دیدبان

دفاع از افزایش 23 درصدی نرخ بلیت مترو

دفاع از افزایش 23 درصدی نرخ بلیت مترو

دیدبان: رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به انتقادات شهروندان درباره افزایش نرخ بلیت مترو می گوید با درآمدهای فعلی، امکان اداره مترو وجود ندارد و باید اندکی بلیتها گران شود.

امروز اولین روز از اجرای قیمت خدمات حمل و نقل عمومی با نرخ رسمی سال 95 است. برخی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم گلایه کرده اند چرا افزایش نرخ حمل و نقل عمومی در تهران در بخش مترو 23 درصد شده درحالی که تورم سالانه حدود 11 درصد گزارش شده است.
تفاوت بین نرخ گزاری خدمات حمل و نقل عمومی و تورم، یکی از سوالات و انتقادات کاربران سرویس مشکلات است که با مهدی چمران، رئیس شورای شهر که مرجع قانونی و رسمی نرخگزاری حمل و نقل در تهران محسوب می شود، در میان گذاشتیم که در ادامه می خوانید:

مردم می پرسند چرا افزایش کرایه ها متناسب با افزایش حقوق کرایه ها و تورم نیست؟

تمام نرخ گذاری هایی که در کشور بوده، مطابق با نرخ تورم نبوده. حالا من نمی خواهم اسم بیاورم. چرا فقط همین مترو را شما مثال می زنید؟

مشکلاتی است که مردم عنوان کرده اند؟

اجازه بدهید، بعد هم کف بلیت مترو بسیار نازل است. یعنی شما یک آدامس می خواهید بخرید چقدر پول می دهید، بعد برای مثال سوار مترو که می شوید باید 200 تومان بدهید. از باقرشهر تا تجریش می رفتند، پارسال به من می گفتند 200 تومان می دهند ولی با یک پیکان لکنته از باقرشهر تا ایستگاه مترو 300 تومان می دهند. این نرخ گزاری برای این بود که مردم تشویق شوند، ولی واقعیت این است مترو با این قیمتها، نمی گردد. اگر مترو نگردد، همینهایی که استفاده می کنند هم نمی توانند سوار شوند. دولت به بلیت مترو یارانه نمی دهد. شهرداری 600 میلیارد می دهد که اگر افزایش قیمت نداشته باشیم، باید باز هم پول بدهد. نمی تواند، نمی گردد. بهتر است کمی به قیمت مترو اضافه شود تازه با قیمت مترو همسان شود.

چه خدماتی از مترو ارتقا یافته که بلیت گرانتر شده؟

از تهران تا کرج، مسافران را خودروی سواری 5هزار تومان می برد، مترو 385 تومان می گرفته، نرخ ها قابل قیاس نیست. روی این افزایش ها، کار زیادی شده. جدول های زیادی آوردند. مترو به این نرخها راضی نیست. دیروز چند مورد به من تاکسیرانها گفتند به فکر ما هم باشید. ما بدبختها چه گناهی کردیم روزی 12 ساعت در شرایط سخت و در هوای آلوده تهران پشت فرمان بنشینیم تا خرج خانواده را به سختی دربیاوریم؟ کدام راننده تاکسی را می بینید خانه قشنگ و خوب داشته باشد؟ حالا 15 درصد به کرایه های تاکسی اضافه شده که تقریبا همسان نرخ معدل سالانه تورم است، شما نرخ نقطه به نقطه را نگیرید، معادل سالانه تورم بیش از این حرفهاست.

مرتبط‌ها

ضربه تصمیمات غیرکارشناسی به بازار مسکن

درباره مناقشه گازی با ترکیه

دولت بهانه‌ای ندارد/ راهکارهای فعال سازی بخش صنعت

راهکار حل و فصل بحران کاسپین چیست؟

درآمدها در اقتصاد خانواده

بایدهای خروج صنعت خودرو از رکود