دیدبان
وبگاه‌آمریکایی:

ایران نمونه دموکراسی عینی اسلامی است

ایران نمونه دموکراسی عینی اسلامی است

به گزارش دیدبان به نقل از فارس،  پروفسور «علی ابوطالبی» استاد ایرانی علوم سیاسی دانشگاه ویسکانسین آمریکا و نویسنده کتاب‌هایی چون «اسلام و  دموکراسی» در یادداشتی که در وبگاه آمریکایی «ایی پیک» در زمینه «نحوه پیدایش اسلام سیاسی و عدم شکل گیری عناصر انتحاری در ایران و نیز قیاس بین دموکراسی اسلامی و تندروهای مسلمان (شبه نظامیانی چون اعضای داعش و القاعده که مبادرت به عملیات انتحاری می نمایند) نوشت: دموکراسی اسلامی می‌تواند ابزاری مشروع برای مقابله با گروه‌های مسلمان شبه نظامی که عملیات انتحاری انجام می‌دهند، باشد .
 
بر این اساس ، نمونه یک دموکراسی اسلامی عینی تمایل در  حل و فصل درگیری‌های هویتی در زمینه امور فرهنگی و ملی با ارائه ارزش‌های هنجاری و  قانونی،  ایده آل، غیر حزبی، همراه با ارزش‌های هنجاری برای گروه‌هایی است که ب سر منابع قدرت  اجتماعی، اقتصادی و سیاسی رقابت دارند.
 
نویسنده در ادامه با یاد نمودن از «ایران به عنوان کشور نمونه دموکراسی عینی اسلامی » نوشت: ایران نمونه‌ای از کشور مسلمان چند فرهنگی با توزیع  مجدد منابع اجتماعی ، اقتصادی و قدرت سیاسی و کشوری است که از سوی روحانیون فرهیخته یا دموکراسی سیاسی بر مبنای رقابت آزاد  همه مدعیان قدرت با گستره وسیع چند فرهنگی است که در سی ‌و هفت سال گذشته شکل گرفته است.
 
نویسنده این مطلب در خاتمه خاطر نشان ساخت: اکثر اعضای مجلس ایران را اینک غیر روحانیون شکل داده‌اند و بسیاری از صاحبان فن و بروکرات‌ها با کشور و دولت در تعامل هستند. ایران کشوری همراه با شفافیت مناسب از اسلام و حرکت به سوی دموکراسی اسلامی نوین در حال تحول است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن