دیدبان

شرط ایران برای حضور در حج تمتع

شرط ایران برای حضور در حج تمتع

دیدبان: حسین جابرانصاری که به تبریز سفر کرده عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: عربستان به عنوان دولت میزبان مناسک حج باید وظایف خود را به درستی انجام دهد اما حوادث سقوط جرثقیل، حادثه منا و سایر مسائل موجب شد حج عمره که مستحبی است متوقف شود اما حج تمتع امر واجب اسلامی است و دولت عربستان باید مقدمات انجام این فریضه را فراهم آورد؛ ما با وجود همه رفتارهای ناشایست عربستان تلاش کردیم زمینه انجام این فریضه فراهم شود.

* عربستان به وظیفه خود در رابطه با حج عمل نمی‌کند

وی افزود: عربستان ادعا کرده حج موضوعی خارج از دعواهای سیاسی است اما بین عمل و حرف تفاوت فاحشی وجود دارد و اگر عربستان وظایف خود را به عنوان دولت میزبان در زمینه تأمین سلامت و امنیت انجام دهد حج برگزار می‌شود و در غیر این صورت امکان حج ایرانیان وجود نخواهد داشت.

انصاری با اشاره به تحولات عراق یادآور شد: عراق در دوران معاصر دارای شرایط خاصی بوده و همواره یک جریان قدرت سیطره مطلق بر این کشور داشته و شاهد نقض آشکار حقوق پایه افراد و اجرای عراق بودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: یک موضوع اساسی این است که باید هرگونه اقدامی در این عرصه با توجه به تحولات اخیر صورت گرفته و حفظ دستاوردهای آن برای ملت عراق انجام شود و ملت عراق با یکدیگر گفت‌و‌گوی جدی کرده و زمینه اتحاد ملی را برای حل تعارضات و حل و فصل مشکلات جاری عراق به وجود آورند.

جابری‌انصاری تأکید کرد: ما اعلام کرده‌ایم اگر ملت عراق تمایل داشته باشند جمهوری اسلامی ایران از شبکه ارتباطی گسترده خود در مدار قانون برای حل مشکلات این کشور بهره می‌برد.

وی در مورد مسائل سوریه تأکید کرد: سوریه یک زخم مفتوح است و بارها گفته‌ایم بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و باید به سمت گفت‌و‌گوهای سیاسی حرکت شود چراکه به هر میزان بحران ادامه یابد ابعاد فاجعه انسانی عمیق‌تر می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه توقیف دو میلیارد دلار دارایی ایرانیان توسط دولت آمریکا را یک سرقت بین‌المللی دانست و افزود: در این ارتباط اقدامات فوری مثل احضار سفیر سوئیس، ارائه نامه رسمی به دبیرکل سازمان ملل متحد و تشکیل کمیته فوری را در دستور کار قرار دادیم و در حال بررسی جنبه‌های حقوقی موضوع هستیم.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن