دیدبان

حاشیه های انتشار یک فیلم موبایلی خشن

حاشیه های انتشار یک فیلم موبایلی خشن

دیدبان: چند روزی است که فیلمی کوتاه به سرعت در حال انتشار در شبکه‌های اجتماعی است؛ فیلمی حدوداً پنج دقیقه‌ای که در آن تعدادی چماق به دست به دو، سه جوان دیگر به‌شدت حمله می‌کنند و آنها را کتک می‌زنند.

نکته حائز اهمیت در این فیلم، این مسأله است که این دعوا در حالی رخ می‌دهد که نیروهای سد معبر شهربان و نیروهای پلیس هم در صحنه حضور دارند ولی تلاشی برای دخالت در دعوا و ختم غایله یا بازداشت چماق به دست‌ها نمی‌کنند.

این فیلم که چندمین فیلم از حضور نیروهای شهرداری در صحنه‌های درگیری بعد از حوادثی مانند کارواش سعادت‌آباد و دستفروش (لبو فروش) خیابان جمهوری یا شکستن گاری میوه‌فروشی در مترو شادمان است، بار دیگر تیغ تیز انتقادها را به سمت شهرداری و نیروهای این مجموعه نشانه می‌رود.

صحنه‌های این فیلم به قدری تکان‌دهنده است که خواه‌ناخواه هر بیننده‌ای را متأثر می‌کند. در ابتدای این فیلم که بیشتر به فیلم‌های زد و خوردی دهه ٣٠ و ٤٠ می‌ماند، مهاجم اصلی فیلم که جوانی قوی‌هیکل و قدبلند با تی‌شرت سفید و شلوار مشکی است، به سمت ماشین شهربان می‌رود و از داخل کابین ماشین چماقی را بیرون می‌آورد و به یکی از افراد طرف مقابل حمله می‌کند و چوب را روی سر وی خرد می‌کند.

 

حاشیه های انتشار یک فیلم موبایلی خشن
 

در چند جای دیگر این فیلم، کسی که در حال فیلمبرداری با موبایل خود است، خطاب به چند نفر ضارب چماق به دست وقتی که به دنبال فردی برای کتک زدنش می‌دوند، فریاد می‌زند: اون نیست. اون از بچه‌های خودمون توی شهرداریه...!

البته نکته مهم دیگر این فیلم تصویر افرادی است که لباس نیروهای انتظامی به تن دارند ولی اصلاً خود را درگیر این زد و خورد نمی‌کنند.

این فیلم با چنان سرعتی در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است که بر اساس گفته سرهنگ غفاری، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ناجا روز یکشنبه تعدادی از خبرنگاران هم در نشست خبری با یکی از فرماندهان نیروی انتظامی آن را به او نمایش داده‌اند و از او در مورد دلیل خنثی بودن نیروهای پلیس توضیح خواسته‌اند که فرمانده دستور بررسی این موضوع را به پلیس استان تهران محول کرده است.

اما روی دیگر این سکه و در واقع کلیدی‌ترین نکته این فیلم، هویت ضاربانی است که در شبکه‌های اجتماعی به عنوان نیروهای شهرداری از آنها یاد شده است. با این وجود، ابوالقاسم چیذری، مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» آن را شدیداً رد می‌کند.

وی با تشریح این حادثه گفت: این حادثه حدود ٢٠ روز قبل در مقابل پارک توسکا در بزرگراه آزادگان در منطقه ١٥ رخ داده و ما هم از طریق همین فیلم از ماجرا خبردار شدیم و همان روز نیروهای شهربانی را که در محل حادثه می‌بینید احضار کرده، از آنها پرس‌وجو کردیم.

وی در مورد این حادثه و نحوه شکل‌گیری آن می‌گوید: براساس آنچه تحقیقات ما نشان می‌دهد، نیروهای ما در منطقه ١٥ به همراه نیروهای انتظامی برای جمع‌آوری دستفروش‌ها به محل می‌روند و در حال جمع کردن بساط آنها بوده‌اند که به ناگاه معلوم نمی‌شود چرا یکسری از این دستفروش‌ها و حاضران به گروه دیگری از دستفروشان حمله می‌برند و درگیری شروع می‌شود.

چیذری در مورد اینکه پس چرا در ابتدای فیلم ضارب اصلی به سمت ماشین شهربان می‌رود و چماقی را از داخل ماشین بیرون می‌آورد و به بقیه حمله می‌کند؟ می‌گوید: همان‌طور که گفتم، بچه‌های ما در حال پاکسازی محل بوده‌اند و از این افراد تعدادی چماق، قمه و خنجر گرفته بودند که در داخل ماشین بوده و ضارب هم که از این مسأله اطلاع داشته، به سمت ماشین می‌دود و چماق را از آنجا برمی‌دارد.

مدیرعامل شرکت شهربان در پاسخ به این پرسش که اگر نیروهای شهرداری ارتباطی با ضاربان ندارند، چرا در بخش‌هایی از فیلم، فیلمبردار آن، وقتی که ضاربان برای کتک زدن به سمت فردی می‌روند، فریاد می‌زند که اینها را کاری نداشته باشید، اینها از نیروهای خود شهرداری هستند؟ می‌گوید: من چنین چیزی را در فیلم ندیده‌ام. ضمن اینکه واقعاً نمی‌دانیم فیلم را چه کسی گرفته است!

چیذری همچنین در مورد دلیل حضور گسترده نیروهای انتظامی در محل حادثه نیز می‌گوید: این یک فرآیند طبیعی است. در تمام مأموریت‌های تیم‌های سد معبر ما، مأموران نیروی انتظامی هم حضور دارند و این مورد چیز عجیبی نیست.

وی در پایان با ذکر اینکه در این حادثه حقیقتاً نیروهای شهربان دخالتی در درگیری نداشته‌اند، گفت: اولاً که ما اصلاً نیروهای لباس شخصی نداریم، ثانیاً اینکه با هیچ نیروی خاطی شوخی نداریم؛ کما اینکه در حادثه کارواش سعادت‌آباد هم مأموران خاطی را اخراج کردیم. شما مطمئن باشید که اگر در این حادثه هم نیروهای ما دخالتی داشتند با آنها برخورد می‌کردیم.

با تمام این تفاصیل و توضیحات مدیرعامل مؤسسه شهربان، هنوز هم ابهاماتی دراین فیلم وجود دارد که باعث می‌شود شائبه مأمور شهرداری بودن ضاربان کاملاً از بین نرود. متأسفانه با وجود پیگیری‌های انجام شده، تا این لحظه موفق به گفت‌وگو با مقامات نیروی انتظامی نشدیم چراکه سخنان آنها که ناشی از بررسی فیلم خواهد بود، می‌تواند تکمیل‌کننده این پازل باشد.

مرتبط‌ها

بهترین هتل های شهر مشهد

گرگ یا گوسفند ناتو پشت آیفون است

آل خلیفه در سراشیبی سقوط

تحقیر با تدبیر رئیس‌جمهور چه نسبتی دارد؟

درس‌های عملیات آزادسازی خرمشهر

بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و عزت نفس