دیدبان

تله تندروها با رمز اتحاد

 تله تندروها با رمز اتحاد

دیدبان: دیدار کمیته ۷ نفره ساماندهی اصولگرایان برای مجلس دهم با علی لاریجانی که قرار بود روز گذشته انجام شود، منتفی شده است. در همین زمینه باشگاه خبرنگاران به نقل از یک منبع آگاه گفته است که در حقیقت قرار و توافقی برای برگزاری جلسه صبح دیروز با دفتر ریاست مجلس انجام‌نشده است. این در حالی است که نقوی حسینی یکی از اعضای کمیته ۷‌نفره اصولگرایان در گفت‌وگو با فارس روایت دیگری از موضوع داشته و منتفی شدن این دیدار را به دلیل پیشامد جلسه‌ای اضطراری برای لاریجانی دانسته است و گفته که این موضوع باید از سوی دفتر ریاست مجلس پیگیری شود.

چرایی تشکیل کمیته ۷ نفره

اواخر اسفندماه گذشته بود که برخی اصولگرایان منتخب مجلس دهم با هماهنگی جبهه متحد اصولگرایان اقدام به تشکیل کمیته‌ای ۷ نفره متشکل از افرادی چون حمیدرضا حاج بابایی، احمد سالک، سید حسین نقوی حسینی، احمد امیرآبادی، محمدمهدی زاهدی، عبدالرضا مصری و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی کردند تا آنها پیگیر ساماندهی فراکسیون اصولگرایان در مجلس دهم باشند و پیگیری وضعیت نامزدهای اصولگرا در مرحله دوم انتخابات، نامزدهای پیشنهادی اصولگرایان برای هیات‌رئیسه و کمیسیون‌های مجلس دهم نیز از دیگر وظایفی است که بر عهده آنها در این کمیته گذاشته ‌شده است.

 نخستین نشست کمیته ۷ نفره روز پیش از دیدار با علی لاریجانی که این کمیته خبر از آن داده بود برگزار شد و خروجی آن بنا بر گفته‌های یکی از اعضا این بوده که آنها تمام تلاش خود را به کار بندند تا در مجلس دهم تنها یک فراکسیون از جریان اصولگرا حاضر باشد. در همین راستا نیز درصدد بودند تا برنامه‌ای برای دیدار با لاریجانی تدارک ببینند و او را برای پذیرش این مساله راضی کنند اما بنا بر شواهد علی لاریجانی چندان تمایلی برای پذیرش این موضوع ندارد. به نظر می‌رسد لاریجانی بیش از آن هنگامی که در مجلس نهم مجاب شد خط خود را با پشتیبانی از راه‌اندازی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت از تندروهای اصولگرا که حداد عادل راهبری آنها را ‌هم در هم‌پیمانی با جریان پایداری بر عهده داشت، جدا کند.

نمایش اختلافات با جدایی لاریجانی

جدایی علی لاریجانی از فراکسیون اصولگرایان تحت هدایت حداد عادل در مجلس نهم نشان از اختلاف جدی وی با این جریان اصولگرایی داشت که بیش از همیشه در جریان انتخابات هفتم اسفند به رخ کشیده شد. مواجهات جبهه متحد اصولگرایان با بسیاری از اصولگرایان معتدل و جریان لاریجانی که منجر به بالا گرفتن اختلاف‌ها در اردوگاه اصولگرایان و نزدیک شدن هرچه بیشتر اعتدالی‌های اصولگرا و جریان لاریجانی به حامیان دولت و در مقابل نزدیک شدن جریان حداد به پایداری‌ها شد، خود را هم در لیست‌های اصولگرایان و هم در نتایج انتخابات دهمین دوره مجلس به‌وضوح نشان داد. حال در شرایطی که نتایج انتخابات از کاهش وزن معنادار جریان تندروی اصولگرا حکایت دارد جریان تندروی اصولگرا را به تکاپو انداخته که ناراحتی‌ها را از دل جریان اعتدالی اصولگرایان درآورد تا شاید بتواند در جریان اداره مجلس دهم مشارکت داشته باشد. اما چه کسی است که مواجهات سخت اصولگرایان تندرو را با میانه‌روهای این جناح سیاسی از یاد برده باشد. مواجهاتی که منجر به نزدیکی هرچه بیشتر این جریان به حامیان دولت شد.

اگرچه روزنامه‌ای چون کیهان در همان زمان که بحث تشکیل فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت و جدایی بخش مهمی از اصولگرایان مجلس نهم از فراکسیون اصولگرایان مطرح بود این موضوع را از همان موقع به‌واسطه ایجاد نزدیکی حامیان لاریجانی و میانه‌روهای اصولگرا به حامیان دولت و اصلاح‌طلبان دانسته بود و طی یادداشتی با انتقاد شدید از این اقدام آنها، این حرکت را در مسیر ریل‌گذاری شده اصلاح‌طلبان دانسته و نوشته بود: «تحلیل رفتن فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس نهم، آنها را به صرافت انداخته ضمن راه‌اندازی یک فراکسیون پوششی تحت عنوان «مستقل»، اقدام به ایجاد اختلال در اتحاد اصولگرایان و فراکسیون واحد آنها کنند.

 این طیف معتقدند با یارگیری از برخی نمایندگان منفرد - در پوشش نام «مستقل» یا «صدای ملت» و نه عنوان «اصلاح‌طلب» - و سپس نزدیک شدن به برخی اصولگرایان و ایجاد بدگمانی می‌توانند در انسجام فراکسیون اصولگرایان خدشه وارد کنند. سرنوشت هیات‌رئیسه مجلس جدید و رقابت‌های درونی اصولگرایان که بعضا با هیجان‌زدگی پیگیری می‌شود، از نگاه اقلیت و جریان بیرونی حامی آن، موقعیت مناسبی برای کلید زدن این پروژه تلقی شده است و جالب اینکه چند نماینده اصولگرا و یک سایت همسو با آنان طی روزهای اخیر کمک شایان توجهی به این پروژه ایجاد اختلال کرده‌اند. این طیف چند روز پیش با تدارک نشستی که شماری از منتخبان اصولگرا در آن حضور داشتند، از تشکیل فراکسیون «اصولگرایان رهروان ولایت» و حمایت از ریاست دکتر لاریجانی خبر دادند.

در مقابل این اقدام طیف دیگر منتخبان اصولگرا نشست مشابهی ترتیب داده و از ریاست دکتر حداد عادل حمایت کردند. جالب اینکه در نشست دوم، طیفی از نمایندگان عضو «فهرست جبهه متحد» و «فهرست جبهه پایداری» کنار هم گردآمده بودند، حال‌آنکه برخی از آنها، همین ائتلاف را در انتخابات مجلس نپذیرفتند!» این روزنامه همچنین به یادداشتی از کاظم جلالی در سایت خبرآنلاین اشاره می‌کند که وی از تشکیل فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت دفاع کرده است. کاظم جلالی با اشاره به اعمال سلیقه‌های برخی در جریان اصولگرایی و عامل دانستن این موضوع در تشکیل فراکسیون جدید می‌نویسد: «حدود یک‌صد نفر از منتخبان مجلس نهم کسانی هستند که براثر اعمال سلیقه‌های برخی نحله‌های اصولگرایی نتوانستند در لیست جبهه متحد قرار گیرند و اتفاقا سخت از این نوع عملکرد شورای مرکزی جبهه متحد دلگیرند و از ما می‌پرسند چطور دیروز که باید در لیست قرار می‌گرفتیم ما را اصولگرا نمی‌دانستید و امروز که پیروز شده‌ایم، می‌خواهید ما را در صفی قرار دهید که اتفاقا پیش‌قراولان آن علیه ما اقدام نموده‌اند؟ بی‌تردید تشکیل فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت به معنای استفاده از ظرفیت این اصولگرایان مستقل در جهت آرمان‌های اصیل اصولگرایی است. »

کیهان در همان زمان با اشاره به اینکه منطقا دودستگی در میان فراکسیون اصولگرایان، مقدمه ریزش اعضای ضعیف‌تر در دامن دیگران است می‌نویسد: «طبیعی‌ترین توقع از چهره‌هایی چون دکتر لاریجانی و دکتر حداد عادل آن است که پیش از ورود در هر نوع مسابقه و رقابتی، برای شکل‌گیری فراکسیون متحد اصولگرایان تدبیر کنند و راه را بر رفتارهای هیجانی یا اختلاف افکنانه ببندند.» موضوعی که مورد اشاره کیهان قرارگرفته بود با وضعیتی بدتر از گذشته و بیشتر شدن فاصله میان این دو جریان حالا پس از اعلام نتایج و کاهش وزن معنادار این جریان اصولگرایی در برابر جریان حامی علی لاریجانی و برای کسب موقعیت مناسب‌تر در مجلس دهم آنها را در برابر جریان مقابل به تکاپو انداخته و به یاد اتحاد جریان اصولگرایی افتاده‌اند.

منبع:آرمان

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن