دیدبان
صفار هرندی:

برجام دو خلع سلاح ما و سپس جنگ آسان علیه ایران است

 برجام دو خلع سلاح ما و سپس جنگ آسان علیه ایران است

به گزارش دیدبان به نقل از فارس، محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  بعدازظهر دیروز در نشست دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با عنوان «شرایط کشور در پسابرجام» با اشاره به نگاه‌های مختلف به موضوع برجام گفت: در کشور ما از یک مقطع زمانی به بعد پذیرفته شد که برجام انتخاب نظام است و با شرط‌هایی که گذاشته شد، مجوزهای لازم برای اجرا را گرفت.

وی با تأکید بر لزوم بررسی نگاه طرف‌های درگیر در برجام و خواسته‌های آنها از این توافق گفت: در یک طرف ماجرا کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا قرار دارند که همواره در تضاد با منافع ایران هستند؛ از دید آنها اقداماتی که غرب در فشار آوردن به ایران در طول تاریخ با عنوان تحریم در دستورکار قرار داده، درنهایت منجر به این شد که نظام پای میز مذاکره بنشیند.

صفارهرندی ادامه داد: از نگاه آنها میز مذاکره چیده‌شده تنها بنا نداشت که درباره مسائل هسته‌ای گفت‌وگو را برقرار کند و مقامات آمریکایی زمانی که می‌خواهند به منتقدان داخلی خود جواب بدهند، می‌گویند این مسیر که برای مذاکره با ایران باز شد برای این بود که جمهوری اسلامی را از مواضع انقلابی خود پایین بکشیم و در مرحله بعدی مطالبات خود را مطرح کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نگاه‌های متنوع نسبت به برجام در داخل ایران، اظهار داشت: در داخل نیز کسانی که جزو نیروهای وابسته به نظام محسوب می‌شدند و اغلب نیز نگاهی خیرخواهانه دارند تصور می‌کردند در شرایطی که ما مذاکرات خود را با غرب نهایی کرده و به نتیجه برسانیم، تنگناهای رخ‌داده به دلیل تحریم با گشایش روبه‌رو خواهد شد و درواقع نشان دادن کلید در ایام انتخابات که معنای گشایش می‌دهد نیز به همین دلیل بود.

وی با بیان اینکه دولت تصور می‌کرد که در آینده و پس از به ثمر رسیدن مذاکرات، موانع اقتصادی از سر راه برداشته می‌شود، گفت: البته نگاه‌های پیشروتری نیز در این بین وجود داشت که معتقد بود نوع رفتار ما با دنیای غرب درست نبوده و اگر می‌خواهیم به شرایط خوب برسیم، چاره‌ای نداریم جز آنکه راه را بگشاییم و بر روی برخی ارزش‌های ابتدایی انقلاب خط بطلان بکشیم.

صفارهرندی اضافه کرد: در کنار برخی دولتمردان ما افراد صاحب فکر و عقیده‌ای هستند که می‌گویند تمام پروژه انقلاب اسلامی باعث معطلی کشور است؛ در همین حیطه فردی در کنار دولت وجود دارد که می‌گوید همه دلیل عقب‌ماندگی ما این است که رابطه‌ای با دنیای غرب نداریم، چون ما حاضر نیستیم در مسائلی مانند موضوع رژیم صهیونیستی کوتاه بیاییم و تا از ارزش‌های خود دست نکشیم، کار ما درست نخواهد شد.

وی بابیان اینکه افرادی با تفکر لزوم عدول از ارزش‌ها در مقام مشاوره در کنار برخی مسئولان حضور دارند، گفت: از نگاه خوش‌بینان به برجام این مسائل ارزش دارد که ما یک‌سری تنازل‌هایی از مواضع خود داشته باشیم تا قفل‌های ناگشوده را باز کنیم؛ نگاه این افراد خیرخواهانه است، ولی نتیجه آن کاملاً نامشخص و مبهم است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: البته برخی افراد فریب‌خورده نیز در این میان وجود دارند که حتی رابطه‌های خاصی نیز با آن‌سوی مرزها دارند و به‌عنوان مثال فردی در جایگاه خبرنگار وارد کشور شده و به حساس‌ترین مراکز دولتی سرک می‌کشد و درنهایت معلوم می‌شود که جاسوس بوده؛ این فرد زمانی که در یک معامله معمول آزاد می‌شود، آن‌قدر برای طرف مقابل ارزش دارد که ضمن معاوضه با زندانیان ما مقداری از پول‌های بلوکه‌شده را نیز در این معامله آزاد می‌کنند.

صفارهرندی در ادامه تشریح نوع نگاه‌ها به برجام در داخل کشور اظهار داشت: دسته سوم کسانی هستند که از همان ابتدا به اصل این نوع مذاکره کردن انتقاد داشتند و البته اصل مذاکره را می‌پذیرفتند، چنانچه شاهد بودیم که در دوره قبلی مذاکرات پیشنهادات بعضاً وسوسه‌کننده‌ای به ایران داده می‌شد.

وی ادامه داد: این نگاه در بین نیروهای وفادار به انقلاب وجود داشت که غرب و آمریکا به تعهدات خود وفادار نبوده و خیانت می‌کنند و در بخش دیگر نیز معتقد بودند در برجام چیزهای مشکوکی وجود دارد که اگر ایران به آنها تن دهد، ممکن است در آینده گریبان کشور از نظر حقوقی گرفته شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دیدگاه افکار عمومی به برجام، گفت: توده مردم درواقع کسانی بودند که طی سالیان اخیر به دلیل تحریم‌ها آزار زیادی دیده بودند و در این میان دولت قبل و دولت فعلی سعی داشتند به آنها القاء کنند که اگر مشکلی در زندگی مردم وجود دارد به دلیل تحریم است و تحریم‌ها نیز به دلیل عدم رابطه خوب با کدخدای عالم به وجود‌ آمده است.

صفارهرندی اضافه کرد: بر اساس یک رویداد طبیعی رفتار عمومی مردم نیز به دلیل همین القائات به مسئله رفع تحریم‌ها دل بست و رأیی که در سال 92 به آقای روحانی داده شد به دلیل قبول این باور بود که حل مشکلات کشور در گرو رابطه با غرب است.

وی با اشاره به اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی پیرامون عواید برجام برای ایران، گفت: اینکه امروز رئیس اصلی‌ترین نهاد پولی و مالی کشور می‌گوید هیچ اتفاقی پس از برجام نیفتاده است نشان می‌دهد که ارزیابی‌های خوش‌بینانه غلط بوده و بر سر مردم از این نظر کلاه جدی رفته است، مگر اینکه معتقد باشیم برجام جلوه‌های خوش دیگری دارد که رسیدن به آنها نیاز به صبر دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگر با نگاه منصفانه نگاه کنیم باید بگوییم وقتی ایران وارد گفت‌وگو با جهان شد، کشورهای دنیا ما را خیرخواه و مصالحه‌جو دیدند و همین انگیزه را برای افزایش مراوده با ایران بالا برد و ما شاهد حضور هیأت‌های مختلف تجاری و دیپلماتیک در ایران بودیم،‌ اما در عمل قراردادی بسته نشده و همان «هیچ» که آقای سیف گفت به واقعیت رخ داده و البته در این میان دو میلیارد دلار از پول‌های ما نیز غارت شده است.

صفارهرندی بابیان اینکه هم‌اکنون نسخه‌ای که آمریکایی‌ها برای برجام طراحی کرده‌اند در حال عملیاتی شدن است، افزود: آنها معتقدند که برجام قرار نیست مشکلات ایران را حل کند، بلکه قرار است مشکلی به نام ایران را حل کرده و از سر راه غرب بردارد.

