دیدبان

جدیدترین سایت هسته‌ای ایران افتتاح شد

جدیدترین سایت هسته‌ای ایران افتتاح شد

دیدبان: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم رونمایی از دستاوردهای هسته‌ای از دستگا‌ه‌های جدید «زونال سانتریفیوژ» ، «اولتراسانتریفیوژ» و مجتمع‌های «سوخت تست راکتورهای قدرت» و «سوخت تست راکتور مدرن شده اراک» رونمایی کرد.

"زونال سانتریفیوژها" بیشتر در تولید محصولات ژن درمانی و واکسن‌های ویروسی بکار می‌رود و می‌تواند به مدت طولانی به کار گرفته شود. از این نوع سانتریفیوژ در تولید انبوه واکسن‌هایی مانند هاری، آنفلوآنزا، هپاتیت ب و مننژیت استفاده می‌شود.

«اولترا سانتریفیوژها» برای دوران در دورهای خیلی بالا( 50000 دور بر دقیقه) طراحی شده‌اند و از آنها برای جداسازی در مقیاس تحقیقاتی و در زمینه‌های بیولوژی و بیوشیمی مانند جداسازی ذرات ریز در حد و اندازه ویروس‌ها، پروتئین ها، RNAها و DNAها استفاده می‌شود.

رئیس‌جمهور همچنین در این مراسم از سه عنوان کتاب «دانشنامه حفاظت و امنیت هسته‌ای»، «صنعت هسته‌ای؛ شاهکار ایرانی» و «برخوردهای دوگانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با کشورهای مظنون به فعالیت در زمینه تسلیحات هسته‌ای و یا داشتن خطاهای پادمانی» رونمایی کرد.

حجت‌الاسلام روحانی همچنین از طریق ویدئو کنفرانس «سایت هسته‌ای پسمان گور» در منطقه انارک را افتتاح کرد. سایت هسته‌ای پسمان گور مدیریت مرکزی پسماندهای پرتو زای ایران را بر عهده دارد.

رئیس‌جمهور در فرمان آغاز به کار این سایت هسته‌ای، گفت: با تشکر از تلاش و کوشش همه دست‌اندرکاران در زمینه هسته‌ای که در کنار این دانش به فکر سلامت محیط زیست نیز هستند با نام خدا و به نام امام باقر (ع) این کار را آغاز کنید.

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن