دیدبان

قاتل شهید خلیلی از زندان آزاد شد

قاتل شهید خلیلی از زندان آزاد شد

دیدبان: قاتل شهید علی خلیلی آمر به معروف و ناهی از منکر که در ارتباط با جنبه عمومی جرم خود به سه سال و پنج ماه حبس محکوم شده بود، از زندان آزاد شد.

علی خلیلی طلبه جوانی بود که 25 تیر سال 1390 در حین بازگشت از هیئت، به‌واسطه امر به معروف و نهی از منکر توسط افراد شرور مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از ناحیه گردن و قسمت شاهرگ دچار جراحت شد. وی بعد از این حادثه به بیمارستانی خصوصی در تهران منتقل شد و مورد مداوای پزشکان قرار گرفت و پس از انجام عمل جراحی از بیمارستان مرخص شد.

ضارب شهید خلیلی 17 اسفند سال 90 در شعبه 1033 مجتمع قضایی شهید قدوسی محاکمه شد و دادگاه متهم ردیف اول پرونده را به سه سال حبس و پرداخت 35 میلیون تومان دیه محکوم کرد که این حکم مورد اعتراض طلبه ناهی از منکر و خانواده‌اش قرار گرفت؛ اما در نهایت شهید خلیلی و پدر وی پس از صدور حکم برای متهم ردیف اول این پرونده و سایر متهمان، هشتم خرداد سال 91 رضایت خود را اعلام کردند.

شهید خلیلی پس از مرخص شدن از بیمارستان در منزل بستری شد، اما هر از گاهی به‌دلیل مشکلات ناشی از حادثه رخ‌داده به بیمارستان منتقل و بستری می‌شد تا اینکه سوم فروردین 1393 در بیمارستان بعثت تهران دعوت حق را لبیک گفت و به شهادت رسید.

پس از شهادت طلبه ناهی از منکر، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان وقت کل کشور ششم فروردین 94 در حاشیه جلسه مسئولان عالی قضایی درباره پرونده ضارب شهید خلیلی گفت: زمانی که این اتفاق افتاد، قوه قضائیه با حساسیت وارد شد و با اینکه ضارب و همدستانش از صحنه گریخته بودند با همکاری نیروی انتظامی تعقیب و بازداشت و پرونده‌ای در این باره تشکیل شد.

دادستان کل کشور اضافه کرد: به‌محض اینکه نظر پزشکی قانونی اخذ شد و تحقیقات از متهمان پایان یافت، پرونده با صدور کیفرخواست در بهمن همان سال به دادگاه رفت. یک ماه بعد از حادثه، دادگاه تشکیل و 20 اسفند همان سال حکم صادر شد و ضارب شهید خلیلی و همدستانش به چند فقره حبس، شلاق و پرداخت ارش و دیه از ناحیه ضارب محکوم شدند.

وی گفت: دو محکومیت در این پرونده وجود داشت، یکی به‌لحاظ شکایت شاکی خصوصی و دیگری از جنبه عمومی که از جنبه خصوصی و شخصی، طلبه شهید خلیلی و پدر وی در مدت کمتر از سه ماه از صدور حکم یعنی 8 خرداد سال 91 رضایت قطعی و بدون قید و شرط خود را از ضارب اعلام کردند که از آن بابت پرونده به‌لحاظ شکایت شاکی خصوصی قابل تعقیب نبود. به‌لحاظ جنبه عمومی جرم، محکومیت‌ها در حال اجرا بود تا اینکه وی از دنیا رفت.

دادستان کل کشور افزود: پس از شهادت خلیلی، پرونده مجدداً به جریان افتاد و نظر پزشکی قانونی خواسته شد که آیا این فوت از ناحیه آن جرح و صدمه وارده بوده یا علت دیگری داشته است. چنانچه این فوت بر اثر آن جنایت و جراحت بوده و سرایت آن منجر به فوت شده باشد، مجدداً پرونده مراحل قانونی خود را طی خواهد کرد.

با به شهادت رسیدن طلبه ناهی از منکر، ضارب وی متواری شد تا اینکه 17 فروردین ماه 93 مرکز اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی از دستگیری و بازداشت ضارب شهید خلیلی خبر داد. با دستگیری ضارب، پرونده در دادسرای امور جنایی تهران به جریان افتاد و دادسرا نظر پزشکی قانونی را در خصوص علت فوت طلبه ناهی از منکر خواست.

یکم اردیبهشت ماه سال گذشته شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از اعلام نظر این سازمان در خصوص علت فوت شهید خلیلی خبر داد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد جراحات وارده با فوت شهید خلیلی بی‌ارتباط نبوده است.

با دریافت نظر پزشکی قانونی، دادسرا تحقیقات خود را از متهم تکمیل و پرونده را برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان تهران ارسال کرد و پرونده برای رسیدگی در اختیار شعبه 113 دادگاه کیفری استان قرار گرفت و دادگاه 12 خرداد 93 را برای محاکمه تعیین کرد. جلسه محاکمه با حضور متهم، وکیل وی و اولیای دم شهید خلیلی برگزار شد و در نهایت با توجه به عدم ابلاغ گزارش پزشکی قانونی، پرونده مجدداً به دادسرا بازگشت.

با ابلاغ گزارش پزشکی قانونی به متهم، 30 شهریور سال گذشته دومین جلسه محاکمه ضارب شهید خلیلی برگزار شد و در نهایت دادگاه ضارب طلبه آمر به معروف و ناهی از منکر را به قصاص نفس محکوم کرد، اما با اعتراض متهم به رأی صادره، پرونده برای رسیدگی در مرحله تجدید‌نظر به دیوان عالی کشور ارسال شد. شعبه 16 دیوان عالی کشور، حکم قصاص قاتل شهید خلیلی را تأیید کرد و پرونده برای اجرای حکم به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارجاع شد.

در حالی که روزشماری برای اجرای حکم قصاص قاتل شهید خلیلی آغاز شده بود اما سوم شهریور امسال، پدر و مادر شهید خلیلی با انتشار نامه‌ای که توسط وکیل آنها به‌طور اختصاصی در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار گرفت، از حق قاطع و قانونی خود برای قصاص قاتل فرزندشان، گذشت کردند. اولیای دم شهید خلیلی 22 شهریور برای اعلام رسمی گذشت خود از حق قصاص فرزندشان در دادسرای امور جنایی تهران حضور یافتند و در نهایت رسماً رضایت خود را اعلام کردند.

با توجه به گذشت اولیاء دم شهید خلیلی از حق قصاص قاتل فرزندشان، اجرای حکم قصاص متوقف شد و پرونده برای بررسی جنبه عمومی جرم دوباره به شعبه دهم دادگاه کیفری یک رفت تا در این خصوص تصمیم‌گیری شود. دادگاه 22 دی 94 برای بررسی جنبه عمومی جرم، تشکیل جلسه داد و دادگاه متهم را در ارتباط با جنبه عمومی جرم به سه سال و پنج ماه حبس محکوم کرد.

محمدرضا زمانی وکیل مدافع متهم این پرونده در گفت‌وگو با تسنیم از آزادی موکلش خبر داد و گفت: محکومیت موکل پایان یافته و وی یک هفته مانده به تعطیلات نورز 95 از زندان آزاد شده است.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران