دیدبان

در دیدار لاریجانی با منتخبان مجلس چه گذشت؟

در دیدار لاریجانی با منتخبان مجلس چه گذشت؟

دیدبان: همایش دو روزه منتخبین دوره دهم مجلس شورای اسلامی با عنوان «فرآیند و قانونگذاری؛ الزامات و راهکار‌ها» صبح امروز با حضور مسئولان دولت، شورای نگهبان و برخی دیگر از نهادها در محل مجلس قدیم آغاز به کار کرد.

 

گردهمایی 272 نفره منتخبان ملت/از قدردانی ظریف و جهانگیری از نقش لاریجانی در پیش برد اهداف سیاست خارجی تا اتمام حجت

 

منتخبان جدید برای رونق منطقه خود به امید دولت نباشند

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش فرآیند قانونگذاری- الزامات و راهکارها با حضور منتخبین مجلس دهم، ضمن خیرمقدم به آیت الله استادی، اسحاق جهانگیری و منتخبین ملت در دور دهم مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد فهم مشترک از مسائل کشور وجهه غالب این همایش است.

لاریجانی خطاب به منتخبان مجلس دهم گفت: ما در واپسین روزهای ماه مبارک رجب قرار داریم از این رو امیدوارم خداوند بهترین ها را نصیب شما کند از طرفی دیگر از اینکه دعوت بنده را پذیرفتید و نشست امروز را به قدمهایتان آراسته کردید تشکر می کنم همچنین از حضور آیت الله استادی و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در نشست امروز سپاسگزارم.

 

گردهمایی 272 نفره منتخبان ملت/از قدردانی ظریف و جهانگیری از نقش لاریجانی در پیش برد اهداف سیاست خارجی تا اتمام حجت

 

وی با تبریک به مناسبت راهیابی منتخبان جدید مردم به مجلس دهم افزود: من آینده خوبی را برای مجلس در دوره دهم پیش بینی می کنم همچنین در اینجا باید از بخش های مختلف پارلمان از جمله معاونت های اجرایی، قوانین، نظارت، مرکز پژوهش ها، دیوان محاسبات و سایر بخش ها که برای بهبود کیفیت اجلاس امروز تلاش کردند تشکر می کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح ابعاد و محورهای همایش فرایند قانونگذاری گفت: یکی از دلایل برگزاری این اجلاس آشنایی بیشتر همکاران با یکدیگر است زیرا همانطور که می دانید حدود 75 درصد از نمایندگان برای مجلس دهم تغییر کرده اند و هر چه سریعتر منتخبان باید با یکدیگر آشنایی نزدیکی پیدا کنند همچنین آشنا شدن با ساز و کار اجرایی مجلس، برنامه های روز نخست و افتتاحیه و برخی نکات آیین نامه ای، سیاست های ابلاغی کلان نظام از سوی رهبر معظم انقلاب و اصول قانون اساسی بخشی دیگر از اهداف این اجلاس است که این موضوعات از طریق معاونت های ذیربط از جمله دیوان محاسبات و شورای نگهبان توضیح داده می شود.

 لاریجانی ادامه داد: ایجاد فهم مشترک از شرایط کشور به ویژه مسائل اقتصادی، امنیتی و موضوعات منطقه ای و بین المللی بخشی دیگر از اهداف اجلاس دو روزه فرایند قانونگذاری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از حدود یک ماه دیگر مجلس جدید در مورد مسائل مهم کشور تصمیم گیری می کند. اینکه دریافت یکسانی از اولویت های کشور داشته باشیم در انتخاب استراتژی برای آینده مجلس موثر است.

لاریجانی گفت: اکثر مسئولان اقتصادی و امنیتی کشور امروز و فردا توضیحاتی را به نمایندگان منتخب ارائه می دهند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور گفت: آقای جهانگیری ستاد اقتصادی کشور، وزارت اقتصاد، بهداشت، کشاورزی و نفت به جهت تبیین شرایط آینده کشور به این جلسه دعوت شده اند.

وی افزود: وزیر امور خارجه، وزیر اطلاعات، دبیر شورای عالی امنیت ملی و فرمانده قدس نیز دعوت شده اند تا در مورد شرایط بین الملل و منطقه نمایندگان منتخب را در جریان مسائل قرار دهند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: با توجه به شرایطی که پیش آمد امروز تا ظهر به شرایط اقتصادی و بین المللی توجه می کنیم و بقیه مسائل پیرامون مجلس را فردا صبح و عصر با حضور وزرای مربوطه و فرمانده نیروی قدس پیگیری می کنیم.

 لاریجانی متذکر شد: نمایندگان منتخب از تخصص های خوبی برخوردار هستند. نمایندگان منتخب باید از کلام مولا مدد بگیرند که عنوان می کنند کسی که میان خود و خدا را اصلاح کند خداوند میان خود و مردم را اصلاح می کند و کسی که امور آخرت خود را اصلاح کند خداوند امور دنیای او را اصلاح می کند. کسی که درون خود واعظی دارد خداوند او را حافظی است.

لاریجانی گفت:مجلس براساس نظریه امام زمانی می تواند در راس امور باشد که خود را با این زینت ها بیاراید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به فرمایش امام علی(ع) گفت: ایشان فرمودند تدبیر نیکو، سرمایه اندک را بالندگی می بخشد و مدیریت نادرست سرمایه هنگفت را برباد می دهد لذا فهم و قضاوت درست درباره کشور و آینده منطقه و یافتن اولویت ها با تدبیر نیکو صورت بگیرد.

وی افزود: دنیا به سمت اقدامی پایدارتر پیش می رود و در این مسیر آسیا به دنبال شکوفایی اقتصاد و ظهور مجدد خود است چنانچه سهم آن نسبت به آمریکای شمالی و اروپا دو برابر جی.دی.پی جهانی خواهد شد و سهم این دو قاره از 40 به 20 درصد کاهش می یابد همچنین ظرف 4 دهه آینده جمعیت جهان به مرز 9 میلیارد نفر می رسد که در این میان تعداد افراد بالای 60 سال بیش از 2 میلیارد نفر خواهد بود لذا چالش آینده جهان عدم توانایی اجرای تعهدات درباره شهروندان سالمند، بازنشستگی و خدمات درمانی آنها است که ایران نیز جزء آن محسوب می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه از ارزش استراتژیک نفت در دنیای آینده کاسته خواهد شد و ظهور فناوری های نو و گازبیشتر می شود بیان داشت: در آینده علوم زیستی جلودار حرکت علمی است و علم زیست در تعامل با نانو میدان گسترش علم را در دست می گیرد.

 لاریجانی ادامه داد: جنگ منطقه ای با بعد زرادخانه کوچک اتمی آشفتگی آینده است و شرایط زیستی را تحت تأثیر قرار می دهد؛ ایران در این فضا که نوبت توسعه اقتصادی آسیا است موقعیت خوبی با رهبری رهبر پارسا و ملت جوان تحصیلکرده داشته و به لحاظ انرژی و ژئوپلتیک جایگاه خوبی دارد لذا زمینه پرش باید فراهم شود که شرط آن استراتژی روشن در توسعه اقتصادی بوده و دوری از حواشی را می طلبد.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه رهبری اولویت کشور را اقتصاد و رونق تولید می دانند عنوان کرد: ایشان سیاست های اقتصاد مقاومتی و پیشرفت علمی را پیگیر است که قدم های خوب و راهکارهای مناسبی در رابطه با تولید باید برداشته شود از طرف دیگر آسیب های اجتماعی باید به صورت همه جانبه بررسی شود که البته بهبود شرایط اقتصادی در آن تأثیر دارد.

وی بالا بردن بهره وری اقتصادی را از اولویت های مهم کشور دانست و افزود: در برنامه پنجم 30 درصد رشد اقتصادی از طریق افزایش بهره وری داشتیم و از سال 82 تا 89 رشد اقتصادی 5 درصد داشتیم و در حالی که قرار بود از 75 درصد خروجی نهادهای تولیدی سود بالایی نصیب ما شود تنها 25 درصد آن حاصل شد لذا در زمینه رقابتی کردن اقتصاد و اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی توفیق حاصل نشد و رتبه 4.14 درصد در سال 89 به 3.8 درصد در سال 93 تنزل پیدا کرد و رتبه ایران در بین 139 کشور از رتبه 69 در سال 89 به رتبه 96 در سال 93 رسید که این مطلوب نیست و باید بار دیگر اصل 44 قانون اساسی اجرا شود.

 لاریجانی در ادامه با اشاره به نظر شهید مطهری در خصوص آینده انقلاب تصریح کرد: ایشان تأکید داشتند انقلاب زمانی در راه آرمان ها پویا خواهد بود که با توجه به تحولات آینده کشور از نیروی درون زا برخوردار باشد و اقتصاد آن ثروت زا باشد همچنین در محیط رقابتی و مردمی است که مفهوم عدالت که رعایت علی السویه قانون است مفهوم پیدا می کند.

رئیس نهاد قانون گذاری کشورمان در ادامه عنوان کرد: امیدوارم این همایش در جهت توسعه ملی کارساز باشد و پیشرفت در تحقق توسعه اقتصادی و آبادانی کشور داشته باشیم چرا که رونق تولید در هر جای ایران مسئله اصلی کشور است که جز با حضور بخش خصوصی فراهم نمی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: منتخبان جدید دقت داشته باشند که برای رونق منطقه خود در زمینه زیرساخت ها اقدام کنند و برنامه داشته باشند و به امید دولت نباشند؛ رسول خدا(ص) بهبود زندگانی، توشه آخرت و عیش حلال را از ضروریات خردمندان دانستند لذا شما نیز در زمینه های مدنظر خود اقدامات سازنده داشته باشید.

 

گردهمایی 272 نفره منتخبان ملت/از قدردانی ظریف و جهانگیری از نقش لاریجانی در پیش برد اهداف سیاست خارجی تا اتمام حجت

 

رهبرانقلاب اولویت اول کشور را اقتصاد می دانند

اسحاق جهانگیری امروز (شنبه، 18 اردیبهشت ماه) در همایش فرآیند قانونگذاری- الزامات و راهکارها با تبریک اعیاد ماه رجب و پیروزی منتخبین دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از آقای دکتر لاریجانی تشکر می کنم که برای برگزاری این همایش بانی خیر شدند و به من هم این فرصت را دادند تا از منظر دولت توضیحاتی را به نمایندگان منتخب ارائه دهم.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: دولت این توفیق را یافت که با برگزاری انتخاباتی سالم خواست مردم تحقق یابد و باید از مردم تشکر کنیم که درخواست مقام معظم رهبری را پاسخ دادند و با مشارکت خوب دو دوره انتخابات را به خوبی انجام دادند که این اقدام مردم شتاب خوبی به فرآیند مردم سالاری داد.

جهانگیری ادامه داد: انتخابات نشان داد که مردم بر سرنوشت خود حاکم هستند و دولت نیز زمینه حضور مردم را فراهم کرد و با حفظ رأی مردم از آن به خوبی امانت داری کرد.

وی افزود: از این پس دولت و مجلس به عنوان دو قوه مستقل با هم نظری برآمده از رأی 24 خرداد و 7 اسفند وظیفه سنگین تری بر دوش دارد. به نظر ما پیام انتخابات اعتدال، عقلانیت، پیشرفت، بازگشت به قانون و ارتقاء سطح زندگی مردمی است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت در شرایط دشواری کار خود را آغاز کرد و نهایتا موفق شد با وجود همه محدودیت ها در عرصه بین المللی و داخلی نتایج خوبی را حاصل کند.

وی افزود: دولت در عرصه بین الملل با انتخاب تیمی شایسته مذاکرات هسته ای را آغاز و با کمک رهبری معظم انقلاب و قوای دیگر و به خصوص تلاش دکتر لاریجانی که شجاعانه و مدبرانه در مقطعی خاص حمایت خود را از اجرای برجام عملی کردند و در نهایت یکی از بزرگترین مذاکرات جهان به نتیجه رسید.

جهانگیری ادامه داد: در این مذاکرات حقوق هسته ای ایران به رسمیت شناخته شد و تحریم های ظالمانه نیز مرتفع گردید.

وی با بیان اینکه اینک در شرایط پساتحریم و اجرای برجام هستیم، گفت: اهمیت این دوره از مجلس اگر بیشتر از دور قبل نباشد کمتر نیست و از این به بعد دولت و مجلس نیازمند همکاری هستند تا نیازهای توسعه ای، داخلی و بین المللی محقق شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در جهان برای اجرای برجام با موضوعات مهمی روبه رو هستیم و در منطقه نیز شرایط ویژه ای داریم، موضوعات پیچیده ای نیز در داخل کشور وجود دارد که باید همه این اولویت ها همسو با خواست رهبری معظم انقلاب شناسایی و مجلس نیز در این مسیر با برنامه ورود کند.

جهانگیری اظهار داشت: در جلسات خصوصی مقام معظم رهبری به موضوع اقتصاد پرداخته می شود و براساس فرمایش ایشان پایه مسائل امنیتی نیز موضوعات اقتصادی است و رهبری معظم انقلاب اولویت اول کشور را اقتصاد می داند.

وی با بیان اینکه بازگرداندن ثبات از بزرگترین دستاوردهای اقتصادی دولت است، گفت: پیش از دولت یازدهم تورم بیش از 40 درصد بود ولی در این مدت دولت یازدهم تورم را به 11 درصد رسانده و تورم نقطه ای نیز 8.9 درصد است. پیش بینی می کنیم که در 6 ماهه اول سال 95 یک رقمی شود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن