دیدبان

بعید است حج ۹۵ بی‌حادثه باشد

بعید است حج ۹۵ بی‌حادثه باشد

دیدبان: ناصر سودانی، درباره آینده مسئله حج ۹۵ و کارشکنی سعودی‌ها در مسیر برگزاری حج، اظهار داشت: متاسفانه حکام جدید عربستان سعودی، تاکنون ناشیانه و غیرمدبرانه در اداره حج و مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای برخورد کرده‌اند.

وی افزود: هجوم وحشیانه آنها به مردم یمن یکی از این اقدامات است که اگر از آنها سوال شود که با چه انگیزه‌ای این همه رفتارهای غیرانسانی بار آورده‌اند و زیرساخت‌های یک کشور را از بین برده‌اند، پاسخی ندارند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به پاسخ‌های شدید و غیرانسانی عربستان سعودی به هر گونه اعتراض در این کشور، ادامه داد: این نشان از آن دارد که حکام این کشور بویی از دموکراسی و احترام به حقوق مردم نبرده‌اند.

سودانی با اشاره به اتفاقات سال گذشته در جریان مناسک حج، تصریح کرد: این اتفاقات اگر در تاریخ حج بی‌سابقه نباشد، حداقل کم‌سابقه است و نشان از بی‌کفایتی حکام آل‌سعود دارد.

وی تاکید کرد: معتقدم نوع رفتاری که با حجاج ایرانی دارند، مشمول همین بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی آنهاست و من فکر می‌کنم اگر چه موضوع حج از همه قضایای سیاسی و اختلافات بین حکومت‌ها مجزا هست، اما بعید می‌دانم که حاکمان فعلی عربستان بتوانند حجی را در سال ۹۵ تدارک ببینند که حضور موثر حجاج ایرانی را به همراه داشته باشد و حج بی‌حادثه‌ای باشد.

دولت ایران، تشکیل کمیته راهبردی حج را در جهان اسلام پیگیری کنید

عضو فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی، همچنین با ارزیابی وضعیت دیپلماسی دولت جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با آل‌سعود و پیگیری پرونده فاجعه منا، اظهار داشت: معتقدم یکی از وظایف مهم دولت ما متقاعد کردن دولت‌های اسلامی برای تشکیل «کمیته راهبردی اداره حج» است.

سودانی در توضیح این مسئله گفت: حج متعلق به عموم مسلمانان است و اداره آن نیز باید به همه مسلمانان تعلق داشته باشد. در این رابطه کم‌کاری صورت می‌گیرد و هر چند ممکن است نوع همراهی بعضی از حکام عربی با این پیشنهاد ما اندک باشد، اما طرح این پیشنهاد از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، نوعی فشار بر دستگاه مدیریتی حج و آل‌سعود خواهد بود تا به خودشان بیایند.

وی تصریح کرد: رفتارهای عربستان سعودی تاکنون ناشی از عدم کفایت آنها در اداره حج است و به اعتقاد من جمهوری اسلامی باید پیشتاز این مسئله باشد که حج را از دست پلید آل‌سعود خارج کند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن