دیدبان

سه مدلی برای تعامل اصلاح طلبان و لاریجانی

سه مدلی برای تعامل اصلاح طلبان و لاریجانی

دیدبان: وکیلی پیش از این معاون فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه های کشور بوده است و راه اندازی ازدواج های دانشجویی در زمان حضور وی در نهاد مقام معظم رهبری بوده است. در دوران دفاع مقدس ۳۰ ماه حضور مستمر در جبهه ها داشته است و ۳۰ درصد جانبازی دارد. وی اکنون در کنار تحصیلات حوزی تا حد خارج فقه و اصول، دارای دکتری علوم سیاسی، کلام و فلسفه اسلامی است. متن زیر حاصل مصاحبه با وی در خصوص شیوه تعامل فراکسیون امید با طرفداران آقای لاریجانی در مجلس آینده است.
به عنوان سوال اول می خواهم بپرسم آیا فراکسیون امید در خصوص ریاست مجلس دهم به جمع بندی خاصی رسیده است؟
اگر منظور شما از جمع بندی ایجاد تفاهم با سایر گزینه های ریاست مجلس است، خیر. در فراکسیون فعلا هیچ بحثی در خصوص این موضوع انجام نشده است و در دو جلسه اخیر، مسائل کلی و انتخاب هیأت رئیسه انجام شده است. ولی از نظر فراکسیون باید عرض کنم که حتماً کاندیدا خواهیم داشت و هفته آینده به احتمال زیاد در جلسه ای که برگزار می کنیم، کاندیدای خود برای ریاست مجلس را بر اساس رأی گیری اعضای فراکسیون مشخص خواهیم کرد.
خوب آیا اقداماتی در روز های اخیر انجام داده اید که با جریان نزدیک به آقای لاریجانی برای کسب کرسی های مجلس به تفاهم برسید؟
بله بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات مرحله دوم مجلس، اقداماتی برای اینکه رقابت شکل نگیرد انجام شد ولی دو طرف به مدل مشخصی برای جمع بندی بحث نرسیدند. البته هنوز در تلاش هستیم و نا امید نیستیم ولی تا کنون به جمع بندی مشخصی نرسیدیم.
آیا احتمال اینکه آقای عارف از عرصه رقابت برای انتخاب ریاست مجلس کنار بکشند وجود دارد؟
من کنار کشیدن آقای عارف را خیلی بعید می دانم. خصوصاً اینکه در روز های آتی مجلس دهم شروع می شود و اگر کار به صحن و آغاز جلسات مجلس بکشد احتمال اینکه در آن زمان آقای عارف بخواهد کنار بکشد پایین است.
صحبت از اقداماتی کردید که برای رسیدن به تعامل با آقای لاریجانی انجام شده ، این اقدامات در چه حدی بوده است؟
آقای لاریجانی و آقای عارف هر دو محصول لیست امید در انتخابات مجلس دهم هستند و در پارادایم ائتلاف امید که در اسفند ۹۴ شکل گرفت تعریف می شوند. بنابر این اگر قرار باشد که این ائتلاف در مجلس دهم نیز ادامه یابد ما نیازمند یک مدل کارآمد و مورد قبول همه طرف ها هستیم. در این زمینه سه نظر میان نمایندگان راه یافته از طریق لیست امید در مجلس وجود دارد. یک گروه که غالباً از افراد فراکسیون فعلی امید هستند معتقدند همه افراد راه یافته از طریق لیست ائتلاف امید جمع شوند و در میان خود رأی گیری انجام دهند و هر فردی که انتخاب شد به عنوان کاندیدای لیست امید در انتخابات ریاست مجلس شرکت کند.
ولی یک گروه دیگر که عمدتاً در میان طرفداران آقای لاریجانی هستند معتقدند که هر دو فراکسیون امید و فراکسیون رهروان سابق که در مجلس آینده هم نمایندگانی دارند، جمع شوند و به کاندیدا های معرفی شده برای ریاست مجلس رأی دهند و فردی که بیشترین رأی را آورد به عنوان کاندیدا از سوی هر دو فراکسیون در انتخابات ریاست مجلس حاضر شود. البته نظر سومی هم در این بین وجود دارد و آن این است که نیازی به این مسأله و هماهنگی قبلی نیست و باید روند دموکراتیک در میان همه نمایندگان مجلس شکل بگیرد و ریاست مجلس با رأی همه نمایندگان مشخص شود.
تا زمان فعلی هیچ کدام از سه مدل گفته شده به جمع بندی نرسیده است و علی رغم اینکه بنده نیز معتقد به تفاهم و تعامل بودم ولی تا به حال اراده شکل گرفته برا رقابت است.
آیا در صورتی که در ریاست مجلس رقابت شکل گیرد، برنامه ای برای تعامل در تقسیم سایر کرسی های هیأت رئیسه و کمیسیون ها وجود دارد؟
در حال حاضر سعی ما این است که رقابت را تنها در انتخاب رئیس مجلس نگه داریم و در سایر ارکان مجلس در چارچوب مدلی قابل قبول بتوانیم به نوعی عادلانه و منصفانه اقدام کنیم.

منبع:ندای انقلاب

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن