دیدبان

اخبار لحظه به لحظه از افتتاحیه مجلس دهم

اخبار لحظه به لحظه از افتتاحیه مجلس دهم

دیدبان: مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور شخصیت‌های لشگری و کشوری آغاز به کار کرد.

 


11:00: پایان نخستین جلسه مجلس دهم/منتخبین عازم مرقد امام (ره) شدند

نخستین جلسه علنی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل، با اعلام عبدالرضا هاشم‌زایی رئیس سنی هیئت رئیسه مجلس به پایان رسید.

مراسم افتتاحیه دهمین دوره نهاد قانون‌گذاری کشورمان از صبح امروز با حضور جمعی از مسئولان کشوری و لشکری در صحن بهارستان برگزار شد و پس از آغاز رسمی مراسم افتتاحیه، هیئت رئیسه سنی مجلس، اداره جلسه را در دست گرفت.

رئیس سنی مجلس نیز زنگ آغاز نخستین جلسه مجلس را با حضور 265 تن از منتخبین مردم در مجلس دهم به صدا درآورد.

در جلسه امروز مجلس پیام مقام‌ معظم رهبری به مناسبت آغاز کار مجلس دهم قرائت و سپس مراسم تحلیف منتخبین جدید برگزار شد.

همچنین در این جلسه شعب پانزده‌گانه بررسی اعتبارنامه‌های منتخبین تشکیل شد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور و علی افراشته معاون اجرایی رئیس مجلس نهم سخنرانان جلسه آغاز به کار مجلس دهم بودند.

جلسه امروز منتخبین مجلس دهم ساعت 10:30 دقیقه امروز به پایان رسید و منتخبین مجلس دهم برای تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران عازم مرقد امام (ره) و گلزار شهدای بهشت زهرا (س) شدند.

نشست علنی بعدی منتخبین مجلس دهم ساعت 8 صبح فردا برگزار می‌شود.


10:43: رییس جمهور: رهبر معظم انقلاب به خوبی راه امام را ادامه داده اند


حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در مراسم افتتاحیه مجلس دهم در صحن علنی مجلس با سلام به امام راحل، شهدای مجلس شورای اسلامی و شهیدانی همچون شهید مدرس که جان خود را فدای اسلام کردند، اظهار کرد: امام خمینی (ره) راه مردمسالاری را به ما آموخت و به ما یاد داد که میزان رأی ملت است و تأکید کرد که مجلس در جایگاه رفیعی تحت عنوان رأس امور قرار دارد.

وی همچنین با سلام و آرزوی سلامتی برای رهبر انقلاب ، خاطرنشان کرد: ایشان راه امام عزیز و راحل را به خوبی ادامه دادند و از انقلاب،‌ کشور و نظام به احسن وجه حمایت کردند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه مردم ایران از بیش از صد سال پیش همواره در پی مجلسی قوی و کارآمد بودند که قدرت قانون‌گذاری در چارچوب منافع ملی و موازین اسلامی را داشته باشد، خاطرنشان کرد: مردم مجلسی می‌خواستند که بتواند خودسری‌ها را مهار کند. پیش از تشکیل مجلس مشروطه مجلس ملی، قوه مجریه و قوه قضائیه به صورتی وجود داشت اما با انقلاب مشروطه قوه سومی تحت عنوان قوه مقننه به وجود آمد. این قوه مظهر حاکمیت مردم، نظارت عمومی، جایگاهی برای اتصال بخش‌های مختلف کشور و تنوع سلایق و آرا در یک مرکزیت به عنوان مجلس بود.

رئیس دولت یازدهم با تبریک آغازبه کار مجلس دهم،‌ تصریح کرد: دولت و مجلس رسالت‌ها و وظایف مشخص و جدا از هم دارند اما در عین حال وظایف مشترک فراوانی در کنار یکدیگر دارند. اگرچه معمولاً جامعه هرگاه با موفقیت یا مشکلی مواجه می‌شود آن را ازآن دولت می‌داند اما همه قوای نظام در موفقیت‌ها و مشکلات سهم دارند. بنابراین، ما برای حل معضلات کشور نیازمند به تعامل هستیم.

روحانی در ادامه گفت: البته همه ما در نهایت تسلیم قانون‌ایم. اجرای قانون گاهی کمی سخت و تلخ است اما الزامی و ضروری است. من برای وزیر علوم پنج بار و برای وزیر ورزش و جوانان چهار بار به مجلس آمدم. به هر حال ما باید تابع قانون باشیم زیرا با اجرای قانون می‌توانیم از مشکلات کشور عبور کنیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود در صحن علنی مجلس با اشاره به اینکه مردم در انتخابات گذشته رشد فکری و رشادت فوق‌العاده‌ای از خود نشان دادند، تصریح کرد: هیچ گروه و جناحی این انتخابات را تحریم نکرد و هیچ کس از پیچ و خم‌های مقررات انتخاباتی خسته نشد و همه از حداقل فرصت، حداکثر استفاده را کردند. در این انتخابات لیست‌هایی تهیه شد و گویی مردم و نامزدها این‌بار قبل از احزاب و جناح‌ها به فکر همگرایی بیشتر برای حل مشکلات کشور بودند. همه هم به خوبی می‌دانند که مشکلات بزرگ را می‌توانیم با اتحاد، وحدت و پیروی از رهنمودهای رهبری و با انسجام حل کنیم.

به گفته روحانی دولت یازدهم در مقطع آغاز به کار خود با مشکلات و تلاطم‌های اجتماعی و اقتصادی مواجه بود اما با همکاری مجلس و حمایت مردم از بسیاری از این مشکلات عبور کرد.

وی با بیان اینکه اکنون از تلاطم‌های اقتصادی خبری نیست و آرامش در بازار حاکم است، اظهار کرد: ما از تورم خطرناک 40 درصد به 10 درصد رسیده‌ایم و امسال به تورم تک‌رقمی می‌رسیم. همچنین امسال به رشد 5 درصدی می‌رسیم.

روحانی افزود: هیچ دولت و مسئولی نیست که برای مردم خود فقر و بیکاری بخواهد. ما باید اشتغال و شرایطی را فراهم کنیم که مردم درآمد قابل قبولی داشته باشند. در این زمینه هم تجارب فراوانی از کشورهای مختلف وجود دارد. بسیاری از کشورها به لحاظ استعدادهای انسانی و منابع مادی شرایط‌شان از ما پایین‌تر است اما دارای رشد اقتصادی مناسب‌تری هستند. در دو دهه اخیر کشوری را سراغ نداریم که بدون تعامل با جهان به رشد اقتصادی مناسبی دست یافته باشد. در اقتصاد مقاومتی نیز بر اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا تأکید شده است.

 





10:42: وزیر کشور: شورای نگهبان در مرحله تجدیدنظر صلاحیتها همکاری صمیمانه‌ای کرد

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی از روند برگزاری انتخابات هفتم اسفند و دهم اردیبهشت پرداخت.

وی با عرض تبریک اعیاد شعبانیه و بزرگداشت یاد و خاطره امام خمینی و شهدای دفاع مقدس از رهنمودهای مقام معظم رهبری و همکاریهای رئیس جمهور برای برگزاری انتخابات تشکر کرد.

وزیر کشور با بیان اینکه انتخابات در ایران برگرفته از قانون اساسی و اصل ششم آن است، اظهارکرد: اصل هفتم قانون اساسی مجلس را از ارکان تصمیم‌گیری در امور کشور می‌داند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه وزارت کشور با نمایندگی از دولت مسئول اجرای انتخابات است اظهار کرد: ما در طراحی انتخابات محکمات شرعی و آموزه‌های اخلاقی را مبنای خود قرار دادیم و رعایت حق‌الناس، بی‌طرفی، استقلال و امنیت کامل انتخابات از برنامه‌های وزارت کشور  بود.

وی با بیان اینکه انتخابات عرصه ظهور و تجلی اراده مردم و حاکمیت است و تمامی تلاش‌ها در راستای ایجاد هرچه باشکوهتر این انتخابات بود تصریح کرد: برای جلوگیری از هرگونه جانبداری جناحی سیاست‌های مهمی طراحی شد تا مردم مشارکتی مثال‌زدنی داشته باشند. انتخابات جز تاییدات فوق و همکاری نهاد‌های مذکور امکانپذیر نبود.

وزیر کشور در تشریح برنامه‌های وزارت کشور و سایر نهادها در برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات خبرگان رهبری اظهار کرد: ستاد انتخابات کشور و هیئتهای اجرایی در تاریخ 12 اردیبهشت 94 تشکیل شد و به کمیته‌های استانی مصوبات لازم ابلاغ گردید و در طول این مدت 40 جلسه ستاد مرکزی انتخابات تشکیل شد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه برای افزایش دانش مجریان برگزاری انتخابات 27 همایش توجیهی در سراسر کشور برگزار شد، خاطرنشان کرد: این جلسات با حضور رئیس و اعضای ستاد انتخابات و 960 هزار دست‌اندرکار برگزار شد و آزمون جامعی از فرمانداران و بخشداران به عمل آمد.

وی با اشاره به اینکه همزمانی دو انتخابات و شرایط ویژه  حضور جریان‌های سیاسی، انتخابات را از حساسیت زیادی برخوردار کرد متذکر شد: برای جلوگیری از احتمال اقدامات گروهک‌های معاند و تروریستی، اطلس امنیت انتخابات تهیه شد. در حوزه‌هایی که احتمال درگیری و تنش بوده است تمهیدات لازم اتخاذ گردید و ستاد راهبردی امنیت کشور با حضور 250 هزار نفر از نیروهای نظامی و انتظامی شکل گرفت. 40 فروند بالگرد و شناور برای جابه‌جایی صندوق‌ها در نظر گرفته شد تا از بروز تلفات جانی جلوگیری شود.

وزیر کشور با بیان اینکه بااستفاده‌ از فناوری‌های نوین، سامانه هوشمند انتخابات مورد بهره‌برداری قرار گرفت، اظهار کرد: از مجموع 25 فرآیند اجرایی 23 فرآیند احراز هویت، رسیدگی به شکایات و... به صورت رایانه‌ای انجام گرفت.

رحمانی فضلی افزود: تعامل حداکثری با رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی در پوشش انتخابات از برنامه‌های وزارت کشور بود.

وی با اشاره به برگزاری 2 همایش برای استانداران و دست‌اندرکاران انتخابات با حضور رئیس‌جمهور و دبیر شورای نگهبان اظهار کرد: دیدار مجریان برگزاری انتخابات با مقام معظم رهبری و توجه به منویات معظم‌له از برنامه‌های وزارت کشور بود.

وزیر کشور با بیان اینکه 12 هزار نفر در این دوره انتخابات ثبت‌نام کردند، اظهار کرد: نسبت ثبت‌نام کنندگان نسبت دوره‌های قبل 110 درصد افزایش یافت و 5 هزار و 944 نفر از طرف شورای نگهبان تایید شدند. شورای نگهبان در مسیر تجدید نظر تشریک مساعی بسیاری کرد.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه در مرحله اول انتخابات 33 میلیون و 956 هزار نفر که 62 درصد واجدان شرایط می‌شدند شرکت کردند اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های این دوره از انتخابات سرعت عوامل اجرایی در شمارش آراء بود. در جریان این انتخابات 67 میلیون رای شمارش شد و نتایج نهایی در بسیاری از حوزه‌ها 30 ساعت بعد اعلام و منتشر شد.

وی افزود: 48 درصد از شرکت کنندگان زن و 52 درصد مرد بودند، 31 درصد روستائیان و 69 درصد شهرنشین و بیشترین بازه زمانی اخذ رای ساعت 17 تا 19 بود. سرنوشت 159 حوزه در همان مرحله اول تعیین تکلیف شد و انتخاب 67 نفر از نمایندگان به مرحله دوم انتخابات کشیده شد.

وزیر کشور درباره با ترکیب جنسی نمایندگان با بیان اینکه 271 نفر مردو 17 نفر بانوان هستند، درباره منتخب سوم اصفهان (مینوخالقی) خاطرنشان کرد:‌درباره منتخب سوم اصفهان مطابق اعلام شورای نگهبان اقدامات قانونی انجام شد و با نظر رئیس مجلس پرونده به هیئت حل اختلاف قوا فرستاده شد اما کماکان منتظر حل و فصل قانونی موضوع هستیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه 111 نفر از منتخبان مدرک دکترا، 105 نفر کارشناسی ارشد و 35 نفر مدرک معادل دارند اظهار کرد: در این انتخابات فقط صندوق‌های یک حوزه (بندرلنگه) باطل شد که در 9 دوره گذشته  میانگین 12 صندوق ابطال می‌شد.

وی با بیان اینکه مجموعه قوانین فعلی برگزاری انتخابات پاسخگوی نیازها نیست و باید اصلاح شود، اظهار کرد: امیدواریم با اقدامات لازم و تعامل بین دولت یازدهم و مجلس شاهد تدوین قانون جدید انتخابات در مجلس دهم باشیم.

وزیر کشور در پایان باتشکر از شورای نگهبان، مجریان حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور، اعضای ستاد انتخابات وزارت کشور، نیروهای نظامی و انتظامی، اصحاب رسانه و ملت شهیدپرور که حماسه‌ای دیگر رقم زدند گفت: امیدواریم باهمکاری و تعامل جدی با سایر قوا در تحقق آرمان‌های شهدا که حافظان انقلاب هستند تلاش کنیم.





10:41: شعب ۱۵ گانه مجلس دهم تشکیل شد

مراسم قرعه‌کشی شعب 15گانه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش با اعلام عبدالرضا هاشم‌زایی رئیس سنی هئیت رئیسه مجلس، در صحن علنی پارلمان برگزار شد.

پس از به صدادرآمدن زنگ نخستین جلسه علنی مجلس و انجام تحلیف منتخبین دهمین دوره مجلس، قرعه کشی برای حضور منتخبان در شعب پانزده‌گانه صورت گرفت تا مشخص شود که اعتبارنامه هر یک از منتخبین در کدام شعبه باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش تسنیم، منتخبین مجلس دهم به حکم قرعه به طور مساوى به 15 شعبه تقسیم مى‏‌شوند و افراد باقیمانده به‏ ترتیب از شعبه اول به بعد، یک یک به شعب افزوده مى‏‌شوند. نمایندگانى که بعداً سوگند یاد مى‏‌کنند به حکم قرعه به عضویت شعبى که کسرى دارند، پذیرفته می‌شوند. همچنین هر شعبه داراى یک رئیس، دو نایب رئیس، یک سخنگو و دو دبیر خواهد بود که جداگانه با رأى مخفى با ورقه و با اکثریت نسبى بیش از یک سوم کل اعضای شعبه، انتخاب مى‏‌شوند و در صورت تساوى به حکم قرعه عمل خواهد شد.

نتیجه انتخابات با ذکر آرا طى گزارشى به‏ وسیله سخنگو به اطلاع مجلس مى‏‌رسد. مناط اعتبار براى رسمیت جلسات شعب، حضور حداقل دوسوم اعضا است و تصمیمات شعب، به‏ جز در مورد انتخاب افراد، با اکثریت مطلق آرا عده حاضر خواهد بود.

مجلس شورای اسلامی دارای 13 کمیسیون تخصصی است که نمایندگان باید براساس تخصص خود به عضویت این کمیسیونها در آیند لذا شعبات پانزده‌گانه در واقع قدم اول برای مشخص شدن حضور نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی خواهد بود.





10:40: میهمانان افتتاحیه مجلس دهم صحن پارلمان را ترک کردند

میهمانان مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل و پس از اتمام سخنرانی حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان، جلسه علنی امروز را ترک کردند.



 


10:23: دعوت عالم فوت کرده برای قرائت پیام

دعوت رئیسی سنی مجلس دهم از رئیس دفتر مقام معظم رهبری برای قرائت پیام ایشان، با حاشیه‌های جالبی همراه بود.

در نشست افتتاحیه مجلس شورای اسلامی عبدالرضا هاشم‌زائی رئیس سنی مجلس دهم و منتخب مردم تهران هنگام دعوت از حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری برای قرائت پیام ایشان به مناسبت آغاز به کار مجلس دهم، گفت: از حضرت آیت‌الله محمدی گیلانی برای قرائت پیام مقام معظم رهبری دعوت می‌کنیم.

پس از اشاره وی به نام مرحوم آیت‌الله محمدی گیلانی رئیس فقید دیوان عالی کشور، نمایندگان با صدای بلند نام رئیس دفتر مقام معظم رهبری را به وی یادآوری کردند که هاشم‌زائی گفته خود را اصلاح کرد.

پس از استقرار حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی در جایگاه برای قرائت پیام مقام معظم رهبری، به شوخی خطاب به رئیس سنی و میهمانان جلسه، گفت: خدا رحمت کند مرحوم آیت‌الله محمدی گیلانی را؛ اما چگونه از آن عالم تشریف بیاورند، من نمی‌دانم.

این مزاح رئیس دفتر مقام معظم رهبری با خنده حضار مواجه شد.

 

09:51: نمایندگان مجلس دهم متن سوگندنامه قانون اساسی را قرائت کردند

نمایندگان مردم در خانه ملت، در اولین نشست علنی امروز(شنبه 8 خرداد) از دور دهم  مجلس شورای اسلامی،  طبق اصل 67 قانون اساسی متن سوگند نمایندگی را پس از قرائت علی‌رضا هاشم‌زائی رئیس سنی جلسه، تکرار و قرائت کردند.

متن سوگند نمایندگان طبق اصل 67 قانون اساسی به شرح ذیل است:

بسم‏ الله‏ الرحمن‏ الرحیم‏

«من در برابر قرآن مجید به خدای متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌کنم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. همچنین ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم، و در انجام وظایف وکالت، ‌امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم.»

 

09:21: پیام مقام معظم رهبری به مجلس دهم قرائت شد

متن پیام رهبر انقلاب بدین شرح است:

متن پیام امام خامنه‌ای به افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی:

 بسم الله الرحمن الرحیم

آغاز دهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی در ماه مبارک شعبان را که ماه معنویت و خشوع و ماه اعیاد بزرگ مذهبی است، به ملت عظیم‌الشأن ایران اسلامی و به شما برگزیدگان و پذیرندگان مسئولیتهای بزرگ تبریک می‌گویم و از آحاد مردم عزیز که با حماسه‌ی انتخابات، چرخه‌ی بی‌وقفه‌ی قانون‌گذاری را تداوم بخشیده و حلقه دیگری بر این زنجیره حیاتی افزوده‌اند، سپاسگزاری می‌کنم.

این همه، برآمده از توفیق الهی و نشانه‌ی لطف و رحمت ذات اقدس اوست که دست قدرت بی‌همتا را مددکار ملت و کشور و نظام اسلامی ساخته است. دل و زبان از سپاس‌گویی این نعمت ناتوانند.

ملت ایران با حضور حداکثری در انتخابات پُر اهمیت مجلس قانون‌گذاری، بیعت دیرین خود با نظام جمهوری اسلامی را بار دیگر تکرار کردند و با این زبانِ رسا به بدخواهان پاسخ گفتند. وفاداری ارزشمند ملت، مسئولان نظام را در بخشهای گوناگون به احساس مسئولیت و شکر نعمت فرا می‌خواند. ذمّه‌ی ما مسئولان، اکنون سنگین‌بارتر از گذشته است.

سوگند نمایندگان –که در نخستین روزِ کاریِ خود ادا خواهند کرد و سوگندی شرعی و الزام‌آور است- سرفصلهای اساسیِ وظایف نمایندگی در مجلس را بیان کرده است؛ شما برادران و خواهران محترم می‌توانید با حکمت و خردمندی و اخلاص و پارسایی، این وظایف را در خلال عمل قانونی خود –که عمدتاً قانون‌گذاری و نظارت است- تحقق بخشیده، نزد خدا و خلق سرافراز گردید.

در این‌صورت است که مجلس شورای اسلامی را در جایگاه ویژه خویش یعنی «در رأس امور کشور» نگاه خواهید داشت.

شرایط طوفانی منطقه و جهان و ماجراجویی‌های بین‌المللی سلطه‌گران و اتباعشان، ایران اسلامی را با اوضاع پیچیده‌تری از گذشته روبرو ساخته است. اقتدار کشور برای مواجهه با این شرایط، به هوشمندی و عزم راسخ و در دست داشتن ابتکار عمل از سوی همه مسئولان نیاز دارد. وظیفه‌ی انقلابی و قانونی شما نمایندگان محترم آن است که مجلس را سنگری استوار در برابر ترفند و فسون و افزون‌خواهی گستاخانه‌ی استکبار و نقطه‌ی اتکای درخشانِ مردم مؤمن و انقلابی بسازید.

تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاوم با همه الزامات قطعی آن و نیز تلاش مجدّانه برای گسترش و ژرف‌سازی فرهنگ اسلامی، دو اولویت فوری کنونی است. اولویتهای مهمّ دیگری در بخشهای گوناگون مربوط به اقتدار ملی و استحکام امنیت و مصونیت کشور، وجود دارد که تضمین‌کننده‌ی استقرار عدالت اجتماعی و استقلال و پیشرفت کشور است. شناخت این اولویتها از جمله‌ی وظایف نمایندگان و در دسترس ذهن هوشمند آنان است.

نمایندگان محترم را به توکل و حُسن ظن به وعده‌های خداوند قادر و استقامت در صراط مستقیم الهی توصیه می‌کنم و از سرگرم شدن به زایده‌های جناحی و غالب‌ساختن انگیزه‌های شخصی بر مصالح عمومی بر حذر می‌دارم.

لازم می‌دانم از نمایندگان محترم مجلس نهم و رئیس پر تلاش و خدوم آن و همه‌ی هیئت رئیسه، و نیز از همه دست‌اندرکاران انتخابات مجلس دهم، در همه بخشهای آن صمیمانه تشکر و قدردانی کنم.
یاد امام راحل عظیم‌الشأن و شهدا و ایثارگران این راه را گرامی می‌دارم، و با سلام و تعظیم به حضرت ولی‌الله الاعظم ارواحنا فداه توفیقات همه‌ی شما را از خدای متعال مسألت می‌کنم.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

سیّد علی خامنه‌ای

7خرداد ماه 1395




حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری پس از آغاز به کار رسمی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، پیام امام خامنه‌ای به منتخبین جدید را قرائت کرد.

متن کامل پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز به کار رسمی دهمین دوره مجلس متعاقبا در همین خبر منتشر خواهد شد.

دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت 8:40 دقیقه صبح امروز با حضور مسئولان کشوری و لشگری در صحن بهارستان رسما آغاز به کار کرد.

پس از نواختن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در صحن بهارستان، عبدالرضا هاشم زایی رئیس سنی مجلس دهم زنگ آغاز نخستین جلسه علنی مجلس دهم را با حضور 265 منتخب به صدا درآورد.

 


 

نخستین تصاویر از مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس
 

اخبار لحظه به لحظه از افتتاحیه مجلس دهم

اخبار لحظه به لحظه از افتتاحیه مجلس دهم

اخبار لحظه به لحظه از افتتاحیه مجلس دهم

اخبار لحظه به لحظه از افتتاحیه مجلس دهم

اخبار لحظه به لحظه از افتتاحیه مجلس دهم

اخبار لحظه به لحظه از افتتاحیه مجلس دهم

اخبار لحظه به لحظه از افتتاحیه مجلس دهم
 


09:00: نخستین جلسه علنی مجلس دهم آغاز شد

دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش با به صدا درآمدن زنگ نخستین جلسه علنی پارلمان دهم از سوی عبدالرضا هاشم‌زایی رئیس سنی جلسه آغاز به کار کرد.

پس از آغاز مراسم افتتاحیه مجلس، اعضای هیئت‌رئیسه سنی مجلس در جایگاه هیئت‌رئیسه مستقر شدند و سیدفاطمه حسینی دبیر اول هیئت‌رئیسه سنی مجلس دستور کار نخستین جلسه علنی مجلس دهم را قرائت کرد.

این مراسم با حضور 265 تن از منتخبان مجلس دهم به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.

بر اساس اعلام هئیت‌رئیسه سنی مجلس، ارائه گزارش معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی، قرائت پیام مقام معظم رهبری، انجام مراسم تحلیف نمایندگان مجلس دهم، ارائه گزارش وزیر کشور از انتخابات دهمین دوره پارلمان، سخنرانی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، تعیین شعب برای بررسی و تأیید اعتبار‌نامه‌های نمایندگان و حضور در مرقد مطهر امام‌خمینی(ره) دستور کارهای اولین جلسه رسمی مجلس دهم است.

پس از اعلام دستور کار نخستین جلسه علنی مجلس دهم آیات 35 تا 42 سوره شورا قرائت شد.

 



08:56: ورود همزمان روحانی، هاشمی و سیدحسن خمینی با همراهی علی لاریجانی به مجلس

نخستین جلسه علنی مجلس دهم پس از آنکه آیات هاشمی و آملی لاریجانی و حجج اسلام روحانی و سیدحسن خمینی با همراهی علی لاریجانی رئیس مجلس نهم وارد صحن علنی شدند؛ آغاز به کار کرد.

 آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان و همچنین آیت الله گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری، غلامعلی حدادعادل، اسحاق جهانگیری و محمدحسن ابوترابی فرد، آخرین مهمانانی بودند که به صحن علنی مجلس وارد شدند.

گفتنی است علی لاریجانی در این مراسم در کنار ناطق نوری نشسته است و با او گپ و گفت کوتاهی داشت. آیت الله جنتی که اخیرا به ریاست مجلس خبرگان رسیده است میان حسن روحانی و آیت الله آملی لاریجانی نشسته است. گفت و گوی دو نفره آیت الله هاشمی رفسنجانی  و آیت الله موحدی کرمانی در ابتدای جلسه امروز مجلس جلب توجه می کرد. غلامعلی حدادعادل که در مجلس آینده حضور ندارد، در کنار سیدحسن خمینی و اسحاق جهانگیری نشسته است.

 08:50 عبدالرضاهاشم‌زائی رئیس سنی مجلس دهم شد

در مراسم افتتاحیه مجلس نهم عبدالرضاهاشم‌زائی رئیس سنی مجلس دهم شد.

عبدالرضا هاشم‌زائی منتخب مردم تهران در مجلس دهم در مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس سنی پارلمان دهم تعیین شد.

همچنین در این جلسه سیدمصطفی ذوالقدر منتخب میناب در مجلس دهم به عنوان نایب رئیس هیئت‌رئیسه سنی و نیز سیده‌فاطمه حسینی منتخب مردم تهران و سمیه محمودی منتخب مردم شهرضا هم به عنوان دبیران هیئت‌رئیسه سنی مجلس دهم تعیین شدند.

 

اخبار لحظه به لحظه از افتتاحیه مجلس دهم

عبدالرضا هاشم‌زائی متولد سال 1323، سیدمصطفی ذوالقدر متولد سال 1325 و سیده‌فاطمه حسینی و سمیه محمودی هم به ترتیب متولد سالهای 1364 و 1363 هستند.

طبق ماده 10 آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی دو نفر از مسن‌ترین نمایندگان به عنوان رئیس و نایب رئیس و دو نفر از جوانترین نمایندگان به عنوان منشی‌های سنی مجلس انتخاب می‌شوند. مسن‌ترین فرد از نمایندگان حاضر به‌ عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به‌عنوان نایب رئیس و دو نفر از جوانترین نمایندگان حاضر نیز به سمت‌ منشی تعیین می‌شوند که اداره کل قوانین مجلس اسامی آنهار را اعلام می‌کند. مطابق همین ماده آئین‌نامه داخلی مجلس، وظایف هیئت‌رئیسه سنی، اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف، قرعه‌کشی شعب و اجرای انتخابات هیئت‌رئیسه موقت است.

انتخاب هیئت‌رئیسه موقت در دومین جلسه علنی مجلس انجام خواهد شد. ترکیب و طرز انتخاب آن مانند هیئت‌رئیسه دائم است.

علیرضا مرندی منتخب مردم تهران در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس سنی مجلس نهم و حجت‌الاسلام آشتیانی‌عراقی منتخب مردم قم نیز به عنوان نایب رئیس سنی در دوره نهم مجلس تعیین شده بودند.

همچنین در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی محمد حسن‌نژاد منتخب مردم مرند و جلفا و ابوالقاسم جراره منتخب مردم بندرعباس نیز به عنوان منشی‌های هیئت‌رئیسه سنی در این دوره از مجلس تعیین شده بودند.

گفتنی است، تا انتخاب هیئت‌رئیسه موقت مجلس دهم، هیئت‌رئیسه سنی اداره جلسات مجلس را بر عهده خواهد داشت.

همچنین، اعضای هیئت‌رئیسه موقت مجلس دهم در جلسه بعدی خانه ملت انتخاب می‌شوند که طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، تا زمان تصویب دوسوم اعتبارنامه منتخبان جدید ملت و بعد از آن برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه دائم، اداره جلسات را برعهده می‌گیرند.



08:42: مجلس دهم آغاز به کار کرد

دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش با حضور شخصیت‌های لشگری و کشوری آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاحیه مجلس شورای اسلامی سرلشگر فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی،‌ مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس جمهور، محمد رضا عارف، منتخب مردم تهران، رحمانی فضلی، وزیر کشور،‌ طیب‌نیا، وزیر امور اقتصاد،‌ ظریف، وزیر امور خارجه، زنگنه، وزیر نفت، مقیمی، معاون وزیر کشور، منتظری، دادستان کل کشور، قالیباف، شهردار تهران، رحیمی، رییس دیوان محاسبات، امیر موسوی جانشین فرماندهی کل ارتش،‌ اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، سرلشگر صفوی، مشاور عالی رهبری در امور نیروهای مسلح، ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، شهیدی، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران،‌ پورمحمدی، وزیر دادگستری، حجت الاسلام والمسلمین علوی، وزیر اطلاعات، سردار طلایی نیک، معاون پارلمانی وزیر رفاه،‌ سلطانی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، فانی، وزیر آموزش و پرورش، حجتی، وزیر جهاد و کشاورزی، سردار دهقان، وزیر دفاع،‌ صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران، هاشمی استاندار تهران، آیت الله جنتی، رییس خبرگان رهبری و همچنین سفرای کشورهای خارجی حضور دارند.



08:08: فرش قرمز مجلس برای منتخبان مردم

مراسم افتتاحیه مجلس دهم با حضور منتخبان مردم از ساعتی دیگر آغاز می‌شود.

این مراسم با حضور مسئولین کشوری و لشکری و خانواده‌های تعدادی از شهدای مدافع حرم برگزار می‌شود.

بیش از 300 خبرنگار داخلی و خارجی مراسم افتتاحیه مجلس دهم را پوشش می‌دهند. همچنین آیین افتتاحیه مجلس دهم به صورت زنده از شبکه خبر پخش می‌شود.

در حال حاضر،‌ گروه موسیقی در جایگاه هیات‌رئیسه مستقر شده تا سرود ملی جمهوری اسلامی ایران را اجرا کند. همچنین راهروهای مجلس با فرش قرمز به استقبال مهمانان مجلس و منتخبان مردم رفته است.

در سرتاسر مجلس نیز، عکس‌هایی از نمایندگان ادوار و دوره‌های پیشین مجلس به چشم می‌خورد.



07:51: پوشش افتتاحیه مجلس دهم توسط بیش از 300 خبرنگار داخلی و خارجی

بیش از 300 خبرنگار، فیلم بردار و نماینده رسانه های داخلی و خارجی روز شنبه مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را پوشش خبری می دهند.

مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز می شود که در این مراسم قرار است شخصیت های مهم کشوری و لشگری و روسای قوای سه گانه حضور یابند.

دراین ارتباط نمایندگان بیش از300 رسانه داخلی و خارجی این رویداد سیاسی را پوشش خبری می دهند که از جمله آنها می توان به تلویزیون های آلمان، فرانسه، چین، ژاپن، ترکیه و عراق اشاره کرد.



07:30: جزییات مراسم افتتاحیه مجلس دهم

در مراسم افتتاحیه مجلس رئیس جمهور، معاونان وی، اعضای هیات دولت، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری در دوره‌ی پنجم ، سفرای خارجی کشورهای خارجی ، حجت‌الاسلام ناطق نوری، سرلشگر فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح حجت‌الاسلام، سید حسن خمینی، تولیت حرم مطهر امام خمینی (ره) ، فرماندهان نظامی و بسیاری دیگر از مسئولان ، روسا، و مدیران کشور از جمله شخصیت‌هایی هستند که برای حضور دعوت به عمل آمده است.

اما طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نخستین جلسه هر دوره مجلس شوراى اسلامى طبق اصل شصت و پنجم (65) قانون اساسى با حضور حداقل دوسوم مجموع نمایندگان رسمیت مى‏یابد. در آغاز جلسه آیات (35) تا (42) سوره شورى تلاوت مى‏ شود.

مسن ‏ترین فرد از نمایندگان حاضر به‏ عنوان رئیس سنى و فرد بعدى به‏ عنوان نائب‌ رئیس و دو نفر از جوان ترین نمایندگان حاضر به سمت دبیر معین مى‏ شوند و در جایگاه هیأت رئیسه قرار مى‏ گیرند. در صورت تساوى سن، هیأت رئیسه سنى با قید قرعه از بین مسن‏ ترین و جوان‌ترین نمایندگان حاضر تعیین خواهد شد.

اخبار لحظه به لحظه از افتتاحیه مجلس دهم
 

بر همین اساس عبدالرضا هاشم زایی منتخب تهران متولد 1323/7/5 به عنوان رئیس هیأت رئیسه سنی مجلس دهم است.
سید مصطفی ذوالقدر منتخب میناب 1325/1/1 نائب رئیس هیأت رئیسه ، سیده فاطمه حسینی منتخب تهران متولد 1364/1/12 و سمیه محمودی منتخب شهرضا متولد 1363/1/1 دو دبیر هیأت رئیسه سنی مجلس دهم خواهند بود.

پس از قرائت پیام مقام معظم رهبرى مراسم سوگند انجام و در پایان جلسه، نمایندگان به منظور بزرگداشت بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران حضرت امام خمینى (ره) و شهیدان انقلاب اسلامى و اداى احترام وتجدید عهد با آنان در مرقد مطهر آن حضرت و بهشت زهرا حضور خواهند یافت.

پس از آن نمایندگان حاضر در مجلس طبق اصل شصت و هفتم (67) قانون اساسى سوگند یاد مى‏ کنند. متن سوگندنامه توسط رئیس قرائت مى‏ شود و نمایندگان به حالت اجتماع در حال قیام آن را تکرار و پس از انجام مراسم تحلیف، سوگندنامه را امضاء می‌کنند.

نمایندگان اقلیت‏ هاى دینى این سوگند را با ذکر کتاب آسمانى خود یاد خواهند کرد.

نمایندگانى که در جلسه نخست شرکت ندارند باید در اولین جلسه رسمى که حضور پیدا مى‏ کنند سوگند را به جا آورند و ذیل سوگندنامه را امضاء کنند.

هیأت رئیسه موقت

انتخاب هیأت رئیسه موقت در دومین جلسه علنى مجلس انجام خواهد شد. ترکیب و طرز انتخاب آن مانند هیأت رئیسه دائم است، به جز اینکه اکثریت نسبى در انتخاب رئیس کافى خواهد بود.
هیأت ‌رئیسه موقت بلافاصله پس‌ از انتخاب، با متن سوگندنامه هیأت رئیسه دائم مراسم تحلیف را به جاى خواهد آورد.

وظایف هیأت رئیسه موقت اداره جلسات مجلس تا زمان تأیید اعتبارنامه دوسوم نمایندگان و اجراى انتخابات هیأت رئیسه دائم و تمشیت امور ادارى مجلس است.

هیأت رئیسه دائم

پس از قرائت گزارش کلیه شعب پانزده‌گانه و تصویب اعتبارنامه حداقل دوسوم مجموع نمایندگان، هیأت رئیسه موقت اقدام به انتخاب هیأت رئیسه دائم مى‏ کند، اعضاى هیأت رئیسه دائم براى یک‌ سال انتخاب مى‏ شوند. مبناى تجدید انتخابات سالانه، سالروز انتخابات هیأت رئیسه قبلى بوده و در صورتى ‌که با تعطیلات مصادف گردد در جلسه قبل از آن انجام مى‏ گردد و مسؤولیت هیأت رئیسه جدید از سالروز انتخابات قبل تفویض خواهد گردید. هیأت ‌رئیسه دائم مرکب از رئیس، دو نائب‌ رئیس، شش ‌دبیر و سه ناظر مى‏ باشد.

انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق آراء نمایندگان صاحب رأى است و انتخاب نواب رئیس، دبیران و ناظران هر کدام جداگانه و با اکثریت نسبى و رأى مخفى و با ورقه خواهد بود. در صورتى‌ که در انتخاب رئیس در نوبت اول اکثریت مطلق حاصل نشود، در نوبت دوم اکثریت نسبى کافى خواهد بود.

چنانچه آراء براى رئیس، نواب رئیس، دبیران ، ناظران با یکدیگر برابر باشد، حسب مورد به قید قرعه تعیین مى‏ شوند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن