دیدبان

نوبخت: تغییر در کابینه گمانه‌ زنی است

نوبخت: تغییر در کابینه گمانه‌ زنی است

دیدبان: سخنگوی دولت برخی اخبار مبنی بر تغییر در کابینه از جمله آنچه درباره تغییر وزیر کشور مطرح می‌شود را را گمانه زنی دانست.

محمدباقر نوبخت صبح روز سه‌شنبه برگزاری نشست خبری سخنگوی دولت در این رسانه با اشاره به اینکه چنین نشستی را در سانه‌های دیگر برگزار خواهد کرد، به سوالات مختلف خبرنگاران خبرگزاری دانشجویان ایران پاسخ داد و در ادامه از بخش‌های مختلف این خبرگزاری بازدید کرد.

تغییر در کابینه گمانه‌زنی است

سخنگوی دولت برخی اخبار مبنی بر تغییر در کابینه از جمله آنچه درباره تغییر وزیر کشور مطرح می‌شود را را گمانه زنی دانست و گفت: این نوع گمانه‌زنی‌ها همیشه بعد از یک تحول و یا یک انتخابات اتفاق می‌افتد و عده‌ای نظراتی دارند که مایل‌اند تغییراتی رخ دهد یا بعضی‌ها فکر می‌کنند محصول هر تغییری در مجلس باعث تغییر در دولت خواهد بود.

مجلس دهم را همگراتر با دولت می‌دانیم

نوبخت افزود: تحول در مجلس نوعی همگرایی با دولت است و ما مجلس دهم را همگراتر با دولت می‌دانیم. البته زمانی اتفاقی می‌افتد که مغایر با دولت است و دولت برای هماهنگی باید تغییر آرایش بدهد ولی الان لزومی احساس نمی‌شود و اینها را باید در حد گمانه‌زنی حساب کنیم. کارنامه برخی وزرا درخشان است به خصوص وزیری که انتخابات بسیار خوبی برگزار کرد و این انتخابات پرشور ناشی از حسن مدیریت در وزارت کشور بود و ما این گمانه‌زنی‌ها را خیلی جدی تلقی نمی‌کنیم.

قانون مرجع صدور مجوز برگزاری کنسرت را مشخص می‌کند/ ورود مراجع دیگر بی‌ثباتی و عدم اعتماد را به همراه دارد

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره لغو کنسرت‌ها و واکنش دولت نسبت به این اتفاق، تصریح کرد: برای برگزاری هر رخداد و تجمعی مرجعی تعیین می‌شود که قانوناً آن را تأیید می‌کند یا نمی‌پذیرد. وقتی یک مرجع دیگر بیاید و از اختیاراتش استفاده و آن رخداد را لغو کند قطعاً بی ثباتی و عدم اعتماد به مراجع رسمی صدور مجوز کنسرت ایجاد می‌شود و کسانی که مجوز گرفته‌اند تا آخرین لحظه این اعتماد را نخواهند داشت که آیا برنامه‌شان برگزار می‌شود یا خیر.

سخنگوی دولت ادامه داد: طبیعی است که دولت نسبت به چنین رخدادی موضع منفی داشته باشد و آن را قبول نکند؛ به خصوص که این اتفاقات آثار منفی دارد و باید قبول کنیم که جامعه برای سلامت مردمانش به نشاط نیازمند است. از جهات اجتماعی و فرهنگی نیز این اتفاقات به مصلحت نیست. به‌خصوص لغو کنسرت برای شخصیت‌هایی مثل استاد شهرام ناظری جای تکدر خاطر دارد که یک شخصیت هنری را که همیشه از اصالت و متانت کارش مطمئنیم نخواهیم تحمل کنیم و این اتفاقات نگران کننده است.

توهین‌کنندگان را بر اساس آموزش قرآنی به عدالت دعوت می‌کنیم

وی همچنین درباره پخش برخی برنامه‌ها که به دولتمردان و شخص رئیس جمهور توهین‌هایی در آنها صورت می‌گیرد، گفت: اینها به خودشان اجازه می‌دهند چنین کارهایی کنند اما کسی به آنها اجازه چنین کارهایی نمی‌دهد. با چنین رفتارهایی واقعاً اخلاق را زیر پا می‌گذارند. این مسائل را باید به افکار عمومی بسپاریم که زیرکانه می‌بینند و بر مبنای تشخیص آنها پیش برویم. اینکه در قبال این کارها ما هم کار مشابهی بکنیم فکر نمی‌کنم درست باشد و ما بر اساس آموزش قرآنی دعوت به عدالت می‌کنیم و متناسب با آن کار خلاف اخلاق واکنشی مثل آنها نشان نخواهیم داد.

دولت به عرصه انتخاب رییس مجلس ورود نمی‌کند

سخنگوی دولت همچنین درباره انتخابات هیأت رئیسه مجلس آینده و موضع دولت در این زمینه تأکید کرد: دولت اساساً آن حوزه را برای ورود خود مجاز نمی‌داند که بخواهد برای مجلس رئیس انتخاب کند. این نه شدنی است و نه مقتضی. این یک بحث کاملاً درون مجلسی است و دولت در آن هیچ مداخله‌ای ندارد.

وی در ادامه اظهار کرد: ممکن است برخی از حامیان دولت به سمت یکی از این دو کاندیدا بروند. بالأخره درون مجلس هر کس یک سلیقه‌ای دارد. اینکه حامیان دولت در ائتلاف امید بوده‌اند و اکنون هم بخواهند در فراکسیون امید باشند و در مدیریت مجلس نظر بدهند حق قانونی خودشان است اما باز تأکید می‌کنم که دولت در این عرصه ورود نخواهد کرد.

محمدباقر نوبخت در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به اینکه من برای خبرگزاری ایسنا احترام زیادی قائلم، ‌اظهار کرد: این خبرگزاری همواره امانتداری، بی‌طرفی و صداقت را در سرلوحه اقدامات خود قرار داده است.

وی افزود: مهم بود که این بازدیدها را از کجا آغاز کنیم و طبعاً این بازدیدها از ایسنا آغاز شد. من ضمن احترام به همه رسانه‌ها نمی توانم برداشتم از ایسنا را کتمان کنم. شاعر شیراز، شیخ سعدی گفت «گر بگویم که مرا با تو سروکاری نیست/ در و دیوار گواهی بدهند کاری هست». من برای همه رسانه‌ها احترام قائلم اما احترام من به ایسنا به این دلیل است که این خبرگزاری از منظر حرفه‌ای یک خبرگزاری است.

سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه من وقتی اخبار ایسنا را می‌خوانم می‌دانم این اخبار تحریف شده نیست، تصریح کرد: اشکالی ندارد که یک رسانه به اطلاع‌رسانی در یک مورد ورود پیدا نکند، اما اگر قرار است اطلاع‌رسانی انجام شود نباید در آن اطلاع‌رسانی تحریف انجام شده و آن رسانه مخاطبان خود را گمراه کند. گاهی تحریف از خود تیتر خبر آغاز می‌شود. نکته دیگر این است که گاهی برخی رسانه‌ها آنچه را که بیان می‌کنند متفاوت از واقعیت است.

نوبخت همچنین با اشاره به این که خوشبختانه ایسنا از این دست رسانه‌ها نیست و کار حرفه‌ای خود را به خوبی انجام می‌دهد، اظهار کرد: امانتداری، بی‌طرفی و صداقت همواره در ایسنا وجود دارد و من هم با پیروی از این آموزه الهی که پاسخ احسان جز احسان نیست ایسنا را به عنوان اولین رسانه برای حضور خود انتخاب کردم. من با آمدن به ایسنا احترام خود را به این رسانه نشان دادم و البته سایر رسانه‌ها هم برای من محترم‌اند و در وقت مقرر از آنها بازدید خواهم کرد.

نوبخت در ادامه این گفت‌وگو درباره نحوه آغاز به کار دولت گفت: رویکردها و اولویت‌های ما در ابتدا از واقعیات آن دوره زمانی ملهم بود. در عرصه اقتصادی همه از یک تورم بالا و یک رشد اقتصادی پایین گله‌مند بودند و به نوعی این وضعیت را محصول یک مانع بزرگ اقتصادی یعنی تحریم‌ها تحلیل می‌کردند. دولت هم با این جمع‌بندی که واقعاً تحریم‌ها سرعت حرکت ایران به سوی اهداف چشم‌انداز بیست‌ساله را کند کرده است و مردم در این بین متضرر می‌شوند تصمیم گرفت با روشی کم‌هزینه اهداف و حقوق ملی ایران را تأمین کرد. از این‌رو مذاکرات هسته‌ای آغاز شد.

وی با بیان اینکه دولت اعلام کرد ما می‌توانیم با روشی کم‌هزینه حقوق ملی ایران را در دنیا به رسمیت بشناسانیم، افزود: اکنون باید ببینیم دولت در این عرصه موفق بوده است یا خیر؟

سخنگوی دولت تأکید کرد: افکار عمومی شهادت می‌دهند که دولت با سعی بلیغ و با استفاده از همه توانایی‌های دیپلماسی خارجی به این هدف رسید و ارکان نظام از جمله مجلس، ‌شورای عالی امنیت ملی و همچنین رهبر انقلاب نتیجه این مذاکرات را پذیرفتند. ممکن است انتقاد شود که برجام دستاورد حداکثری نیست و دولت هم هیچ‌گاه ادعایی نکرده که یک بعد مطلق را به دست آورده بلکه همیشه از واژه برد- برد استفاده کرده است. بالأخره در مجموع برجام منافع ملی ایران را تأمین کرد و رقبای سیاسی و انتخاباتی دولتمردان فعلی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس همه مخالف برجام بودند. دولت با همه این موانع توانست برای اینکه فرصت رشد اقتصادی را فراهم کند تحریم‌ها را بردارد.

منبع:مهر

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن