دیدبان
اشتباه فاحش دولت یازدهم در تنظیم بازار ۹۵؛

احتمال تکرار فاجعه سیب زمینی برای چند هزار تن میوه!

احتمال تکرار فاجعه سیب زمینی برای چند هزار تن میوه!

دیدبان: دولت یازدهم در سه سال گذشته نشان داده که چندان در تنظیم بازار شب عید موفق نیست. نوروز 93 به عنوان نخستین شب عیدی که دولت تدبیر و امید زمام امور را به عهده داشت، مردم روزگار چندان راحتی را نگذراندند. در اولین سال قانون انتزاع علی رغم این که قانون، وزارت جهاد کشاورزی را موظف به تنظیم بازار محصولات کشاورزی کرده بود اما دولت روحانی ترجیح داد محمدرضا نعمت زاده و وزارتخانه متبوعش یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجری تنظیم بازار شب عید باشد. بعد از گرانی های شب عید 93 از اواسط همین سال مقرر شد که تنظیم بازار شب عید 94 به عهده وزارت جهاد کشاورزی باشد.

وزارتخانه حجتی که برای اولین بار تنظیم بازار شب عید را بر عهده داشت اعلام کرد که قصد دارد بازار شب عید 94 را با میوه های داخلی اداره کند. با وجود مخالفت برخی از دولتی‌ها به خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت با این مسئله، شب عید 94 با میوه های تولید داخل و البته برخی میوه های خارجی اداره شد، اما عدم پیش بینی مناسب بازار باعث شد تا گرانی میوه در شب عید 94 سر به فلک بکشد و مردم در برخی از مناطق کشور مجبور شوند با پرتقال 12 هزار تومانی ایام نوروز را سر کنند.

به گزارش «نسیم آنلاین»، نا به سامانی های موجود و انتقادات کارشناسان از عملکرد وزارتخانه حجتی در شب عید حتی کار را به اعتراض شخص رئیس جمهور هم رساند و رئیس دولت یازدهم خودش شخصا تصمیم گرفت با نامه نگاری به معاون اول خود از وضع بازار شب عید 94  گله کند و از دولتمردان بخواهد تا از ماههای ابتدایی سال 94 به فکر شب عید 95 باشند. روحانی در این نامه از شیوه خرید میوه توسط وزارت جهاد کشاورزی انتقاد کرده و نوشت که طبق گزارش بانک مرکزی شب عید 94 قیمت برخی میوه ها 70درصد و برخی تا 164 درصد افزایش یافته است. جهانگیری هم بلافاصله رضا ویسه معاون خود را مامور کرد تا با تشکیل جلساتی با وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نا به سامانی های شب عید 94 را آسیب شناسی کند و در نهایت تا شهریور 94 تکلیف برنامه ریزی برای نوروز 95 را مشخص کند.

وزارت جهاد کشاورزی هم برای جبران عملکرد ضعیف خود تصمیم گرفت تا محمد سینکی معاون بازرگانی وزارتخانه را به عنوان مقصر نا به سامانی های بازار شب عید 94 برکنار کرده و علی اکبر مهرفرد را به جای او به وزارت جهاد کشاورزی بیاورد.

اما یافته ها و شواهد خبرنگار «نسیم آنلاین» نشان می دهد که در نوروز 95  نیز اتفاقات ناگوارِ تنظیم بازاری رخ داده و یا در حال رخ دادن است! باز هم پیش بینی مناسبی از وضعیت بازار انجام نشده و اوضاع البته با تفاوتهایی، مانند گذشته خراب است! براساس شواهد به دست آمده امسال دولتمردان از بیم آنکه با دردسرهای تنظیم بازار شب عید 94 مواجه نشوند اقدام به ذخیره سازی میوه کرده اند که حجم این ذخیره سازی، بسیار بیشتر از حد نیاز کشور بوده است.

اطلاعات استخراج شده خبرنگار «نسیم آنلاین» نشان می‌دهد به دلیل عدم پیش بینی مسولان دولتی از تنظیم بازارِ نوروز 95، چندین هزار تن پرتقال و سیب مازاد بر مصرف در انبارها ذخیره شده و این احتمال وجود دارد که دولت به دلیل عدم تعادل در بازار، چند هزار تن پرتقال و سیب اضافی را معدوم کند. مشاهدات خبرنگار ما بیانگر آن است که قیمت انواع میوه این روزها در شرایط مطلوب و حداقلی به سر میبرد و در صورت ورود میوه های جدید به بازار، بازار به هم بریزد! گفتنی است با این اقدام وزارت کشاورزی، کشور ضرر هنگفتی را به دلیل پیش بینی نادرست این دستگاه دولتی از میزان ذخیره سازی در نوروز 95 متحمل شد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن