دیدبان

طعنه روحانی به مجلس نهم

طعنه روحانی به مجلس نهم

به گزارش دیدبان، به نقل از انتخاب، حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم افتتاحیه مجلس دهم با سلام به روح بلند امام(ره) و شهدای انقلاب گفت: امام راحل (ره) به آموختند که میزان رای ملت است. همچنین برای مقام معظم رهبری آرزوی سلامتی دارم که راه امام راحل را ادامه دادند و از انقلاب و نظام به احسن وجه حراست کردند.

او افزود: مردم ایران از بیش از ۱۰۰ سال پیش همواره در پی مجلسی قوی و کارآمد بوده‌اند؛ مجلسی که قدرت قانون‌گذاری در چارچوب موازین اسلامی داشته باشد و بتواند خودسری‌ها را مهار کند.

رییس دولت یازدهم تصریح کرد: به یک معنا قوه مجریه و قضاییه از قبل به صورتی وجود داشت، اما با انقلاب مشروطه، قوه سومی تحت عنوان قوه مقننه به وجود آمد که این قوه مظهر حاکمیت مردم و نظارت عمومی شد و به جایگاهی برای اتصال بخش‌های مختلف کشور در یک مرکزیت به نام مجلس شورای اسلامی تبدیل شد.

روحانی خاطرنشان کرد: این روز مبارک و فرخنده؛ روز افتتاح دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در ماه مبارک شعبان؛ ماه پیامبر عظی« الشان پیامبر اسلام است را به همه منتخبان این دوره از انتخابات مجلس و به همه حضار گرامی و به همه ملت ایران تبریک عرض می‌کنم.

او با بیان اینکه مجلس و دولت رسالت‌ها و ظایف مشخص و جدا از هم دارند، ادامه داد: در عین حال دولت و مجلس وظایف مشترک فراوان دارند؛ گرچه معمولا اگر جامعه با مشکلی مواجه شوند؛ مردم مشکل جامعه را از آن دستگاه اجرایی می‌دانند، اما واقعیت این است که آنجا که موفقیت هست، همه ارکان نظام سهم خود را دارند و آنجا که خدای ناکرده مشکلی دارد، مجلس شورای اسلامی سهم خواهد داشت، لذا برای حل معضلات کشور نیازمند تعامل هستیم؛

رییس جمهور با بیان اینکه همه تسلیم قانونیم، تاکید کرد: اجرای قانون گاهی کمی سخت و تلخ اما در عین حال ضروری است.

روحانی یادآور شد: برای وزیر علوم ۵ بار به مجلس آمدم؛ برای وزیر و جوانان ۴ بار به مجلس آمدم؛ ممکن است این مسائل با انتظارها منطبق نباشد، اما در عین حال باید تسلیم قانون باشیم و آن را مجری باشیم. با اجرای قانون است که می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.

رئیس جمهور افزود مردم ما در انتخابات مجلس دهم که همزمان با انتخابات خبرگان رهبری بود، رشادت و رشد عقلی فوق‌العاده‌ای از خود نشان دادند. هیچ گروهی انتخابات را تحریم نکرد و هیچ کس از پیچ و خم‌های انتخاباتی خسته نشد. لیست‌هایی در انتخابات درست شد که ترکیب جناح‌ها و گروه‌ها گویی مردم و نمایندگانی که در معرض آرای مردم بودند، به فکر همگرایی بیشتر و همکاری بیشتر بین قوا برای حل مسائل کشور بودند.

او با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور در سال‌های گذشته تاکید کرد: همه می‌دانند اگر مشکل بزرگی در کشور باشد با رهنمودهای مقام معظم رهبری و مقاومت و وحدت می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم. در ابتدای دولت یازدهم مشکلات این کشور زیاد بود، اما با همراهی مجلس و مردم توانستیم از این مشکلات عبور کنیم. در سال چهارم از تلاطم خبری نیست و جای آن را آرامش گرفته است. تورم دو رقمی ۴۰ درصدی امروز به تورم ده درصدی رسیده است و ان‌شاءلله امسال به تورم تک‌رقمی خواهیم رسید. همه تلاش دولت این بود که از رکود عبور کند و رشد منفی شایسته این مردم نبود و بحمدالله در سال گذشته رشد اقتصادی مثبت شد و ان‌شاءلله در سال جاری به رشد پنج درصدی خواهیم رسید.

روحانی افزود: تلاش ما برای این است که مردم ما از فقر و بیکاری در امان باشد. ما باید اشتغال و زندگی قابل قبول را برای مردم فراهم کنیم. در این‌باره کشورهایی هستند که تجربه‌های ارزشمندی دارند. کشورهایی که از لحاظ استعداد انسانی و منابع مادی از ایران ضعیف‌تر هستند، اما رشد اقتصادی بالاتری نسبت به ایران دارند. ما در ایران برای حل مشکل جوانان راهی جز رشد اقتصادی نداریم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما در چارچوب اقتصاد مقاومتی که اقتصادی هست درون‌زا و برون‌گرا، اقتصادی که زایش و تولد او در درون است، اما نگاه او به بیرون و در سایه این اقتصاد و در سایه رشد مناسب پیشرفت خواهیم کرد.

او با بیان اینکه اگر امسال به رشد ۵ درصدی برسیم هم برای اشتغال ما کافی نیست، تاکید کرد: همانطور که در سیاست‌های کلی رهبر آمده باید به سمت رشد ۸% حرکت کنیم و برای این منظور نیاز به سرمایه‌گذاری داریم.

رئیس جمهور به شرایط کشور اشاره و تصریح کرد: امروز درآمد های نفتی ما و قیمت نفت به گونه‌ای نیست که ما فکر کنیم در سال‌های پیش رو به قیمت نفت ۱۰۰ دلار دست پیدا می‌کنیم. اگر این چنین است پس ما برای رشد ۸% باید به الزام‌ها این رشد توجه کنیم

او خاطرنشان کرد: یکی از این الزمات سرمایه‌گذاری ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلاری از منابع خارجی است. یعنی علاوه بر استفاده از تمام منابع داخلی باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

روحانی با بیان اینکه ما در برجام به این نقطه رسیدیم که با حفظ وحدت و انسجام در بین مردم، همکاری و هماهنگی بین قوا، و مراعات خطوط قرمز ترسیم شده توسط رهبری، افراد شایسته و صالح برای انجام کار انتخاب شوند، اضافه کرد: با این پیش فرض ما می‌توانیم کارهای بزرگی مثل مذاکرات هسته ای در برابر ۶ قدرت بزرگ که مسئله پیچیده و معضل بزرگ را حل کردیم.

روحانی ضمن تاکید بر اینکه امروز در سایه برجام فضای جدیدی ایجاد شده است، عنوان داشت: در این فضا می‌توانیم از منابع خارجی و از بازار خارجی برای صادرات کالای خودمان و تکنولوژی خارجی استفاده کنیم.

او تاکید کرد: ما در مجلس دهم و دولت یازدهم در کنار هم باید جغرافیای سرمایه و بازار و تکنولوژی را مشخص کنیم. اقتصاد مقاومتی باید مدنظر قرار بگیرد، دیپلماسی اقتصادی از وظایف دولت است. در این فضا باید از دیپلماسی اقتصادی بهره‌برداری کنیم. این کار برای ما یک صرورت هست چرا که ما باید بتوانیم کشور را به رشد مناسب و جوانان عزیز را به اشتغال مناسب در شأن آنها برسانیم

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مقام معطم رهبری در چند مورد اقتصاد را اولویت اول کشور و در پیامشان اقتصاد و فرهنگ اسلامی را دو الویت مجلس دهم و مسئولان کشور تعیین کردند.

او تاکید کرد: در نگاه اول تضادی را مشاهده می‌کنیم. از یک طرف وجود امکانات فراوان در کشور با استعدادها و ظرفیت‌های فراوان و از طرفی کلکسیونی از مشکلات ما می‌توانیم از این مشکلات با استفاده از توانمان عبور کنیم.

او باید اینکه این مهم یک شرط دارد، گفت: اینکه همه کسانی که در این مجلس معظم گرد هم آمدیم، از منتخبان تا سایر مقام‌های و بزرگان تا نیروهای مسلح اگر همه دست به دست هم دهیم و اولویت اول را اقتصاد و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بدانیم، می‌توانیم به رشد مناسب و در سال‌های آینده رشد ۸% دست بیابیم.

روحانی با بیان اینکه امکانات کشور طوری است که اگر قوه‌های مختلف در کنار هم باشند و سیاست ما برای اداره کشور تدبیر و خردورزی و استفاده از همه امکانات درونی و بیرونی و خواست مردم باشد می‌توانیم از ظرفیت‌هایمان بهره ببریم، گفت: مردم ما در این انتخابت آری‌ها گفتند و نه‌هایی گفتند؛ آنها خواستار بهبود زندگی مردم و روابطی توام با آرامش و عزت در خارج بودند.

رییس دولت یازدهم در ادامه با تاکید بر حل مشکلات کشور گفت: مردم ما در این انتخابات خواستار حل مشکلات اساسی جامعه و به ویژه مشکلات اقتصادی بوده‌اند. مجلس قواعد بازی افراد جامعه و شهروندان را در زمین بزرگ کشور و جامعه تعیین می‌کند. اگر قواعد بازی شفاف نباشد هر قدر بازیگر قوی نباشد در کارزار موفق نخواهد بود. انباشت و تورم قوانین مشکلی را حل نخواهد کرد. ما قوانین شفافی می‌خواهیم که مسیر را مشخص کند. ما امروز به کیفیت قانون نیازمندیم.

رئیس جمهور افزود: من خود را فرزند مجلس می‌دانیم و بیست سال در مجلس تجربه دارم. همه ما در مجلس دهم باید از تجربه نه دوره قبل استفاده کنیم. همکاری در تدوین قوانین بین مجلس و دولت یعنی طرح کمتر و لایحه بیشتر، اگر بتوانیم از مراکز تحقیقاتی و افرادی که تجربیات بیشتری دارند استفاده کنیم می‌توانیم جلوی فساد و قاچاق بایستیم. مسائل بانکی را حل‌وفصل کنیم. کاری کنیم که هدف رشد اقتصادی هشت درصد برای ما امکان‌پذیر خواهد بود. اطمینان دارم در مجلس دهم شاهد همکاری بیشتری خواهیم بود. همین‌جا از نمایندگان مجلس نهم نیز چه آنها که در مجلس بعدی حضور خواهند داشت و چه آنها که در مجلس آینده در کنار ما خواهند بود و چه آنهایی که در مراکز دیگر خدمت خواهند کرد تشکر کنم. به خصوص هیات رئیسه و ریاست مجلس نهم که کمک کرد مسئله برجام را به نحو احسن وجه به سرانجام برسانیم با وجود آنکه روزهای ملال آور در مجلس داشتیم.

روحانی با تاکید بر بازگشت حق ایران در صادرات در اوپک گفت: اگر در سال‌های تحریم پول نفت به دست ایران می‌رسید، امروز شاهد رشد فراوان و اشتغال فراوان در بخش‌های مختلف کشور خواهیم کرد ان‌شاءلله به حول و قوه الهی کاری کنیم که هم رضایت حق و هم رضایت مردم را به دست آوریم.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن