دیدبان
در جریان رژه روز 29 فروردین صورت گرفت

عکس/ رونمایی رسمی از سامانه اس 300 در ایران

عکس/ رونمایی رسمی از سامانه اس 300 در ایران

دیدبان: قرارداد خرید سامانه دفاع هوایی اس 300 را شاید بتوان یکی از طولانی ترین قراردادهای دفاعی در تاریخ معاصر دانست که از زمان عقد قرارداد تا تحویل اولین محموله نزدیک به 9 سال به طول انجامید. اگرچه در سال 2007 میلادی قرارداد اولیه بین ایران و روسیه به ارزش 800 میلیون دلار برای 5 سامانه به امضاء رسید اما چند سال بعد و در شهریور 1389 روسیه اعلام کرده که به دلیل تحریم های شورای امنیت ضد ایران از تحویل سامانه اس 300 به ایران خودداری خواهد کرد.

این مسئله با واکنش قانونی و حقوقی ایرانی مواجه شده و ایران با شکایت از روسیه در دادگاه های بین المللی این کشور را به پرداخت غرامتی به ارزش 4 میلیارد دلار محکوم کرد.

در فروردین 1394 بنا به دستور ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، ممنوعیت تحویل سامانه اس 300 به ایران لغو شد. در سال 1394 چندین مرحله ملاقات بین طرف های ایرانی و روسی برای امضاء قرارداد جدیدی در رابطه با سامانه اس 300 برگزار و قرارداد جدیدی در نهایت بین دو طرف امضاء شد.

 

رونمایی رسمی از سامانه اس 300 در ایران


در نهایت و در روز 23 فروردین سال جاری، رسما اعلام شد که بخش هایی از این سامانه وارد کشور شده و سخنگوی وزارت خارجه نیز اجرای بخش اول این قرارداد بین روسیه و ایران را تایید کرد.

اما امروز و در جریان رژه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در جوار مرقد امام خمینی(ره)، این سامانه مدرن دفاعی هوایی برای اولین به صورت رسمی به نمایش درآمد تا مشخص شود بالاخره این تجهیزات در اختیار نیروهای مسلح کشورمان قرار گرفته و در ارتقاء توان دفاعی کشورمان نقش ویژه ای ایفا خواهد کرد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن