دیدبان
تاجیک:

برخی افراد لیست امید به بلوغ لازم سیاسی نرسیده‌ اند

برخی افراد لیست امید به بلوغ لازم سیاسی نرسیده‌ اند

به گزارش دیدبان، محمدرضا تاجیک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی درباره آینده سیاسی اصلاح‌طلبان اظهار داشت: درباره اینکه با توجه به شعار انتخاباتی، چقدر گفتمان اصلاح‌طلبان توانسته خود را با شرایط و مطالبات روز سیاسی، مسائل اقتصادی، اجتماعی تطبیق دهد، اگر بخواهم تحلیل کلی داشته باشم باید بگویم بی‌تردید موفق بوده است؛ یعنی تلاش کرده سویه‌ها و درون‌مایه گفتمانی خود را با شرایط روز انطباق دهد، طبیعتاً همین عبور از مباحث انتزاعی‌تر به مباحث انضمامی‌تر یک شیفت گفتمانی است.

وی افزود: جریان اصلاح‌طلبی که تبار گفتمانی‌اش این بود که بیشتر در فضای انتزاعی‌تر مثل دموکراسی و جامعه مدنی حرکت کند و مسائل این‌چنینی را ترجیح می‌داد، امروز ناچار است که ببیند تقاضاهای ملموس مردم چیست، تقاضای مربوط به معاش، اقتصاد و تقاضاهای روزمره آنها کدام است تا پاسخ درخوری برای این تقاضاها داشته باشد، این یک شیفتی است که نه‌تنها در جریان اصلاح‌طلبی شکل گرفته، بلکه در جریان اصولگرایی هم این‌گونه است و اینها نمی‌توانند فضا را نادیده بگیرند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه، اظهار داشت: گفتمان اصلاح‌طلبی باید در پَس و پُشت بعضی از نیازها نماند و آنها را وارد ساحت خود کند و پاسخی برای آنها بیابد، در این صورت می‌تواند چترگونه و سقف‌گونه عمل کند، در غیر این‌صورت خیلی از آحاد مردم آن را پاسخی به تقاضاهای خود نمی‌یابند.

تاجیک با تأکید بر اینکه گفتمانی را انتزاعی می‌داند که با عصایش نمی‌توان راه رفت، باید مردم احساس کنند با این گفتمان می‌توان به سرمنزل مقصود رسید، کلید این گفتمان می‌تواند درهای مشکلات را باز کند. کلیدی زیبا و فریبا نیست که پشت ویترین باشد، نه اینکه بخواهم بگویم ائتلاف با دولت که در این شرایط و فضای کلی اصلاح‌طلبی مطرح و تعریف می‌شود برای جریان اصلاح‌طلبی مهم نبود، ولی بیشتر برای طرف مقابل مهم بود.

وی ادامه داد: جریان اصلاح‌طلبی یک جریان اصیل و فراگیر در جامعه ماست، یعنی برترین بازی در شهر است و ما نمی‌توانیم در هر شرایطی آن را فراموش کنیم و تأثیر دم مسیحایی اصلاح‌طلبان بود که بعضی توانستند در یک مسابقه پیروز شوند، بنابراین در این شرایط آن کسانی که باید بیشتر خود را هماهنگ می‌کردند با جریان اصلاح‌طلبی، گروه‌های دیگر بودند.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید بر "ما در حوزه سیاست داخلی به دولت انتقاد داریم و فاصله انتقادی خود را با دولت روحانی حفظ می‌کنیم" گفت: بی‌تردید سویه اصلی اصلاح‌طلبان نسبت به دولت «حمایت منتقدانه» است، ما تلاش داریم در بازی رقیب قرار نگیریم، اما آیا معنا و مفهوم این گفته این است که ما از هرآنچه دولت می‌کند دفاع می‌کنیم؟ خیر! ما فاصله انتقادی خود با دولت را حفظ می‌کنیم و با فاصله انتقادی از جریان اعتدال است که معنا پیدا می‌کنیم و جدا می‌شویم.

تاجیک اضافه کرد: این مسئله که اصلاح‌طلبان در شرایط سخت، لیستی از نیروهای نسبتاً جوان و ناشناخته را ارائه کردند، موضوعی است که من خیلی نسبت به آن دغدغه دارم و باید برای آن فکری کرد و الآن فکر می‌کنم در این شرایط حساس تاریخی این وظیفه بر دوش کسانی گذاشته شده است که هنوز عده‌ای از آنها به بلوغ لازم سیاسی نرسیده‌اند و تجربه بازی سیاسی در شرایط پیچیده را ندارند و ممکن است نتوانند انتظارات را به‌نحو احسن انجام دهند، بنابراین باید تلاش خود را بکنیم که این بار تمام اصلا‌ح‌طلبان خود را نماینده مجلس بدانند و این نماینده‌ها را تنها نگذارند.

وی ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالیون و اصولگرایان معتدل را بر حسب اقتضای شرایط دانست و افزود: ائتلاف گردونه خاص جریان کلی اصلاح‌طلبی و اعتدال بود، اینکه در پس‌پرده چه گذشت، اجازه بدهید در زمان دیگری صحبت کنیم که چگونه شد کسانی وارد لیست اصلاح‌طلبی شدند که بیشتر از صبغه اصولگرایی برخوردارند تا اعتدال، به هر حال ائتلاف میان چهار گروه آقایان خاتمی، عارف، روحانی و هاشمی‌رفسنجانی اتفاق افتاد، اینکه این افراد چگونه وارد لیست شدند نیاز به بحث مستقل دارد اما این ائتلاف بسیار مهم بود و البته نتیجه خوب و موفقیت‌آمیزی هم داشت.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه، تصریح کرد: اگر پیش‌بینی من را بخواهید، فکر نمی‌کنم که برخی از کسانی که به‌صورت ائتلافی در جریان اصلاح‌طلبی آمده‌اند در آینده هم منش اصلاح‌طلبی را داشته باشند و خود را وامدار گفتمان اصلاح‌طلبی بدانند؛ باید برای حفظ ائتلاف تمهید کرد.

تاجیک در پایان هدف اول اصلاح‌طلبان بعد از برداشتن گام دوم را تلاش برای نمایش مناسبی از سوی نمایندگان منتخب اصلاح‌طلب دانست و خاطرنشان کرد: بنده معتقدم که تازه کار شروع شده است، مورد دوم این است که باید برنامه‌ریزی کرد که این ائتلاف باقی بماند و از هم گسیخته نشود، مورد سوم هم این است که از حالا باید برای دو انتخابات بعدی تمهید کنیم و این سه مورد را با همدیگر به پیش ببریم.

منبع: هفته‌ نامه صدا

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن