نگاه کرد. آقای لاریجانی درانتخابات مجلس دهم هزینه زیادی داد و با اصلاح‌طلبان ائتلاف کرد.

او در انتخابات اخیر در لیستی قرارگرفت که اصلاح‌طلب بودن آن کاملا مشخص بود و این لیست تحت نظر اصلاح‌طلبان به بدنه اجتماعی معرفی شد. زمانی که آقای لاریجانی با اصلاح‌طلبان ائتلاف می‌کند به این معناست که نقاط مشترک پررنگی با اردوگاه اصلاح‌طلبان دارد و حاضر است با حفظ مواضع اصولگرایانه خود، در کنار اصلاح‌طلبان قرار گیرد، بنابراین اکنون که نمایندگان مجلس به آقای لاریجانی رای داده‌اند باید به رای آنها احترام گذاشت و نباید نوع نگاه نمایندگان مجلس به لاریجانی را برابر با شکست جریان اصلاحات تفسیر کرد؛ زیرا اصلاح‌طلبان تلاش زیادی انجام دادند که این نمایندگان به مجلس راه یابند.

حدود صد نفر از نمایندگان درفراکسیون امید عضویت دارند. اصلاح‌طلبان که تصمیم گرفتند اصولگرایان در لیست خود استفاده کنند، تصمیم گرفتند با اشخاصی از جناح مخالف ائتلاف کنند که از حوزه منافع ملی درک مناسبی دارند. واقعیت این است اولویت بسیاری از اصلاح‌طلبان درخارج از مجلس این بود که آقای عارف رئیس مجلس شود که حدود ۱۰۵ نفر از حدود۱۵۰ نفری که به وسیله حضور در لیست امید وارد مجلس شدند به آقای عارف رای دادند.

حدود ۴۰ نفر از اصولگرایان یا مستقلین در لیست امید بودند که خلاف میثاق نامه تصمیم گرفتند که تصمیم آنها قابل احترام است. نمایندگان مجلس یک مجموعه انسانی معتقد به وظیفه نمایندگی هستند و سوگند یاد کرده‌اند که منافع ملی را در نظر بگیریم. حتی اگر آقای لاریجانی رئیس مجلس شود هم اصلاح‌طلبان پیروز هستند؛ زیرا از کسی حمایت کردند که اشتراکات زیادی با اصلاح‌طلبان دارد. آقای لاریجانی یک اصولگرای معتدل و منطقی هستند که زبان دیپلماسی و منافع ملی را درک می‌کند.

جایگاه آقای عارف در مجلس نیز شأنی است که در هر صندلی تکیه زند به آن مکان ارزش می‌دهند. حال که وی از کاندیداتوری برای ریاست دائمی مجلس کنار رفته است از شأن و شخصیت ایشان کاسته نخواهد شد. زمانی که آقای عارف دیگر قصد کاندیداتوری برای جلوس بر کرسی ریاست را ندارند، وظیفه دوچندانی درسطح مجلس دارند و می‌توانند راهبرد‌های اصلاح‌طلبی در مجلس با دقت نهادینه کنند و منافع ملی را به طور دقیق و شفاف دنبال کنند. آقای عارف این ظرفیت را در دوران گذشته و در مسئولیت های دیگر به خوبی از خود نشان داده است.

او می‌تواند از همه ظرفیت‌های خود برای بسیج کردن نیروهای اصلاح‌طلب استفاده کند. نعمت آقای عارف درجهت بسیج افکار اصولگرایان و اصلاح‌طلبان حول منافع جمعی جای شکر‌گذاری دارد. آقای آیت ا...هاشمی کاندیدای ریاست مجلس خبرگان نشدند و این تصمیم چیزی از ظرفیت و جایگاه ایشان کم نکرد. همه می‌دانند که ظرفیت آقای هاشمی در خبرگان به گونه ای است که می‌تواند در صندلی بی‌مسئولیت در خبرگان بنشینند و به میزان تمامی اعضای خبرگان تاثیر‌گذاری داشته باشند. آقای عارف نیز چنین جایگاهی در مجلس دهم دارند.

منبع:آرمان

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن