دیدبان

وام سه میلیونی ازدواج توهین به جوانان است

وام سه میلیونی ازدواج توهین به جوانان است

دیدبان: دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان دفتری که بر اساس قانون متولی ساماندهی ازدواج جوانان است بالاخره پس از ماه‌ها که بدون مدیرکل و گاهی با حضور سرپرست و حتی ماهی بدون سرپرست اداره می‌شد، بالاخره از هفتم بهمن سال گذشته صاحب مدیرکل شد، برای اینکه در جریان برنامه‌های دفتر ازدواج و تعالی خانواده قرار بگیریم و متوجه شویم که چرا تا کنون این دفتر نتوانسته در زمینه ازدواج جوانان موفق عمل کند گفت‌و گو کردیم با ناصر صبحی مدیرکل جدید دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان، متن این گفت‌‌و گو را در ادامه این خبر بخوانید:

از چه تاریخی شما به عنوان مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان در این وزارتخانه مشغول فعالیت شدید؟

بهمنی: از 7 بهمن حکم بنده داده شد و حدود 2 ماه است که در دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان مشغول فعالیت هستم.

 پیش از وزارت ورزش و جوانان چه فعالیت‌هایی داشتید؟

بهمنی: پیش از مسئولیت‌هایی مانند قائم‌مقام معاونت آموزش در سازمان نظام روانشناسی، مدیر کل خدمات آموزشی دانشگاه علمی کاربردی داشتم و همچنین مسئولیت‌هایی در وزارت علوم داشتم و عضو هیأت علمی دانشگاه هستم.

به عنوان مدیر کل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان به اعتقاد شما چرا این دفتر تاکنون نتوانسته است موفق عمل کند؟

بهمنی: نگاه بنده و شما متفاوت است ما زمانی می‌توانیم از موفقیت یا عدم موفقیت صحبت کنیم که هدف از پیش تعیین شده داشته باشیم و برای تحقق آن هدف راهکارها و ملزومات را در اختیار داشته باشیم، باید دقت کرد ساماندهی ازدواج جوانان موضوعی نیست که تنها بر عهده وزارت ورزش و جوانان باشد اما این را قبول دارم که بر اساس مصوبات دولت متولی اصل ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان است اما همه دستگاه‌ها یا بهتر است بگوییم اکثر دستگاه‌ها موظف هستند در این زمینه با وزارت ورزش و جوانان همکاری داشته باشند پس ما اگر از موفقیت می‌خواهیم صحبت کنیم باید توجه کنیم که بخشی از موفقیت این وزارتخانه‌ برمی‌گردد به این موضوع که سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هایی که مکلف بودند اقداماتی را انجام داده و در اختیار وزارتخانه قرار دهند تا چه حد به وظایف خود عمل کرده‌اند.

*امور ازدواج و خانواده رسماً در اختیار وزارت ورزش و جوانان است اما عملاً در اختیار دستگاه‌های مختلف است

موضوع دوم بودجه حوزه جوانان وزارت ورزش و جوانان است، امسال بودجه حوزه جوانان حدود 8 میلیارد تومان است که این بودجه کفایت حوزه جوانان را نمی‌کند و بخشی از همین بودجه نیز در اختیار دفتر ازدواج قرار می‌گیرد. امور ازدواج و خانواده رسماً در اختیار وزارت ورزش و جوانان است اما عملاً در اختیار دستگاه‌های مختلف است و این دستگاه‌ها باید دست در دست هم دهند تا بتوان کاری را پیش برد و به نتیجه رساند.

*عدم ثبات مدیریت در کشور اپیدمی شده است

بحث دیگر موضوعی است که تقریبا در کشور اپیدمی شده است و آن این است که ما در وزارتخانه‌ و در دستگاه‌های مختلف ثبات مدیریت نداریم تا یک مدیر می‌خواهد با حیطه وظایف و مسئولیت‌های خودش آشنا شود و برنامه‌هایش را عملیاتی کند به دلایل مختلف مانند تغییر دولت یا دلایل دیگر جابه‌جا می‌شود و باز هم تمام برنامه‌ها از صفر شروع می‌شود. از سوی دیگر افرادی در برخی از مدیریت‌ها به کار گرفته می‌شوند که تخصص لازم را ندارند.

افراد وقتی تخصص لازم را ندارند خطاپذیری بیشتر می‌شود، بحث دیگر موازی‌کاری است که در این حوزه بسیار موازی‌کاری وجود دارد یکی از مدیرانی که قبلاً در این جایگاه مسئولیت داشت می‌گفت بنده بررسی کردم و هم اکنون 11 دستگاه خود را متولی امور جوانان می‌دانند، اما در این شرایط و بین این دستگاه‌ها برخی از همکاران علاوه بر اینکه نیت خوبی دارند برای هدفی که ترسیم کردند راه مناسبی را انتخاب نکردند، به عنوان مثال از سال 82 طبق قانون مجلس که تأییدیه شورای نگهبان را دارد کلیه خدمات روانشناسی و مشاوره به سازمان نظام روانشناسی و مشاوره واگذار شده است. حالا که این قانون وجود دارد همه باید به شرح وظایف خود بپردازند و در این زمینه از برخی همکاران گله داریم و انتظار تعامل داریم ما هم مانند این همکاران دل نگرانی‌هایی داریم اما برخی دوستان حرف‌های خودمان را به خودمان برمی‌گردانند هم اکنون طبق آخرین مصوبات دولت، وزارت ورزش و جوانان موظف شده است در خصوص مراکز تخصصی روانشناسی و تحکیم خانواده مجوز دهد از آن طرف سازمان بهزیستی مکلف شده است برای راه اندازی مراکز تخصصی مشاوره اجتماعی مجوز دهد. سازمان نظام روانشناسی و مشاوره هم طبق قانون صفر تا صد مراحل صدور مجوز مراکز مشاوره را در اختیار دارد.

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