دیدبان
تلاش دشمن برای القای ناکارآمدی نظام اسلامی

کارنامه جمهوری اسلامی در کارآمدی درخشان است

کارنامه جمهوری اسلامی در کارآمدی درخشان است

دیدبان: کارآمدی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که مانایی یک نظام به آن وابسته است. کارآمدی یک نظام، اعتماد جامعه به آن را به دنبال خواهد داشت و مردم را نسبت به ادامه حیات آن امیدوار می‌کند. در حالی که به طور طبیعی تلاش‌های اصلی مسئولان و مجریان نظام بر ارائه‌ی سیستمی کارآمد متمرکز است؛ تلاش‌های دشمنان نیز بر ناکارآمد نشان دادن آن است. جمهوری اسلامی نیز همواره با این مسئله روبرو بوده، به طوری ‌که در همان ابتدای شکل‌گیری نظام، مسئله کارآمدی برای حکومتی با این مختصات، بسیار مهم و حیاتی بود. در شرایط کنونی نیز مسئله کارآمدی جمهوری اسلامی، از مهم‌ترین مسائلی است که مورد توجه دوستداران و بدخواهان آن است. انقلابیون و حامیان جمهوری‌اسلامی برای اینکه کارآمدی نظام دینی را -به عنوان الگویی متفاوت- به جهانیان نشان دهند تلاش‌های زیادی می‌کنند و البته می‌دانند که چون موضوع، نظامی دینی و اسلامی است، متخاصمان و بدخواهان نیز بیکار نخواهند نشست و برای ضربه وارد کردن به این نظام از هیچ‌گونه تلاشی فروگذار نمی‌کنند. نگاهی به فراز وفرودهای سال‌های گذشته نشان می‌دهد که مقوله کارآمدی در جمهوری اسلامی، جایگاه خاصی داشته و دارد. در ادامه جوانب مختلف مربوط به این مهم در نظام اسلامی را مورد مداقه قرار می‌دهیم:

اهمیت کارآمدی جمهوری اسلامی به عنوان الگوی جهان اسلام

مقوله بسیار مهم کارآمدی برای نظامی با مختصات جمهوری اسلامی از جوانب مختلف قابل اهمیت است. علاوه بر اینکه، باور و اعتقاد مردم به کارآمدی نظام سیاسی‌ای که تحت لوای آن قرار دارند، برای ادامه حیات آن نظام اهمیت فراوانی دارد؛ این مقوله برای جمهوری اسلامی با توجه به جایگاه الگو بودنش برای جهان اسلام و حتی بسیاری از ملت‌های آزاده در اقصی نقاط جهان، نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است. ملت‌های آزاده که جمهوری اسلامی را الگوی موردنظر خود می‌دانند، به دنبال طی کردن مسیری هستند که ایران قبلا آن را گذرانده، چرا که کارآمدی این نظام را در عرصه واقعی شاهد بوده‌اند. در واقع میزان کارآمدی جمهوری اسلامی، در حرکت و خیزش ملت‌های دیگر تاثیری غیرقابل انکار دارد.

القای ناکارآمدی نظام توسط دشمنان داخلی و خارجی

در شرایطی که توطئه‌های مختلف در قبال نظام اسلامی توسط بدخواهان صورت گرفته و آن‌ها نتیجه موردنظرشان را نگرفته‌اند، به شیوه‌های مقابله نرم روی آورده و در همین راستا تلاش برای ناکارآمد نشان دادن نظام، از اصلی‌ترین حربه‌های آن‌ها برای ناامید کردن مردم است. بدخواهان جمهوری اسلامی به خوبی می‌دانند که راه جدا کردن مردم از حاکمیت، بدبین کردن آن‌ها نسبت به کارایی نظام است و اگر تصویری که از نظام برای جامعه شکل می‌گیرد بیانگر ناکارآمدی آن باشد، عقبه اجتماعی حاکمیت به طور جدی خدشه‌دار خواهد شد و در چنین بستری است که آن‌ها می‌توانند اهداف موردنظرشان را عملی کنند.

اما علاوه بر دشمنان بیرونی نظام که به طور سازماندهی شده، برای ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی برنامه دارند. عملکرد برخی از گروه‌ها و جریان‌های داخلی نیز در همین راستا قابل تحلیل است. البته که انگیزه‌های جریان‌های داخلی، همه در یک راستا نیست؛ چرا که عملکرد بخشی از گروه‌های داخلی را باید نتیجه ناآگاهی و جهالت آن‌ها دانست. اما ساده‌لوحانه است اگر بخواهیم انکار کنیم که برخی از گروه‌های داخلی نیز به طور آگاهانه برای القای ناکارآمدی نظام اسلامی تغلا می‌کنند.

نوع عملکرد مسئولین

فارغ از عملیات روانی و تبلیغات گسترده دشمنان و همچنین فضاسازی برخی از گروه‌های سیاسی برای زیر سئوال بردن کارآمدی نظام اسلامی و تضعیف باور مردم نسبت به کارآمدی جمهوری اسلامی؛ یکی از مسائلی که در این زمینه بسیار تاثیرگذار است؛ عملکرد مسئولین و دستگاه‌های مختلف است. نوع عملکرد مسئولین و نهادهای مختلف حکومتی، میزان واقعی کارآمدی نظام را نشان می‌دهد. در نظام جمهوری اسلامی قوه مجریه بالاترین مسئولیت‌ها را در کشور بر عهده دارد و بسیاری از امور برعهده دولت‌هایی است که در دوره‌های مختلف روی کار می‌آیند. به همین جهت عملکرد دولت‌های مختلف، در میزان موفقیت‌ دشمنان جمهوری اسلامی برای ایجاد تردید و ناامیدی در جامعه و باورزدایی در قبال کارآمدی نظام، تاثیرگذار است. دولت‌ها به هر میزان که رویکرد و عملکردشان با مبانی جمهوری اسلامی فاصله داشته باشد، به همان مقدار مخل کارآمدی نظام هستند.

کارآمدی نظام در عرصه‌های مختلف

هرچند عملکرد برخی از مسئولین متناسب با شان نظام اسلامی و جایگاه ملت ایران نیست و دولت‌ها که مسئولیت اصلی اجرایی کشور را عهده دار هستند، در دوره‌های مختلف از خود عملکردی را به جا گذاشته‌اند که موجب شده کار کسانی که بر طبل ناکارآمدی جمهوری اسلامی می‌کوبند راحت شود؛ اما باید در نظر داشت که رصد عملکرد مجموعه نظام جمهوری اسلامی در طول بیش از سه و نیم دهه گذشته، نشان می‌دهد که نظام اسلامی در حوزه‌های مختلف توانسته کارنامه خوبی از خود به جای بگذارد. چه کسی است که بتواند پیشرفت‌های گسترده ایران در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری را انکار کند؟ و یا پیشرفت‌ها و موفقیت‌های فراوان جمهوری اسلامی در عرصه‌های نظامی را چگونه می‌توان نادیده گرفت؟ این در حالی است که کارنامه ایران اسلامی در حوزه امنیت به قدری درخشان است که کمتر کشوری را یارای قیاس با آن است. علاوه بر این، در حوزه‌های دیپلماسی و سیاست خارجی نیز جایگاه جمهوری اسلامی برجسته است. هر چند عملکرد غیرقابل دفاع دولت یازدهم و جریانی که هضم در قدرت‌های جهانی را دنبال می‌کند در عرصه سیاست خارجی، بیش از آنکه کارآمدی نظام را نشان دهد، در راستای تضعیف باورهای جامعه به کارآمدی جمهوری اسلامی می‌انجامد؛ اما باید دانست که منحصر کردن سیاست خارجی ایران به عملکرد وزارت خارجه و دولت یازدهم، ساده لوحانه است. چرا که مجموعه اقدامات نظام اسلامی در جریان تحولات هیمن چند سال اخیر در منطقه نشان می‌دهد علیرغم مواضع منفعلانه دولت و دستگاه دیپلماسی؛ کلان نظام با اتخاذ رویکرد مقتدرانه در عرصه خارجی موفقیت‌های قابل توجهی را به دست آورده است. آنچه در منا در جریان حج سال گذشته به وقوع پیوست هرچند با انفعال محض وزارت خارجه و دولت همراه بود، اما مواضع شجاعانه و مقتدرانه نظام، موجبات تعظیم زودهنگان سعودی‌ها را به همراه داشت. افزون بر این، عملکرد مستشاری جمهوری اسلامی در منطقه به ویژه در سوریه و عراق، دستاوردهای فراوانی را نصیب کشور کرد. به طوری که بعد از سال‌ها درگیری که آمریکا و حامیانش در منطقه به راه انداختند و با وجود هزینه‌های سرسام‌آ‌وری که آن‌ها کردند؛ در نهایت این جمهوری اسلامی است که دست برتر را دارد و «قاسم سلیمانی» نماد همین برتری ایران اسلامی است. برتری که البته هیچ نسبتی با عملکرد وزارت خارجه و دولت یازدهم ندارد!

سخن پایانی

افزون بر عملیات روانی و تبلیغات و جنگ رسانه‌ای بدخواهان، که به واسطه آن تلاش می‌کنند از نظام اسلامی چهره‌ای ناکارآمد تصویر کنند؛ عملکرد سوء بخشی از مسئولین کشور، از جمله مسئولین دولتی نیز در این راستا موثر است. دولت‌هایی که سعی کرده‌اند رویکردی متفاوت با رویکرد کلان نظام برای پیشبرد امور کشور پیشه کنند، خواسته یا ناخواسته کمک زیادی به این فضاسازی‌های دشمن جهت ناکارآمد نشان دادن نظام کرده‌اند. در شرایط کنونی نیز عملکرد دولت نه تنها به گونه‌ای نبوده که در تقابل با تبلیغات گسترده بدخواهان جهت زیر سئوال بردن کارآمدی نظام اسلامی باشد، که متاسفانه بر این فضاسازی‌ها نیز دامن زده است. با این وجود، عملکرد کلان نظام اسلامی و مجموعه ارکان جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف، کارنامه نظام را در زمینه کارآمدی زرین کرده است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن