دیدبان

طرحی برای جلوگیری از بارندگی در تعطیلات !!

طرحی برای جلوگیری از بارندگی در تعطیلات !!

دیدبان: دولت روسیه تصمیم دارد برای برطرف کردن مشکل بارندگی در تعطیلی‌های رسمی این کشور چاره‌ای بیاندیشد،‌و این کار را با سرمایه‌گذاری ۱.۳ میلیون دلاری روی فناوری‌های باروری ابرها به منظور جلوگیری از بارش باران در روز جهانی کارگر در اول می سال ۲۰۱۶ آغاز کرده‌است.

براساس گزارش ایندیپندنت، پیمانکاری که برای انجام این کار به استخدام دولت روسیه درآمده است، تکنیکی خاص در زمینه باروری ابرها را به کار بسته‌است که در آن با استفاده از مواد شیمیایی مختلف و تزریق آنها میان ابرها باعث می‌شود که ابرها زودتر از زمان موعد ببارند، با این هدف که بارش باران تنها ویژه مکان‌هایی خاص و زمان‌هایی خاص باشد.

اگرچه باروری ابرها تکنیکی است که در میان دیگر تکنیک‌های بهبود شرایط آب و هوایی به صورت ویژه مورد توجه فراوان قرار گرفته‌است، اثبات تاثیرگذار بودن آن کار ساده‌‌ای نیست. معمولا یدید نقره، یدید پتاسیم، و دی‌اکسید کربن جامد یا همان یخ خشک رایج‌ترین مواد مورد استفاده در این تکنیک هستند، اما جزئیات تکنیکی که در روسیه مورد استفاده قرار گرفته هنوز نامشخص و مبهم است.

 

طرحی برای جلوگیری از بارندگی در تعطیلات


ترکیبی از این مواد توسط یک راکت یا هواپیما روی ابرها ریخته شده و باعث رشد سریع قطرات آب و بارش زودتر از موعد باران می‌شود. به جز روسیه،‌ چینی‌ها نیز از این تکنیک برای خشک نگه‌داشتن زمین برای افتتاحیه بازی‌های المپیک پکن استفاده کرده بودند. در آن زمان،‌یعنی در سال 2008 نزدیک به 1110 راکت در طول چند روز به آسمان پرتاب شدند تا باروری ابرها را اجرا کنند.

از باروری ابرها برای مقابله با خشکسالی‌های شدید نیز استفاده می‌شود. پیش از این از این تکنیک برای بارش باران در ماهاراشترای هندوستان استفاده شده‌است تا این منطقه از بی‌آبی نجات پیدا کند.

باوجود اینکه هنوز متخصصان نسبت به کارایی این تکنیک تردید‌های زیادی دارند اما به نظر می‌آید روس‌ها توانسته‌اند با استفاده از باروری ابرها روز کارگر بدون باران،‌یا حداقل کم‌بارانی داشته‌باشند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن