دیدبان

صنعتی که ناامید از اقتصاد بود!

صنعتی که ناامید از اقتصاد بود!

دیدبان: روزی که مسکن مهر راه افتاد بسیاری از نا امیدانی که روزگاری فکر می کردند بایستی تا ابد مستاجر باشند به ناگاه تغییر وضعیت دادند و با هر مشتقی که بود صاحب مسکن شدند. هرچند مشکلات فروانی در موضوع مسکن مهر بود اما مردم دریافتند انچه گره گشا مشکل مسکنشان است همین مسکن مهر و پیگیری این پروژه ی در دولت  خواهد بود. با پایان دولت دهم، چشم امید بسیاری به ادامه این پروژه و خانه دار شدن بخش دیگری از متقاضان مسکن مهر در دولت یازدهم بود. اما انگار وزیر مسکن دولت یازدهم نسبت به اساس مسکن مهر همسویی لازم نداشت و با اینکه رهبر معظم انقلاب نسبت به پیگیری موضوع مسکن مهر تذکرات مختلفی دادند، دولت یازدهم واکنشی قابل قبول به پروژه مسکن مهر نشان ندادند و سرانجام نیز مسکن مهر در بسیاری از بخش های کشور یا تعطی شدند یا با کندی مسیر خود را پیش گرفته است. کمبود نقدینگی، عدم همراهی بانک ها، کاهش سنوات بازپرداخت وام مسکن مهر و… بخشی از این مشکلات است که هر یک می تواند مسیر یک پروژه اقتصادی کلان کشور را با انسداد مواجه سازد.

هر چه گذشت مسکن مهر قرار بود روزگاری بار بی خانمانی و حتی مشکلات ازداوج جامعه را از بودجه کشور و نهادهای حمایتی بر دارد، به آن نتیجه لازم نرسید و مسبب خسارت های فراوانی شد که یکی از انان بی اعتمادی اجتماعی به دولت یازدهم است. دولت یازدهم در شعارهای خود اولویت مسکن مهر را به عنوان یک موضوع اساسی  بر می شمرد اما با گذشت سه سال چیزی جز موارد ذکر شده در حوزه مسکن مهر دیده نشد. مسکن مهر به حدی از دستور دولت خارج شد که در نزد وزیر محترم مسکن به شی مزخرف تبدیل شد و سرانجام هم طرح دیگر به عنوان مسکن اجتماعی جایگزین آن شد. طرحی در بعضی کشورها تمرین شده بود و نتجه مناسبی دریافت نکرد.

دولت یازدهم باید بداند مسکن، از چند منظر به اقتصاد و رشد جامعه کمک میکند. از یک سو جامعه نیازمند حل مشکل مسکن چند میلیون زوج جوان و افرادی است که فاقد مسکن مناسب برای استمرار زندگی خود هستند و از سوی دیگر می تواند با رشد مسکن مهر صنعت اقتصادی کشورمان با رشدی معقول و ثابت همراه باشد.

 بسیاری ازجامعه بیکار کشورمان اگر درست و با برنامه در صنعت مسکن مهر بکار گرفته شوند قادر خواهند بود بخش قابل توجهی از نیازهای کشور را حل و از سوی دیگر به ده ها صنعت مختلف داخلی کمک کنند. صنایعی همچون فولاد، سیمان بخش قابل توجه از بازار مسکن مهر را بر عهده دارند و نیروی انسانی ماهر و متخصص و حتی کارگر می تواند در کنار ارتقای زیرساخت های صنعتی کشور به فعالیت مشغول باشد. همه انها نشان می دهد با فعال شدن و توجه به مسکن مهر می توان بخش قابل توجهی از آسیب های اجتماعی کشورمان را نیز حل  نمایم. البته نکته مورد غفلت در موضوع مسکن مهر، پیوست های فرهنگی مورد نیاز برای این پروژه عظم است. به عبارت دیگر اگر مسکن مهر با  اولویت قابل قبول در برنامه های کلان کشور در نظر گرفته شود اما پوست لازم برای فعالیت های فرهنگی در برنامه ریزی آن دیده نشود به طور حتم می توان تصور کرد چه آسیب های اجتماعی فراوانی دامن این پروژه ملی را بگیرد.

هر چه هست پروژه مسکن مهر یک پروژه با ابعاد ملی است و نبایستی با آمدن یا رفتن یک دولت چنین مستعمل و دور ریز شود. مسکن مهر امید بسیاری از افراد جامعه برای بدست آوردن یک سرپناه و فرار از مستاجری و بسیاری  از مشکلات دیگر خود هستند. مسکن مهر می تواند چرخ کارخانه های تعطیل شده اقتصاد کشورمان را به حرکت در اورد و در آن تولید و اشتغال به رونق قبلی خود بارگردانده شود. اگر مسکن مهر با همان صورتی که کار خود را اغاز کرد ادامه دهد می تواند در افق بلند مدت نظام به عنوان ک دستاورد ملی نام گذار شود. مسئولان نیز بدانند در اجرای مسکن مهر ضمن حفظ اعتماد عمومی، احترامات گسترده اجتماع را هم بدست خواهد آورد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن