دیدبان

زنگ خطر اعتیاد زنان به صدا درآمده است

زنگ خطر اعتیاد زنان به صدا درآمده است

دیدبان: پرویز افشار در کارگاه ملی ویژه سمن‌های سطح یک کشور که با عنوان حمایـت‌های اجتماعی از زنان بهبوده یافته انجام شد، با اشاره به نقش پررنگ سازمان‌های مردم نهاد در پیشبرد امورات کشورهای دنیا، غیرانتفاعی بودن و پرهیز از ورود به حوزه‌های غیرتخصصی و خصوصاً سیاسی را از جمله نکات مورد توجه این سازمان‌ها عنوان کرد و در تشریح چرایی موفقیت واگذاری امور به این سازمان‌ها اظهار کرد: اثربخشی بیشتر، مقبولیت بالاتر و ارائه خدمات ارزان‌تر، سه خصیصه فعالیت سازمان‌های مردم نهاد است که باعث شده جایگاه ویژه‌ای برای آن‌ها تعیین شود و این موضوع در حوزه اعتیاد به اندازه‌ای است که می‌توان گفت در حال حاضر تنها 20 درصد فعالیت‌های این حوزه تحت فعالیت‌های حاکمیتی انجام می‌شود و 80 درصد دیگر در حوزه فعالیت سازمان‌های مردم نهاد قرار دارد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در حال حاضر 2271 سازمان مردم نهاد در بانک اطلاعاتی سمن‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر حضور دارند که نامشان به عنوان سازمان‌های استاندارد و مورد تأیید پذیرفته شده است و در سه سطح ملی، استانی و محلی طبقه‌بندی شده‌اند.

وی با تأکید بر ضرورت پرداختن به موضوع زنان گفت: مادران و زنان در کشورمان به عنوان استوانه‌های خانواده شناخته شده و از قداست خاصی برخوردارند و اعتیاد، مثل موریانه‌ای است که این استوانه و ستون را تخریب می‌کند از این رو باید نسبت به شیوع آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد در میان زنان و دختران حساس بود.

افشار گفت: متأسفانه دو برابر شدن سهم زنان از اعتیاد در خلال سال‌های 80 تا 90 باعث شد تا زنگ خطر جدی به صدا درآید چراکه این افزایش سهم زنان باعث می‌شود تا شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه به شدت دچار چالش شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر آگاه‌سازی زنان برای پیشگیری از ورود ناخواسته آنان به ورطه اعتیاد افزود: متأسفانه بخشی از زنان نه به واسطه آگاهی، بلکه به واسطه تبلیغات زنانه آرایشگاه‌ها به اعتیاد کشیده می‌شوند.

وی ادامه داد: این در حالی است که متأسفانه در حال حاضر برخی از جامعه زنان، سیگار کشیدن را نشانه‌ای از مدرنیته می‌دانند و این روزها نمونه‌هایی از سیگار به دست گرفتن زنان در خودروها و تلاش برای نشان دادن این سیگار کشیدن را در خیابان‌ها شاهدیم.

افشار با بیان اینکه باید چتر پیشگیری را بر سر تمام مردم کشورمان در مقابله با آسیب‌های اجتماعی بگسترانیم، به موضوع توجه ستاد مبارزه با مواد مخدر به دو قشر آسیب‌پذیر زنان و کودکانی که به پایان خط اعتیاد رسیده‌اند پرداخت و گفت: گرچه سیاست‌های اقامتی برای زنان خیابان خواب و کارتن خواب، چندان مورد استقبال دنیا قرار نگرفته است ولی ما به دنبال احداث سرپناه‌ها، مراکز اقامتی و شلترها برای این دو گروه در استان‌های درگیر هستیم.

سخنگوی ستاد در پایان با اشاره به اینکه اعتیاد نوعی بیماری است که باید بخش بیماری آن به درستی به جامعه معرفی شود، خاطرنشان کرد: چطور است که خیرین به موضوعاتی همچون درمان سرطان و سایر بیماری‌های پرهزینه و کمرشکن وارد می‌شوند ولی رغبت چندانی به ورود به حوزه درمان اعتیاد ندارند درحالی که هزینه هیچ بیماری در دنیا به اندازه هزینه درمان اعتیاد کمرشکن نیست و نهاد خانواده و اجتماع را با مشکل روبرو نمی‌کند.

مرتبط‌ها

بهترین هتل های شهر مشهد

گرگ یا گوسفند ناتو پشت آیفون است

آل خلیفه در سراشیبی سقوط

تحقیر با تدبیر رئیس‌جمهور چه نسبتی دارد؟

درس‌های عملیات آزادسازی خرمشهر

بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و عزت نفس