وی با اشاره به برخی اظهارات پیرامون برجام 2 و 3 گفت: امروز طرف‌های غربی و به‌ویژه آمریکا می‌گویند که برجام خوب است، اما کافی نیست و باید برجام 2 نیز ایجاد شود تا برجام یک نتیجه دهد؛ آنها قبلاً این حرف را نمی‌گفتند و دائم تکرار می‌کردند که همه مشکلات ایران مربوط به مسئله هسته‌ای است و اگر این مشکل حل شود، بقیه مشکلات ایران نیز حل می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آنها اکنون می‌گویند شما متهم به نقض حقوق بشر، حمایت از تروریست‌ها و مسائلی از این قبیل هستید و موضوع هسته‌ای در مقابل اینها ناچیز است؛ دشمنان می‌گویند که شما باید دست از تلاش برای تجهیز قوای مسلح خود با تسلیحات پیشرفته بردارید، چون این سلاح‌ها که کاربرد دفاعی فعال دارد، مانع از حمله قدرت‌ها به شما می‌شود.

صفارهرندی با اشاره به تلاش غرب برای ضعیف کردن جمهوری اسلامی از نظر دفاعی تأکید کرد: آمریکایی‌ها در برجام 2 توقع دارند که ایران خود را خلع‌سلاح کند تا یک جنگ آسان و شیرین را برای خود علیه ایران آغاز کند.

وی ادامه داد: در برجام 3 نیز فرض غربی‌ها این است که چون ایران دارای یک عمق استراتژیک در منطقه بوده و دارای متحدان استراتژیک است، نمی‌توان با آن سرشاخ شد، پس در نتیجه باید کاری کرد که هزینه‌های این درگیری پایین بیاید؛ در این زمینه آنها می‌خواهند کاری کنند که طرفداران ایران در منطقه و جهان از نظام جمهوری اسلامی مأیوس شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در این طراحی آنها به ایران تأکید می‌کنند که چرا برای خود دردسر درست می‌کنیم و اگر می‌خواهید مشکلات شما در جهان حل شود، باید از تروریست‌ها فاصله بگیرید در حالی‌که تروریست‌ از نظر آنها همان کسانی هستند که در سوریه، فلسطین و عراق از خانواده خود در مقابل صهیونیست‌ها و داعش دفاع می‌کنند.

صفارهرندی با اشاره به حضور مستشاران ایرانی در سوریه و عراق گفت: ما از حضور مستشاری در این دو کشور ضرر نکردیم و به‌جای آنکه در کرمانشاه و همدان بجنگیم، صدها کیلومتر دورتر از مرز خود با دشمن مقابله می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برجام 3 به ایرانی‌ها می‌گوید امنیت ملی، مسائل فرهنگی و تعلقات اعتقادی ربطی به شما ندارد، گفت: نتیجه این مسائل این است که تحقق برجام 1 در گرو اجرای برجام 2 و 3 است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شرایط اقتصادی پس از برجام را به‌عنوان یکی از شاخص‌های تحقق اهداف برجام موردنظر قرار داد و گفت: آقای طیب‌نیا به‌عنوان وزیر اقتصاد می‌گوید که ما آرزو داریم که بتوانیم شرایط تولید را به سال 90 و 91 برگردانیم؛ اگر فرد دیگری این حرف را می‌زد، می‌گفتند که عاشق دولت قبل است.

صفارهرندی ادامه داد: با توجه به شرایط امروز باید به این نتیجه رسید که تا زمانی که اهداف برجام یک محقق نشده، نباید باب حرف زدن در مسائل دیگر را باز کنیم و من تعجب می‌کنم از کسانی که داعیه خیرخواهی دارند، ولی توصیه می‌کنند که ما بی‌توجه به پیامدهای برجام یک،‌ دارایی و عزت خود را در مسائل دیگر به حراج بگذاریم.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن