دیدبان

پایان امید به بهارستانی شدن خالقی؟

پایان امید به بهارستانی شدن خالقی؟

دیدبان: مینوخالقی کاندیدای انتخابات دهمین دوره مجلس در شهر اصفهان بود. وی برادرزاده ناصر خالقی وزیر کار و امور اجتماعی دولت دوم اصلاحات و پدر وی استاد بازنشسته دانشگاه اصفهان است.

مینو خالقی در انتخابات ۷ اسفند از مجموع ۶۷۱۴۷۱ رأی ماخوذه در اصفهان توانست۳۹۹/۱۹۳ رأی کسب کرده و در جایگاه منتخب سوم اصفهان قرار بگیرد. با این حال در آخرین روز اسفند سال ۱۳۹۴ شورای نگهبان با ارسال نامه‌ای به استانداری اصفهان از ابطال آرای مینو خالقی خبر داد.

شورای نگهبان به مستنداتی دست یافته و بر اساس آن صلاحیت خانم مینو خالقی برای ورود به مجلس را رد کرده است. این دلایل و مستندات به خود مینو خالقی اعلام شده است و شورای نگهبان بنا به محذورات شرعی و قانونی نمی‌تواند آنها را به‌صورت عمومی منتشر کند. حالا هم هیات عالی حل اختلاف قوا نظر شورای نگهبان را درباره پرونده مینو خالقی منتخب مردم اصفهان در مجلس دهم را پذیرفت.

ماجرا چه بود؟

مینو خالقی کاندیدای انتخابات مجلس دهم از اصفهان بود که توانست آرای لازم را برای به خانه ملت کسب کند اما شورای نگهبان آرای او را باطل اعلام کرد که پس از آن مقامات وزارت کشور و برخی نمایندگان مجلس وعده پیگیری وضعیت او را دادند حتی علی مطهری از استیضاح وزیر کشور برای صادر نشدن اعتبار نامه خالقی سخن گفت و این نماینده چند روز پیش گفته بود: موضوع مینوخالقی به هیات عالی حل اختلاف قوا ارجاع شده است و باید ببینیم نتیجه به کجا می‌رسد، نظر هیات حل اختلاف مشورتی است و حکم قاطع نیست.

در این زمینه راه استفسار قانون نیز وجود دارد و می‌توان هر دو راه را به طور موازی رفت و حتی امکان طرح استفساریه در همین مجلس نیز وجود دارد. که دیروز تسنیم خبر داد هیات عالی حل اختلاف قوا نظر شورای نگهبان را درباره مینو خالقی پذیرفته است و این احتمالا به معنی پایان امیدها برای ورود خالقی به مجلس است. اعضای این هیات چه کسانی هستند؟

مقام معظم رهبری در مرداد سال ۱۳۹۰ دستور تشکیل هیات عالی حل اختلاف و تنظیم قوای سه گانه به ریاست آیت ا... هاشمی شاهرودی و عضویت حجت‌الاسلام ابوترابی، سید مرتضی نبوی، عباسعلی کدخدایی و سیدصمد موسوی را به مدت پنج سال صادر کردند و از مسئولان نظام نیز خواستند ضمن رفع اختلافات احتمالی، کمال همکاری را نیز با این هیات داشته باشند.

منبع:تسنیم

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن