دیدبان

گشایش در سوریه تا پایان تابستان

گشایش در سوریه تا پایان تابستان

دیدبان: در حالی که طرفین جنگ در سوریه با افزایش تحرکات خود در حلب وحومه آن تلاش می‌کنند ابتکار عمل را در مذاکرات ژنو به دست بگیرند و برگ برنده قوی‌تری داشته باشند، در بعد سیاسی خبر می‌رسد که توافقی میان روسیه و آمریکا حاصل شده است تا به 5 سال درگیری‌ در سوریه پایان دهند.

 

  به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، منابع دیپلماتیک می‌گویند کشمکش سیاسی میان مسکو و واشنگتن فروکش کرده و درخصوص پرونده‌ سوریه و چشم‌انداز آینده آن نوعی تفاهم کلی دست داده است.

برخی از احتمال‌ها حکایت از آن دارد که برای آغاز روند جدی حل بحران سوریه زمانی تعیین شده که تقریبا توافقی پیرامون آن هرچند به صورت ضمنی به دست آمده است و طبق گمانه‌زنی‌ها این زمان احتمالا ژوئیه آتی است، اما گمانه‌زنی‌های دیگر این تاریخ را بعید می‌داند و این تاریخ را سپتامبر آتی یعنی چند هفته قبل از زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر آتی می‌داند.

منابع دیپلمات به روزنامه القدس العربی گفته‌اند که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا از یک سو و روس‌ها از سوی دیگر، ترجیح می‌دهند که دولت فراگیری در سوریه تشکیل شود و برای این منظور باید میان رهبری سوریه و مخالفان در ژنو کمی قبل از انتخابات آمریکا توافق شود، چراکه به قدرت رسیدن ترامپ، نامزد جمهوری خواه انتخابات آمریکا احتمالا بحران سوریه را پیچیده‌تر می‌کند.

بر این اساس، واشنگتن و مسکو توافق دارند که مخالفان و دولت سوریه را به این سمت سوق دهند که امتیازدهی کنند،‌ اما موانع متعددی مانع این مساله می‌شود. مسکو می‌خواهد واشنگتن را ملزم کند تا ترکیه را وادار به بستن مرزهایش با سوریه در مقابل عبور ومرور تروریست‌ها کند و کاخ سفید را قانع کند که فهرست تشکیلات تروریستی را گسترده‌تر کند تا شامل احرار الشام و جیش الاسلام نیز شود.

اما واشنگتن از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه می‌خواهد تا بخشی از اختیارات خود را به دولت فراگیر مقرر بدهد و عرصه را برای پرونده انسانی و امدادرسانی که بدون بررسی و نظارت سفت و سخت دولت سوریه باشد، باز کند.

مرتبط‌ها

بهترین هتل های شهر مشهد

گرگ یا گوسفند ناتو پشت آیفون است

آل خلیفه در سراشیبی سقوط

تحقیر با تدبیر رئیس‌جمهور چه نسبتی دارد؟

درس‌های عملیات آزادسازی خرمشهر

بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و عزت نفس