دیدبان

کافه‌هایی که به احترام کوه، قلیان نمی‌دهند

کافه‌هایی که به احترام کوه، قلیان نمی‌دهند

دیدبان: اگر سحرخیز باشید و ساعت ۵ صبح، مسیرتان به یکی از کوه‌های شمالی تهران منتهی شود، از دیدن جمعیتی که کوله بر پشت، به سمت آبشارهای زیبا و قله توچال در حرکت هستند، متعجب خواهید شد.

یکی از این مسیرها، پناهگاه شیرپلا و آبشار دوقلو و وزباد است که روزهای پنجشنبه و جمعه مملو از جمعیتی است که برای راهپیمایی ۳ تا ۴ ساعته، کمر همت بسته اند.

بسیاری از کافه‌های این مسیر در روزهای غیرتعطیل هفته، تعطیل هستند و کاسبی در آن‌ها مربوط است به روزهای آخر هفته. نکته جالب اینجاست که هرچه به کافه‌های بالاتر نزدیک می‌شویم، اثر قلیان کم رنگ می‌شود و در کافه‌های نزدیک به پناهگاه، قلیانی وجود ندارد.

محمد آقایی، مدیر یکی از کافه‌ها می‌گوید: ما فقط پذیرای کوهنوردها هستیم، به خاطر کوه، قلیان نمی‌دهیم.

بعد از سه ساعت راهپیمایی، پناهگاه شیرپلا آشکار می‌شود. امینی مسئول کافه پناهگاه می‌گوید: در طول هفته تعداد کوهنوردانی که اینجا می‌آیند، انگشت شمار است، اما روزهای آخر هفته جمعیت به اوج خود می‌رسد. طوری که گاه ۱۵۰۰ نفر بیرون کافه می‌مانند.

سهولت دسترسی شهروندان به نقاط گردشگری شمال تهران

آن‌هایی که روزهای تعطیل، برنامه کوهنوردی را عملی می‌کنند و با ماشین شخصی به یکی از کوهستان‌های شمالی تهران می‌آیند، قطعا از حجم بالای ماشین‌های پارک شده در ساعت ۵ صبح شگفت زده می‌شوند و ناگزیرند که گاه تا نیم ساعت و بیشتر دنبال جای پارک باشند. گروه دیگری هم هستند که از ابتدا بی‌خیال وسایل نقلیه شخصی می‌شوند و با مترو خودشان را به تجریش می‌رسانند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه یک با اشاره به سرویس دهی ۱۰۰ دستگاه ون برای رسیدن به کوهستان می‌گوید: با راه اندازی متروی تجریش و قیطریه شهروندان بسیاری در روزهای پنج شنبه و جمعه به مراکز گردشگری و تفریحی شمال تهران می آیند از اینرو مدیریت تاکسی رانی منطقه بر آن شد تعداد ۱۰۰ دستگاه ون را برای سرویس دهی به مسافرین آماده خدمات رسانی کند.

وی می‌گوید: تاکسی های ون در پایانه خیابان شهرداری مقابل متروی تجریش و پایانه متروی قیطریه در روزهای پایانی هفته مستقر هستند تا مسافرین را به مقاصد درکه، دربند ، جمشیدیه، کاخ سعد آباد و... انتقال دهند.  ضمن اینکهدر روزهای پر تردد، ماشین های  اورژانس و آتش نشانی در محورهای گردشگری مستقر هستند تا در صورت وقوع حادثه سریع اقدام به امداد رسانی کنند.

توسعه تفرجگاه‌ها عامل بازدارنده برای ساخت و ساز غیر مجاز

اگرچه به گفته رئیس شورای شهر مبنی بر اینکه حدود ۲۸ جلسه برای تصویب طرح جامع شهر تهران در شورای عالی شهرسازی برگزار شد، و قرار شده است ساختمان های موجود در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر پایتخت که دارای پروانه ساخت هستند، باقی بمانند، و در صورت استهلاک و پایان عمر، این ساختمان ها دیگر اجازه نوسازی ندارند و آن مکان باید تخلیه شود با این حال همیشه یک نگرانی درباره پدیده کوه خواری وجود دارد .

مجتبی یزدانی شهردار منطقه می‌گوید: بوستان و رود دره های گلابدره، آبک، دارآباد، ولنجک، مقصودبیک، درکه، دربند، سوهانک و... مجموعه رود و کوه دره های واقع شده در منطقه یک هستند که از منتهی الیه شرقی تا منتهی الیه غربی منطقه تعریف شده اند.

شهردار منطقه یک ادامه می‌دهد: در محدوده غرب منطقه از درکه تا شهرک محلاتی جنگل‌کاری صورت می‌گیرد و کل ارتفاعات این مسیر تبدیل به فضای سبز می‌شود و دیگر جایی برای ساخت و ساز غیرمجاز باقی نخواهد ماند که با همکاری منابع طبیعی در محدوده ولنجک و کهف‌الشهدا نیز ۲۵ هکتار جنگل‌کاری انجام شده است.

شهردار این منطقه به جلوگیری از تصرف های حاشیه ای رود دره ها با توسعه تفرجگاه ها اشاره می‌کند و می‌گوید: با اجرای این طرح جلوی ساخت و سازهای غیر مجاز در اطراف رود دره ها گرفته و از تصرفات آینده نیز جلوگیری می شود.

محمد محمدی شهردار ناحیه سه منطقه یک نیز می‌گوید: ناحیه سه شهرداری منطقه یک دارای سه محله قدیمی دربند، گلابدره و امامزاده قاسم(ع) است که طی سه سال گذشته اقدامات اساسی در قالب جلوگیری از ساخت و ساز در باغات قدیمی در این محدوده انجام شده و  طی آن باغ ملک، آبک، وزیری، انجیری و... تملک و به بوستان های عمومی تبدیل شد.

محمدی ادامه می‌دهد: پیاده روسازی و زیباسازی رود دره گلابدره به مساحت ۳۰ هزار مترمربع از دیگر اقدامات اجرایی در این ناحیه بوده که فضای مناسبی را برای پیاده روی شهروندان تهرانی مهیا کرده است.

احداث بوستان جنگلی ۵/۲۷ هکتاری گلابدره و سورتمه تهران در ارتفاعات این بوستان از موارد دیگری است که او به آن ها اشاره می‌کند: این بوستان یکی از بوستان‌های فرامنطقه‌ای شهر تهران است و مورد توجه خاص گردشگران قرار دارد.

جمعیت چند هزارنفره‌ای که روزهای تعطیل به پناهگاه می‌رسند، مسیر ۴ ساعته‌ای را تا رسیدن به قله توچال در پیش دارند، بیش از ۹۰درصد این جمعیت بازگشت را به ادامه مسیر ترجیح می‌دهند، اما گروهی نیز شب را در پناهگاه می‌مانند تا با طلوع خورشید، مسیر خود را به سمت فتح قله ادامه دهند.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران