دیدبان
شهریار زرشناس:

جریان نئولیبرالیسم و استحاله طلب فعال‌ تر از قبل شده است

جریان نئولیبرالیسم و استحاله طلب فعال‌ تر از قبل شده است

شهریار زرشناس با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس و خبرگان رهبری در سال 94 و نتایج آن در تهران گفت: در واقع از سال 92 یک تغییر در آرایش قوای سیاسی کشور به نحوی پدید آمد، به این معنی که جریان نئولیبرالیسم و جریان استحاله طلب فعال‌تر از قبل شده است و توانسته جایگاه متفاوتی از گذشته را برای خود دست و پا کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: وقتی کودتا یا به عبارتی فتنه 88 شکست خورد، جریان نئولیبرال مقداری به محاق رفت ولی بعد از چند سال با تجدید سازمان و با یک گفتمان، گفتار و تابلوی تازه‌ای فعال شد و امروز میبینیم که به صورت جدی به عرصه اول سیاسی کشور بازگشته است.  البته نمی‌خواهم بگویم که رئیس جمهور در این موضع هست، بلکه در مورد تغییر آرایش سیاسی کشور صحبت می کنم.
 
*به دنبال گروگانگیری از دولت و حضور در فرآیند قدرت هستند

زرشناس با تاکید بر این که" بدنه جریان نئولیبرال؛ استحاله طلبی را در کشور دنبال می‌کند" اظهار داشت: این جریان به دنبال نقش آفرینی جدی در کشور است و اتفاقی که در انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران ایجاد شد، این تصور را برای آنهایی که به دنبال پروژه استحاله نئولیبرالی نظام جمهوری اسلامی هستند به وجود آورد که شرایط اجتماعی برای تحقق خواسته های آنها آماده شده ‌است. البته نباید از این گذشت که این جریان به صورت مداوم در انقلاب در حال بستر سازی برای فرهنگ و قدرت خود بوده است و این واقعه ای که امروز در کشور در حال وقوع است نتیجه سالها برنامه ریزی و بسترسازی است. این جریان شانس خود را به شکل‌های مختلف سنجیده و نا موفق بوده اما حالا و بعداز سال 92 که احساس و تلقی تغییر توازن قوا را به آنها داد، در انتخاباتی حضور یافته و با نتیجه ای که از تهران حاصل کرده است به صورت طبیعی و منطقی سعی می‌کند که خود  را بیشتر مطرح کند و پروژه‌اش را پیش ببرد. این جریان برای پیش بردن این پروژه ممکن است بخواهند در میان دولتمردان افرادی را  پیدا و به اصطلاح از میان آنها گروگان‌‌گیری کند و با طی روندی از طریق حضور در ساختار قدرت پروژه خود را پیش برد. از همین رو به نظر می رسد که حرکات رئیس جمهور به ویژه در دو سخنرانی مهم در اواخر سال گذشته یعنی نشست خبری و حضور در جمع مردم یزد، دارای همسویی با این پروژه است.
 
*بدنه سیاسی و لجستیکی این جریان، استحاله طلب است

شهریار زرشناس گفت: بدنه  سیاسی و لجستیکی که امروز تلاش می کند گاهی نام اعتدال و گاهی نام اصلاحات را به خود بچسباند، یک جریان استحاله طلب است که خواه نا خواه به دنبال تغییر در اساس نظام است و باید توجه کرد که بخشی قابل توجهی از بدنه اصلی این جریان، بخش‌ سرمایه‌داری سکولار ایران است و بخشی هم طبقه متوسط شبه مدرن و مرفه ایران است. اینها هم مطالباتی دارند و بعد هم باید توجه کرد که آقای رئیس جمهور یک مقداری به رأی خودش هم باید نگاه کند رأیی که در تهران به دست آورد در مقایسه با رأیی که دو سال پیش کسب کرد من فکر می‌کنم که یک مقداری در ایشان نگرانی ایجاد می‌کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد:  جناح استحاله‌طلب نئولیبرالیسم در حاکمیت از ابتدای انقلاب وجود داشته است ولی امروز این جناح در قوه مجریه تقریباً  حضوری کامل دارد و در مجلس هم به هر حال حضور دارد و در در دوره بعدی مجلس احتمالا پررنگ تر هم می‌شود. البته نباید از یاد برد که این جریان در لایه‌های دیگر در کشور هم وجود دارد. نئولیبرالها  در رئوس فرهنگ و گلوگاه‌های استراتژیک فرهنگ و همچنین اقتصاد این روزهای کشور حضور دارد.
 
* جریان نئولیبرال در حال تلاش برای ارائه ترجمان گفتمان اقتصای و فرهنگی خود به زبان سیاسی است

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه "جریان نئولیبرال در حال تلاش برای ارائه ترجمان گفتمان اقتصای و فرهنگی خود به زبان سیاسی است" گفت: ترجمه این پروژه به زبان سیاست یعنی تغییر توازن قوا در نظام سیاسی کشور و تغییر توازن قوا در نظام سیاسی کشور یعنی همان حرکت در مسیر استحاله، منتهی استحاله با جهت‌گیری نئولیبرالیسم و البته برای اینکه این کار عملی شود نیاز دارد که فعالیت خود را از یک نقطه آغازی شروع کنند و آن نقطه در شرایط کنونی بازگذاشتن میدان برای سران فتنه و فضاسازی برای فعال شدن آنهاست. آنها می‌خواهند با این روش شبکه‌سازی اجتماعی خود را گسترش و وزن سیاسی خود را افزایش دهند و به بدنه رأی خود بگویند که به وعده‌هایی که در مورد سران فتنه داده اند عمل کرده اند.

شهریار زرشناس در این گفتگو اصل بیان شعار برجام 2 را اسم رمز همین دست فعالیت ها ارزیابی کرد و تاکید کرد: این جریان از سال 76 و حتی فراتر، از سال 68 و زمانی که این جریان قوه مجریه را تصرف کرد تلاش این را داشتند که با ایجاد تغییرات در فضای اقتصادی و فرهنگی؛ ساخت سیاسی و هرمی بالای حکومت را تغییر دهند. مرحله‌ای از این حرکت در سال 76 به وقوع پیوست و مرحله دیگر 78 بود و مرحله بعد 88.  هیچکدام از این مراحل به نتیجه نهایی نرسید، اما تلاش های آنها در آن سال ها هم سودهایی داشت و هم شکست‌هایی. در سال 88 سازمان و ساختارشان دگرگون شد و تابلوی آنها از اصلاح طلبی و روشنفکری دینی، به سمت نوع‌اندیشی دینی و تکیه کردن به یکی از روحانیون سنتی و حضور در ساخت قدرت سیاسی از طریق فعال کردن مطالبات اقتصادی تحت عنوان اعتدال و اینکه ما با دیپلماسی می‌خواهیم اقتصاد را نجات بدهیم رفت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: در این میان اظهارت رهبری انقلاب، در خصوص  نفوذ کاملا واضح است، سخنانی که با تاکید بر مصون سازی کشور در دوران بعد از توافق هسته ای به صورت جدی و با حجم بیشتری بیان شده است. رهبری  دقیقاً تلاش می کنند تا مسئله را روشن کنند چرا که جناح نئولیبرال بعد از برجام دیپلماتیک با وجود اینکه هیچ رهیافت بزرگی هم نداشت؛ با سر و صدا و فضای روانی تبلیغی اهداف دیکری را دنبل می کند.
 
*برجام 2 و آشتی ملی را برای بازگرداندن جریان فتنه به سطح اول فضای سیاسی کشور مطرح می کنند 

این پژوهشگر فلسفه و تاریخ جهان، در ادامه با تاکید بر اینکه جریان نئولیبرال در جریان فعالیت سیاسی خود در قوه مجریه به "نفس ارتباط با نظام جهانی اکتفایی ندارد" گفت:  این جریان تلاش می کند با نظام جهانی ارتباط برقرار کنند تا از طریق همسو شدن با نظام جهانی و به تعبیر دقیق‌تر هضم شدن در هاضمه استکبار جهانی، تغییرات در ساخت سیاسی قدرت ایران به وجود بیاورد و این پروژه‌ای است که در سخنرانی‌های افراد اصلی این جریان علنی بیان می شود، چیزی که از سخنان و نوشته‌های "سریع القلم" و دیگر افراد متسب به این جریان مشخص است و حالا بعد از انتخابات مجلس هم بخش دیگری از این پروژه باید اجرایی شود و آن وجه این است که می‌خواهند میدان را برای فتنه و فتنه‌گرها و استحاله طلب‌ها و نئولیبرال‌ها به صورت گسترده باز کنند و برای اینکه این مسئله اجرایی شود باید تغییراتی در فضای سیاسی ایجاد شود. بحث آشتی ملی تکرار همان وحدت ملی آنها است  حرفهایی که در نماز جمعه 26 تیر سال 88 هم می گفتند. البته کل این حرف‌ها یعنی اینکه گویی اولاً  جناح انقلابی به دنبال دور زدن نظام است وثانیاً اینکه گویی قرار است که به یک راه حل مشترکی با ضد انقلاب برسیم و به قول اینها آشتی کنیم و انگار نه انگار که کوتایی شکست خورده و عده‌ای فتنه‌گر هستند . لذا برجام 2 و آشتی ملی و این سخنانی که امروز از زبان این جریان بیان می شود یعنی بازگشت جریان فتنه به سطح اول فضای سیاسی کشور و نادیده گرفتن تمام خساراتی که آنها به کشور وارد کرده اند.
 
*پاسخ‌ داده نشود باج‌خواهی این جریان  ادامه می‌یابد

وی ادامه داد: به دلیل فرصت محدودی که تا انتخابات سال 96 باقی مانده، این جریان فعالیت خود را بلافاصله بعد از اعلام نتایج مجلس و خبرگان آغاز کرده است چرا که به بدنه رای خود برای پیروزی در سال 96 نیاز مبرم دارند لذا سکولاریزه کردن فرهنگی کشور طی دو سال اخیر که تشدید شده، ادامه خواهد یافت و تحولاتی که اینها در عرصه اقتصادی دارند با عنوان خصوصی سازی به منظور افزایش قدرت جناح نئولیبرال در اقتصاد نیز با سرعت بیشتری پی گرفته خواهد شد که البته همه اینها معنی و دلیل دارد و دلیل آن وارد شدن با تمام قوا برای انتخابات سال 96 است.

لذا من فکر می‌کنم اگر جناح انقلابی پاسخی به این رفتار ندهد و طراوتی نشان ندهد و قاطعیتی به خرج ندهد و واقعاً جلوی این رفتار را نگیرد این روند باج‌خواهی‌ها از نظام و انقلاب استمرار پیدا خواهد کرد و فزاینده خواهد شد و واقعاً ممکن است موجب تحولات مهمی هم بشود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن