دیدبان

نفت، کام شیرین کشورهای عرب را تلخ کرد

نفت، کام شیرین کشورهای عرب را تلخ کرد

دیدبان:  پایگاه اینترنتی تلگراف در گزارشی به قلم "پیتر اسپنس" نوشت: نفت برای سال‌های طولانی کام کشورهای حوزه خلیج فارس را شیرین کرده بود؛ اما سقوط کم سابقه بهای طلای سیاه موجب شد به یکباره دوران خوش این کشورها به پایان برسد و با مشکلات اقتصادی فراوانی دست به گریبان شوند.

بازار جهانی نفت در دهه 1980 نیز با سقوط ناگهانی بهای نفت مواجه شده بود؛ اما مشکلات عمیقی که در دوره کنونی گریبان کشورهای صادرکننده نفت را گرفته است، در آن سال‌ها مشاهده نشده بود. 

تلگراف در ادامه این گزارش نوشت: بهای نفت از 115 دلار در هر بشکه به کمتر از 30 در ابتدای سال میلادی جاری رسید و برای بسیاری از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس کسری بودجه را به همراه آورد. کسری بودجه پیش آمده موجب شد این دوره از رکود بهای نفت به درمان‌های اقتصادی جدی‎تری نیاز داشته باشد.

کارشناسان مرکز مطالعاتی "رنسانس کپیتال" معتقدند کشورهای عرب صادرکننده نفت در مقایسه با آخرین باری که بهای طلای سیاه در سراشیبی قرار گرفت، با مشکلات جدی و عمیق‌تری مواجه شده‌اند. 

بهای نفت برنت در حد 40 دلار ثابت مانده است، بسیاری از کشورهای عرب در هزینه‌های خود بازنگری کرده‌اند و دریافتند تکیه بر درآمدهای نفتی نمی‌تواند تضمین‌کننده آینده اقتصادی انها باشد. 

 

"چارلز رابرتسون،" تحلیلگر مرکز "رنسانس" در این باره گفت: در دوران رکود بهای نفت دهه 80 میلادی، کشورهای صادرکننده برای جبران آن دیر اقدام کردند، آنها اقدامات کافی برای مقابله با روند نزولی بهای طلای سیاه انجام ندادند. سوال مهم اینجاست که ایا در دوره رکود فعلی، اقدامات برای مهار کاهش بهای نفت بیشتر از دهه 80 میلادی است؟ پاسخ مثبت است، بدون شک راهکارهای مورد استفاده قرار گرفته در شرایط کنونی بیشتر از اقدامات آن سالها است. کشورهای عربی بیش از هر صادرکننده دیگر نفتی درگیر این موضوع شده‌اند و اقداماتی پیشگیرانه برای جلوگیری از مبتلا شدن به کسری بودجه درنتیجه کاهش بهای طلای سیاه، انجام می‌دهند.

در امارات متحده عربی یارانه دولتی در بسیاری از بخش‌ها حذف شده است، عربستان به زودی قطع یارانه‌های دولتی را به اجرا می‌گذارد و در بحرین بسیاری از سرویس‌های خدماتی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. 

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: کشورهای عضو شورای اقتصادی همکاری‌های خلیج فارس شامل امارات متحده، بحرین، کویت، عمان، قطر و عربستان در سال جاری مجموعا با 12.3 درصد کسری بودجه مواجه می‌شوند. 

عربستان سال گذشته با بالاترین رکورد کسری بودجه تاریخ این کشور مواجه شد و به همین دلیل طرحی با نام "چشم‌انداز سال 2030" ارائه داد تا با کاهش وابستگی نفتی به کسب درآمد از دیگر حوزه‌های اقتصادی بپردازد. چنین طرحی از سوی 4 کشور دیگر شورای همکاری‌های خلیج فارس نیز در دستور کار قرار گرفته است.

"رابرتسون" در ادامه تحلیل خود از بازار گفت: اصلاحات انجام شده از سوی کشورهای عرب صادرکننده نفت بسیار امیدبخش است و پیش‌بینی می‌شود در میان مدت موجب شگفتی سرمایه‌گذاران شود.

در این کشورها، سرمایه‌گذاری در اولویت برنامه‌های اقتصادی قرار گرفته است و پس از آن لغو پروژه‌های غیرضروری،کاهش یارانه اختصاص یافته به انرژی و افزایش مالیات برنامه‌هایی هستند که در دوره تلاش برای قطع وابستگی به نفت، اجرایی می‌شوند.

منبع:تسنیم

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن