دیدبان
محمدصادق کوشکی

فتحی بزرگ در راه است

فتحی بزرگ در راه است

دیدبان: اصل صد و پنجاه قانون اساسی تصریح می‌کند: «سپاه‏ پاسداران‏ انقلاب‏ اسلامی‏ که‏ در نخستین‏ روزهای‏ پیروزی‏ این‏ انقلاب‏ تشکیل‏ شد، برای‏ ادامه‏ نقش‏ خود در نگهبانی‏ از انقلاب‏ و دستاوردهای‏ آن‏ پابرجا می‌ماند.»
به عبارت دیگر بر اساس قانون اساسی، سپاه پاسداران، وظیفه حراست از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن را بر عهده دارد و این حراست، الزاماً‌ از طریق جنگ‌افزارهای نظامی نیست، هرچند که این نهاد انقلابی، آمادگی فوق‌العاده‌ای برای دفاع قدرتمندانه از مرزهای کشور را دارد. به لحاظ حقوقی وقتی وظیفه دفاع از انقلاب، به عهده سپاه پاسداران گذاشته می‌شود، طبیعتاً مطابق با شکل و نوع تعرض به انقلاب و دستاوردها، لازم است تا «دفاع» متناسبی نیز با تهاجمات صورت گیرد که شامل دفاع سخت (نظامی) یا نبرد در جبهه «جنگ نرم» می‌شود.
بنابراین، ورود به عرصه‌های جنگ «سخت» و «نرم»، اولین وظیفه این نهاد مقدس است و افزون بر این، نبرد با دشمنان در این حوزه باید واجد خصوصیت «بازدارندگی» نیز باشد. به همین دلیل است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، منتظر نمی‌ماند تا دستاوردهای نظام مورد هجمه قرار گیرند و سپس وارد میدان شود، بلکه در این سطح از آمادگی قرار دارد که با بسیج کردن ظرفیت‌های کشور، دشمن را از انواع تهاجم منصرف و پشیمان کند.
 در جریان فتح غرورآفرین خرمشهر نیز فاتحان، منتظر عقب‌نشینی دشمن نشدند و با برنامه‌ریزی دقیق، شهر را باز پس گرفتند. از آنجا بود که زنجیره فتوحات رزمندگان، یکی پس از دیگری رقم خورد. این نهاد مقدس ثابت کرده است که نه‌تنها توان و ظرفیت بالایی برای حراست از آرمان‌های انقلاب دارد بلکه قادر است نیروهای مردمی را در قالب «بسیج» به نحوی سازمان‌دهی کند که به الگویی بی‌بدیل از مقاومت در کشور و حتی منطقه تبدیل شود.
بر این مبناست که رهبر حکیم انقلاب در سخنرانی اخیر خود در جمع دانشجویان این نهاد انقلابی، با نگاهی ژرف به آینده، جوانان سپاهی را درباره جنگ‌های آتی مورد خطاب قرار داده و فرمودند: «خرمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، در میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است؛ البته ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد، بالعکس آبادانی به دنبال دارد اما سختی‌اش بیشتر است.»
اکنون سؤال اینجاست که این جنگ، چه نوع جنگی است و چرا به‌جای ویرانی، آبادانی به دنبال دارد؟
پاسخ این است که نظام سلطه، پس از تجربه‌های تلخی که از جنگ سخت و مستقیم با ایران داشت، به‌خوبی درک کرده‌ است نیروهای دفاعی و نظامی کشورمان، قدرت بی‌نظیری در برابر تهاجمات دارند، بنابراین، مدت‌هاست که روش مقابله خود را تغییر داده‌ و تلاش می‌کند تا باورها و اعتقادات جامعه را تضعیف نماید.
«نفوذ» در افکار و عقاید مردم بخصوص جوانان و سیطره بر افکار و اعتقادات جامعه، پروژه‌ای بود که از همان دوران پایان جنگ به دست دشمنان و در رأس آن‌ها آمریکا، کلید خورد. شکی نیست که امروز، امواج تبلیغاتی پیچیده و دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن با تمام توان علیه قدرت عقیدتی و فرهنگی نظام اسلامی متمرکز شده است.
اتاق‌های فکر دشمنان به این نتیجه رسیده‌اند که پایه‌های اصلی انقلاب اسلامی، ارزش‌ها و دستاوردهای آن، در باورهای دینی مردم ریشه دارد و چنانچه این باورها در نظر جامعه تضعیف شود، آنگاه قادر خواهند بود که گام بعدی را بردارند. بنابراین، اصلی‌ترین میدان جنگ خرمشهرهای دیگر، حوزه «جنگ نرم» و نشانه رفتن اعتقادات مردم است.
از این نکته نیز نباید غافل بود که حال و هوای مقاومت در برابر اشغال خرمشهر، با شرایط امروز کشور، تشابهات فراوان دارد. آن روز دشمن، خانه‌ها را زیر آتش بمب و گلوله خود گرفته بود و امروز، با تهاجم از طریق رسانه‌های تصویری و شبکه‌های مجازی رها شده، در عمق شهرها و خانه‌ها، بمباران فکری را در پیش گرفته است. آن روز، دشمن لباس نظامی به تن داشت، اما امروز در لباس شیک و مدرن و بعضاً در لباس خودی، قصد تسخیر فرهنگی را در سر می‌پروراند.
آن روز اگر دشمن از گازهای شیمیایی برای مسموم کردن رزمندگان استفاده می‌کرد، امروز تفکرات گمراه‌‌کننده در کتاب‌ها و نشریات، سعی در مسموم کردن اندیشه جوانان و افسران جنگ نرم را دارند. آن روز، خط مقدم در دل خطوط جبهه دشمن بود و امروز خط مقدم، خانه‌ها، اداره‌ها و دانشگاه‌ها و مدارس است.
آن روز، سلاح رزمندگان، ادوات سبک و سنگین نظامی بود و امروز، قلم و هنر، سلاح برّان در مقابله با دشمنان است.
آن روز اگر رهبر کبیر انقلاب (ره)، دستور آزادی خرمشهر را صادر کردند، امروز جانشین ایشان و رهبر معظم انقلاب، دستور تهاجم به قلب دشمن در عرصه فکری و فرهنگی را داده‌اند. آن روز اگر به دنبال بستن راه نفوذ دشمن در جبهه‌ها بودیم، امروز باید به فکر مسدود کردن رخنه‌ها و بستن راه نفوذ دشمن در جنگ نرم باشیم.
آن روز اگر در فتح خرمشهر، امید امام(ره) به گروه‌های خودجوش مردمی بود، امروز هم امید رهبر حکیم انقلاب به تشکلات خودجوش مردمی در حوزه فرهنگ است.
آنچه بیان گردید، نمایی کلی از میدان جنگی است که در حال حاضر در آن قرار داریم و حتی بناست نبردهای سنگین‌تری در میدان اعتقادات و ارزش‌ها دربگیرد.
همان‌گونه که علیرغم هزینه‌های مادی و معنوی سنگین جنگ تحمیلی و برخلاف خواسته دشمنان، اعتقاد مردم به نظام و انقلاب پس از دفاع نه تنها تضعیف نشد، بلکه مستحکم‌تر ‌گردید، در جنگ سخت و شدید پیشرو نیز، ایمان و عقیده مردم در سایه همت جهادی و انقلابی، روزبه‌روز افزون‌تر خواهد گردید و آبادانی، دل‌ها، فکرها و عقیده‌ها را به همراه خواهد داشت.
 بنابراین، باید از عمق جان، حضور خود را در میدان جنگ نرم، درک کنیم و یقین داشته باشیم که فتح دیگری در راه است؛ فتحی که پیروزی ارزش‌های جهانی نظام اسلامی را در سایه هوشیاری و بصیرت همگان در پی خواهد داشت.
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن