دیدبان

انتخاب انقلابی در مجلس خبرگان

انتخاب انقلابی در مجلس خبرگان

دیدبان: واقعیت آن است که ریاست آیت الله جنتی بر مجلس خبرگان، بیش از آنکه حامل پیام هایی برای فضای سیاسی داخل ایران باشد، بسترِ ایجاد پیام هایی برای مخاطبانِ جمهوری اسلامی در بیرون از مرزهای جغرافیایی کشور خواهد بود. این مسئله را می توان در مورد هر دو گروهِ دوستان و دشمنانِ جمهوری اسلامی صادق دانست. این مدعا را به خوبی می توان با رصدِ حجم بازخوردهای این انتخابِ مهم در فضای رسانه های خارج از کشور اثبات کرد.

رسانه چاپ انگلیس هم معنای انتخاب آیت الله جنتی را درک کرد

در همین راستا، العرب چاپ لندن می نویسد: «پیام مهم انتخاب آیت‌الله جنتی به ریاست خبرگان به غرب این بود که شرط‌بندی غرب بر روی پیروزی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گراها و کنار رفتن تندروها اشتباه بوده و فشار و هیاهویی که آنها علیه تندروها به راه انداخته‌اند، کاری از پیش نبرده است.» مطلب مورد اشاره ی العرب را شاید بتوان مهم ترین پیامِ انتخاب آیت الله جنتی به ریاست مجلس خبرگان دانست. روزنامه العرب، در بخش دیگری از تحلیل خود پیرامون پیامدهای بلندمدت نشستن احمد جنتی بر صندلی ریاست خبرگان می نویسد: «انتخاب آیت‌الله جنتی به ریاست خبرگان، چشم‌انداز انتخاب رهبر آینده ایران را منطبق با آرمان‌های آیت‌الله خمینی و نظام جمهوری اسلامی، تثبیت کرد؛ زیرا او به مخالفت با هرگونه رابطه با آمریکا معروف بوده همان‌طور که سیاست‌های ضد سعودی‌اش در خطبه‌های نماز جمعه او، کاملاً محسوس است.» تحلیلگر این روزنامه علیرغم دوری از فضای واقعی سیاستِ ایران، به خوبی توانسته است معنا و مفهوم انتخاب آیت الله جنتی به ریاست مجلس خبرگان را برای مخاطبانش ترجمه کند!

اعتراف بی بی سی به شکست سخت در نفوذ به مرکز حساس نظام

در مقطعِ پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی و آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای، یکی از مهمترین چالش های پیش روی ایران در عرصه تعامل با دوستان منطقه ای خود، این بود که ثابت کند: تعامل با غرب در مسئله ی مذاکرات هسته ای، به معنای دست کشیدن ایران از آرمان مقاومت نیست! گذر زمان البته صادق بودن جمهوری اسلامی در زمینه ی حمایت همیشگی اش از محور مقاومت را نشان داد. ولی تغییر ماهیت جمهوری اسلامی از بستر مذاکرات هسته ای کنونی، از همان ابتدا یکی از مهمترین اهداف راهبردی ممکن برای دشمنان جمهوری اسلامی به شمار می آمد. چنان که روشن است، آنها هنوز هم خیال دست برداشتن از این هدف متوهمانه ی خود را ندارند. در این میانه، انتخاب آیت الله جنتی به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری معنای مشخصی برای آنان و اهدافشان دارد. 

همانگونه که بی بی سی فارسی می نویسد: «ریاست آیت الله جنتی بر خبرگان، جز تبعیت تمام و کمال مجلس خبرگان پنجم از آیت الله خامنه ای معنای دیگری نمی تواند بیابد. این تبعیت به ویژه در زمان لازم برای اعلام نام جانشین آیت الله خامنه ای، اهمیتی حیاتی دارد.» این یعنی آنکه غرب در مسیر پروژه ی نفوذ به حساس ترین مرکز تصمیم گیری در نظام جمهوری اسلامی برای تغییر ماهیت آن، سخت ترین شکست ممکن را تجربه کرده است. جالب آنکه با وجود برخی ادعاهای طنزآلود پیرامون دلایلِ نامزد نشدن آقای اکبر هاشمی برای ریاست خبرگان، پایگاه آمریکایی نشنال نوشته است:«در حالی آیت‌الله جنتی به ریاست خبرگان انتخاب شد که هیچ‌یک از اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان و حتی هاشمی که در انتخابات خبرگان رأی اول تهران را کسب کرد، نامزد ریاست این مجلس نشدند. گزارش‌ها حاکی از این بود که در صورت کاندیدا شدن هاشمی، او بیشتر از 20 رأی نداشت!» مجموعه تمام اتفاقاتی که در صحن مجلس خبرگان در زمان رای گیری برای انتخاب رئیس جدید رخ داده است نیز، همین گزارش نشنال را تایید می کند.

فرار به جلو آقای هاشمی با رد نامزدی اش برای ریاست خبرگان

با این حال، آقای اکبر هاشمی به عنوان نماد اصلی جریان غربگرا در ایران، چند روز قبل از برگزاری انتخابات هیئت رئیسه ی خبرگان، در یک فرار به جلو آشکار می گوید: «من که فعلاً بنا ندارم خودم را برای ریاست مطرح کنم. برای اینکه اولاً الان در همین جا کارم بیش از ظرفیت وجودی من است و کار‌های زیادی داریم. در آنجا نیاز نیست که انسان رئیس باشد و همین که در خبرگان باشم، خوب است!» اظهار نظر آقای هاشمی اما بیشتر به مطایبه شبیه است. چه اینکه رسانه های نزدیک به وی، تا چند روز به انتخابات هیئت رئیسه نیز از دنبال کردنِ خط القای ضرورت ریاست وی در مجلس خبرگان کوتاه نیامده بودند. روزنامه آرمان که از آن به عنوان روزنامه خانوادگی آقای هاشمی یاد می شود، نقش اصلی را در این زمینه بر عهده داشته است. با این حال، حالا و پس از مشخص شدن گرایش های سیاسی غالب در بین نمایندگان مجلس جدید خبرگان، همین رسانه ها نیز ترجیح داده اند تا به واقعیت ها اعتراف کنند.

اذعان رسمی بی بی سی به واقعی بودن فرآیند انتخابات در ایران

پایگاه عصر ایران در همین زمینه می نویسد:«هاشمی قبل از سال 88 در سال 86 توانست با کسب 41 رأی از مجلس چهارم در مقابل آیت‌الله جنتی که 34 رأی آورده بود، رئیس مجلس خبرگان شود. سال 87 نیز هاشمی با 51 رای (در مقابل 26 رأی آیت‌الله یزدی) در ریاست مجلس خبرگان ابقا شد... به نظر می‌رسد که روحانیون مجلس خبرگان به دلیل مواضع هاشمی بعد از سال 88 از او دلخور هستند و حتی بر این باور هستند که او دیگر آن انقلابی سابق نیست.» تفحص در ابعادِ مختلف مجموعه اتفاقات رخ داده پیرامون انتخابات هفتم اسفند، حقایق دیگری را نیز آشکار خواهد نمود. ورود رسمی رسانه دستگاه امنیتی انگلیس و رسانه های همزاد آن به بازیِ حذف دبیر شورای نگهبان از مجلس خبرگان پنجم به وسیله ی تاثیرگذاری بر آرای مردم تهران، واجدِ این واقعیت شگرف بود که دشمنان جمهوری اسلامی نیز، به واقعی بودن فرآیند انتخابات در سطح ایران ایمان دارند. قرار دادن نام آیت الله جنتی در کنار آیت الله مصباح و آیت الله یزدی، بر خلاف آنچه دشمنان جمهوری اسلامی تصور می کردند، نهایتاً دامی برای مرگ امیدهای آنان شد!

وقتی بی بی سی حرف خودش را پس از چند سال رد می کند!

آیت الله جنتی نهایتاً به مجلس خبرگان راه یافت و اکنون در مسند ریاست این مجلس قرار دارد. با این حال، اصرار دشمنان جمهوری اسلامی بر حذف دبیر شورای نگهبان از طریق فرآیندهای دموکراتیک، علاوه بر آنکه باطل بودن ادعای فتنه گران و بی بی سی در سال 88 را اثبات نمود، نشان دهنده قدرت روزافزون مجموعه نظام جمهوری اسلامی نیز بود. بدان معنا که ساختارهای دموکراتیک نظام جمهوری اسلامی در فرآیندهای انتخاباتی، حتی دشمنان آن را نیز به طمع بهره گیری از همین فرآیندهای دموکراتیک برای مقابله با انقلابیون می اندازد! بر همین اساس، بی بی سی و رسانه های اپوزیسیون جمهوری اسلامی نیز در یک هماهنگی غیرمنتظره، این بار بر خلاف همیشه مردم را به حضور در پای صندوق های رای تشویق کردند. اکبر گنجی، عنصر اصلاح طلب و فراری، چند روز مانده به انتخابات هفتم اسفند در پایگاه رادیو زمانه می نویسد: «رأی نیاوردن «مثلث جیم» در تهران، هزینه بسیار بالایی برای جمهوری اسلامی، آیت‌الله خامنه ای، سپاه و افراطی‌ترین بخش‌های جمهوری اسلامی دارد. شکست این سه تن، آزمون فیصله‌بخش شکست آیت‌الله خامنه‌ای، اصولگرایان و اسلام فقیهانه آنان است. تهران می‌تواند این آزمون فیصله‌بخش را انجام دهد...»

همزمان، سایت بی بی سی فارسی در مقاله ای به قلم حسین باستانی، با مبناقرار دادن تعداد آراء حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری تهران نوشت:«رای دهندگان به فهرست رفسنجانی-روحانی ، بیش از نیم میلیون نفر از رای دهندگان به فهرست یزدی-جنتی-مصباح بیشتر هستند. در چنین شرایطی اگر حامیان رئیس جمهور فعلی در انتخابات خبرگان پیش رو، به طور هماهنگ به ۱۶ نفر رقیب آقایان یزدی، جنتی و مصباح رای بدهند، به راحتی امکان راندن آنها به جایگاه های ۱۷ به پایین فهرست منتخبان استان تهران را خواهند داشت.» واقعیت اما به صورتی دیگر رقم خورد. بدان معنا که حسین باستانی و دیگر همکاران مزدورش در بی بی سی فارسی و دیگر پایگاه های ضد ایرانی، خواسته یا ناخواسته، نوکر بی مزد و مواجب جریان انقلابی برای نشاندن آیت الله احمد جنتی بر کرسی ریاست مجلس خبرگان شدند.

حاکمیت دولت غربگرای یازدهم، نتوانست جریان انقلابی را تضعیف کند

طبیعتاً اینکه شبکه دروغ پراکنی دستگاه امنیتی انگلیس، صدای آمریکا و... در کنار رسانه های منتسب اپوزیسیون جمهوری اسلامی اینگونه در خدمت تداوم اهداف بلندمدت و انقلابی جمهوری اسلامی قرار بگیرند، چیزی جز قدرت روزافزون نظام جمهوری اسلامی را نمی رساند. این یعنی آنکه بر خلاف آنچه غرب تصور می کرده است، حاکمیت دولت یازدهم -به عنوان یک دولت غربگرا- نه تنها نتوانسته باعث تضعیف جریان انقلابی در متن جامعه ایران شود، که برعکس، حالا با رای نماینگان مردم، به جای آقای اکبر هاشمی، احمد جنتی بر کرسی ریاست مهم ترین نهاد تصمیم گیر در بدنه نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته است. در فضای کنونی، غرب اگر عاقل باشد، بایستی در راهبردهای تعاملی خود با جمهوری اسلامی، تغییرات قابل ملاحظه ای را ایجاد کند. جان ساورز رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی انگلیس، چند ماه پیش از این در گفتگو با سی ان ان گفته است:«من فکر می‌کنم آنچه ما داریم می‌بینیم یک کشوری است که در حال دوران گذار و انتقال از یک پایه و اساس انقلابی‌گری به یک کشور عادی‌تر و نرمال‌تر است!»

واقعیت های جاری در متن فضای سیاسی ایران اما چنین سخنانی را ثابت نمی کند. در نقطه ی مقابل، روی کار آمدن دولتی نزدیک به غرب در جمهوری اسلامی، باعث شده است تا ویژه ترین عالم انقلابی موجود در فضای سیاسی ایران، بر کرسی ریاست مجلس خبرگان تکیه زند! انگلیسی ها به خوبی احمد جنتی و معنای ریاست او بر مجلس خبرگان را می فهمند. خبرگزاری انگلیسی رویترز در مطلبی با اشاره به همین موضوع نوشته است:«(ایت الله) جنتی، روحانی قدرتمند و غرب‌ستیز، رئیس جدید مجلس خبرگان ایران انتخاب شد. دیدگاه‌های ضد غربی او، حتی با در نظر گرفتن معیارهای ساختارهای روحانیت ایران، متمایز به نظر می‌رسد!»

روی هم رفته به نظر می رسد ریاست آیت الله جنتی در مجلس خبرگان را بایستی سرآغاز دومینوی معکوس جواب دادن نقشه های غرب در قبال جمهوری اسلامی در متن پروژه ی «نفوذ» دانست.

منبع:جهان نیوز

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن