دیدبان

تلاش عراقچی برای جدا شدن از تیم هسته ای

تلاش عراقچی برای جدا شدن از تیم هسته ای

به گزارش دیدبان، هفته نامه پنجره در صفحه پنجره مخفی این هفته خود نوشت:

فصل تغییرات به وزارت خارجه هم رسیده است. حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه در کنفرانس خبری خود فصل تغییرات را تابستان دانست و اظهار داشت: «تغییر و تحول در پست‎‎های وزارت امور خارجه امری عادی است و در طول تابستان تعداد قابل توجهی از کارمندان این وزارتخانه جابهجا شده و پست‎‎های مختلفی میگیرند. این جابهجایی‎‎ها فقط شامل آقای امیرعبداللهیان نیست، بلکه سخنگو، معاونین و کارمندان نیز تغییر میکنند».

اولین تغییر در معاونت عربی ـ آفریقایی وزیر خارجه ایران رخ خواهد داد. عصر خبر از منابع آگاه نوشت: «حسین امیرعبداللهیان بهعنوان سفیر جدید ایران در عمان (مسقط) معرفی خواهد شد. هماکنون علیاکبر سیبویه سفیر ایران در عمان است که دوره ماموریت وی رو به پایان است». منابع خبری از جابهجایی محمد فرازمند، سفیر سابق ایران در بحرین و انتصاب علی آهنی بهجای وی خبر دادند. چندی پیش روزنامه المستقبل ادعا کرده بود که تهران تصمیم به برکناری حسین امیرعبداللهیان از منصبش گرفته است. المستقبل در ادامه گمانهزنی‎‎ها به نقل از منابع رسمی ایران، علت تصمیم به برکناری امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ایران را حسن نیت تهران به برخی از کشورهای عربی در جهت تقویت روابط با آنها عنوان کرد. این روزنامه افزود: «از آنجا که امیرعبداللهیان از مسئولان ایرانی در پرونده‎‎های عربی خاورمیانه مانند پرونده عراق و سوریه محسوب میشود، تصمیم به برکناری وی میتواند اقدام مثبتی در تقویت روابط با اعراب محسوب شود. از سوی دیگر به گزارش نسیم، پیش از این برخی اعضای لابی نایاک‎‎ (شورای ایرانیان آمریکا( مقامات وزارت خارجه ایران را برای برکناری حسین امیرعبداللهیان تحت فشار قرار داده بودند.

اما تغییرات فقط به این معاونت ختم نمیشود. محمدجواد ظریف در تلاش برای ارتقای سیاست‎‎های دوجانبه و چندجانبه قصد دارد که یاران برجامی خود را بهعنوان سفیر به کشورهای مهم جهان بفرستد. حمید بعیدینژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بینالملل وزارت امور خارجه، اولین گزینه برای حضور در یک کشور اروپایی مهم است. بعیدینژاد در صفحه اینستاگرام خود 30 ویژگی محمدجواد ظریف را برشمرد و البته گفته در این روایت شخصیتی از وزیر امور خارجه کمترین اغراق و مبالغه را داشته است و رئیس خود را «سحرخیز» و دارای قلمی بسیار شیوا در زبانهای فارسی و انگلیسی معرفی کرد.

مهمترین تغییر در یاران محمدجواد ظریف، سیدعباس عراقچی است که ظاهرا این تغییر بنا به درخواست خودش است. او بهترین توجیهکننده تیم مذاکرهکننده هستهای است که در بزنگاه‎‎های حساس با حضورش در گفتوگوی ویژه خبری به یاری ظریف میشتابد. تغییر وی مسلما با مخالفت کلیددار پاستور همراه خواهد شد زیرا عراقچی بهترین تسلط را بر برجام دارد و نباید در سال منتهی به انتخابات، تیم هستهای را تنها بگذارد اما شاید سیدعباس عراقچی نظری متفاوت با اصلیترین نامزد انتخابات 1396 داشته باشد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن