دیدبان

رئیس جمهور صدرنشین تذکرات مجلس نهم

رئیس جمهور صدرنشین تذکرات مجلس نهم

دیدبان: گزارش اقدامات نظارتی مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه چهارم دوره نهم در صحن علنی مجلس قرائت شد.

براساس آنچه در صحن علنی مجلس قرائت شد، عملکرد دولت در ابلاغ قوانین به نسبت سال گذشته 55 درصد بهبود یافته است. همچنین براساس این گزارش رییس دولت مخاطب بیشترین تذکرات کتبی نمایندگان بوده است هرچند مواردی از این تذکرات نتیجه عملکرد دستگاه های زیرمجموعه دولت بوده است. وزیر اطلاعات در تذکرات شفاهی و کتبی نمره قابل قبولی را در بین دیگر اعضای کابینه کسب کرده است.

اهم بخش های قرائت شده در گزارش نظارتی مجلس را در ادامه بخوانید؛

*مقایسه عملکرد دولت یازدهم در اجلاسیه‌های سوم و چهارم نشان می دهد که تعداد روزهای تاخیر رییس دولت در ابلاغ قوانین به روزنامه‌های رسمی 55 درصد کاهش یافته است.

*مجلس شورای اسلامی در چهارمین سال دوره نهم ضمن وضع قوانین مختلف به لزوم تهیه و تصویب 15 فقره آیین نامه اجرایی و سایر مقررات توسط هیات وزیران حکم کرده است. از تعداد مهلت تهیه 9 فقره به پایان آمده، 3 مقرره تصویب شده و 6 مقرره در انتظار تهیه و تصویب در هیات وزیران قرار دارد.

*نمایندگان مجلس نهم از ٧ خرداد ١٣٩٤ تا مورخ ١٥ اردیبهشت ١٣٩٥ در مجموع دو هزار و ٩٨٦ مرتبه به اعضای هیات وزیران تذکر کتبی داده‌اند که از آن میان رییس‌جمهور مخاطب بیشترین تذکر یعنی ٤٨٩ فقره و وزیر اطلاعات مخاطب کمترین تذکر یعنی، ٩ فقره بوده است.

* بررسی مقایسه‌ای عملکرد نظارتی بین اجلاسیه‌های سوم و چهارم در موضوع تذکر نشان می‌دهد که میزان تذکرات کتبی نمایندگان ١٠ درصد کاهش یافته است.

*در طول اجلاسیه چهارم از مجموع ٤٨٩ تذکر دریافتی، تنها ٤٠ تذکر مربوط به عملکرد رییس جمهور بوده است، ٦١ تذکر آن مربوط به عملکرد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، ٤١ تذکر مربوط به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی و ٣٤٧ تذکر نیز به عملکرد ٢٧ دستگاه دیگر بوده است.

*همچنین رییس‌جمهور مخاطب بیشترین تذکر شفاهی با ٢١٥ فقره و وزیر اطلاعات، مخاطب کمترین تذکر شفاهی با ٣ فقره بوده است. البته از میان ٢١٥ تذکر رییس‌جمهور، تنها ٢٢ مورد مربوط به عملکرد ایشان بوده و مابقی تذکرات در خصوص عملکرد دستگاه‌های زیرمجموعه ایشان است.

* در اجلاسیه چهارم مجلس نهم در مجموع ٦١٦ تقاضای سوال از وزرا به هیات رییسه تقدیم شده است که از مجموع سوالات ارجاعی به کمیسیون‌ها در این بازه زمانی، تعداد ٧٠ سوال در مراحل اولیه خاتمه یافته است، بدین نحو که ٥٨ مورد انصراف و ١٢ مورد با اقناع نماینده سوال‌کننده همراه بوده است. همچنین دو سوال با درخواست نماینده سوال‌کننده به حالت تعویق درآمده است و بقیه سوالات در مراحل رسیدگی در کمیسیون‌های تخصصی است.

*در بازه زمانی مذکور در مجموع ١٤٥ نماینده از وزیران دولت یازدهم سوال داشته‌اند که از این میان یک نفر از نمایندگان با ٥٠ سوال واجد بیشترین سوال بوده است. از این تعداد سوال، وزیر نیرو با ٦٣ سوال مخاطب بیشترین و وزیر اطلاعات با ٦ سوال مخاطب کمترین سوال نمایندگان بوده‌اند و کمیسیون کشاورزی با ٧٨ سوال بیشترین و کمیسیون برنامه‌ و بودجه و محاسبات با ٤ سوال کمترین سوالات ارجاعی را داشته‌اند.

* در اجلاسیه چهارم مجلس نهم 10 تقاضای تحقیق و تفحص به هیأت رئیسه تقدیم شده است. وضعیت اجمالی پرونده این تقاضاها در جدول شماره 11 پیوست تشریح شده است. بر این اساس:
8 پرونده برای رسیدگی به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده است.
2 تقاضا نیز منتظر دستور هیأت رئیسه برای ارجاع به کمیسیون تخصصی است.
از 8 پرونده ارجاعی به کمیسیون تخصصی، 2 پرونده به دلیل انصراف متقاضیان مختومه شده است و 6 پرونده در حال رسیدگی است.

* طی شش ماه دوم اجلاسیه چهارم (1304/09/07 تا 1395/02/15) تقاضای تحقیق و تفحصی به هیأت رئیسه واصل نشده است که علت عدم تقاضاهای تحقیق و تفحص در این شش ماه، ترغیب نمایندگان به استفاده از ابزار نظارتی ماده 236 آیین‌نامه داخلی به‌جای ابزار نظارتی تحقیق و تفحص توسط هیأت رئیسه مجلس است.

* فرایند اجرایی تحقیق و تفحص از سهام عدالت و عملکرد سازمان منطقه آزاد اروند با تشکیل هیأت شروع شده و گزارش‌ نهایی تحقیق و تفحص از صنعت فولاد کشور و عملکرد سازمان چای کشور پس از قرائت در صحن علنی با دستور هیأت رئیسه به قوه قضائیه و مراجع رسیدگی به تخلفات اداری ارسال شد.

*از بین 10 تقاضای تحقیق و تفحص ارائه‌شده به هیأت رئیسه، در 4 مورد نمایندگان قبلاً از ابزارهای نظارتی تذکر و سؤال استفاده نموده و سپس تقاضای تحقیق و تفحص در این زمینه ارائه کرده‌اند.

*همچنین از تعداد کل پرونده‌های تحقیق و تفحص ارائه شده در دوره نهم، موضوع 25 فقره از عناوین تحقیق و تفحص با موضوعات ارائه شده در دوره قبل مجلس (دوره هشتم) مشابه یا مشترک است. این موضوعات عبارتند از:‌ عملکرد جمعیت هلال‌احمر، نظام بانکی کشور، امور مربوط به مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، بانک مرکزی، سازمان تأمین اجتماعی، سازمان حج و زیارت، صنایع مس ایران، وزارت آموزش و پرورش، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها، سازمان میراث فرهنگی، شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت، واردات کالاها و اقلام استراتژیک و تنظیم بازار، عملکرد صندوق بازنشستگی کشوری، عملکرد صندوق بازنشستگی فولاد کشور، عملکرد سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، عملکرد شهرداری تهران، عملکرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سهام عدالت، عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست، عملکرد وزارت نیرو، عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه، عملکرد سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، عملکرد وزارت راه و شهرسازی و عملکرد وزارت کشور.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن