دیدبان
روحانی در نشست مشترک اقتصادی بازرگانان ایران و پاکستان:

ایران تامین امنیت انرژی پاکستان را برعهده می‌گیرد

 ایران تامین امنیت انرژی پاکستان را برعهده می‌گیرد

به گزارش دیدبان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی در این نشست که روز شنبه با حضور نخست وزیر و مقامهای ارشد کابینه پاکستان در اسلام آباد برگزار شد، اظهارداشت: ایران تامین امنیت انرژی پاکستان را برعهده می گیرد و مردم پاکستان مطمئن باشند که تهران به عنوان یک شریک راهبردی، همواره در زمینه نفت، گاز و برق از همه توان خود برای تامین خواست آنان، استفاده خواهد کرد.

رییس جمهوری گفت: ما تاکنون به همه تعهداتمان برای انتقال برق و گاز به پاکستان عمل کرده ایم، خطوط لوله انتقال گاز را به مرزهای پاکستان رسانده ایم و برای گسترش و توسعه همکاری ها آماده ایم.

دکتر روحانی اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران می تواند در بخش گاز، برق و نفت و همچنین با ارائه خدمات فنی و مهندسی و مشارکت در طرحهای توسعه زیر ساخت های اقتصادی از جمله راه آهن و سدسازی ، شریکی مطمئن برای اسلام آباد باشد و به رشد اقتصادی پاکستان و رفاه مردم این کشور کمک کند.  

رییس شورای اقتصاد تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنین آماده است  تا حجم مبادلات تجاری با پاکستان را از یک میلیارد دلار به 5 میلیارد دلار طی چند سال آینده افزایش دهد و البته نقش کارآفرینان و بخش های خصوصی و دولتی دو کشور در این راستا بسیار مهم است.

رییس جمهوری با بیان اینکه ایران در دوره پسابرجام و پساتحریم ها نقش خود را به عنوان اقتصاد نوظهور در منطقه ایفا می کند و در کنار همکاری های خود با جهان، اهمیت ویژه ای را برای روابط با همسایگان خود و از جمله پاکستان قائل است ، گفت: شرایط منطقه ای اقتضا می کند که روابط اقتصادی تهران - اسلام آباد بیش از پیش گسترش و توسعه یابد و در این زمینه باید بخش های خصوصی را برای سرمایه گذاری ، انتقال سرمایه و دانش و فناوری و بخش های دفاعی و امنیتی را نیز برای امنیت بیشتر مرزهای مشترک و منطقه تشویق کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه همانطور که مردم پاکستان به سعدی و حافظ  افتخار می کنند ما نیز به اقبال لاهوری افتخار می کنیم، گفت: دولت و ملت ایران ، عظمت دولت و ملت پاکستان را عظمت خود و قدرت ارتش پاکستان در برابر تروریسم را قدرت خود تلقی می کنند.

رییس جمهوری با اشاره به مشترکات فراوان فرهنگی ، تاریخی و دینی ایران و پاکستان، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران امنیت و توسعه اقتصادی پاکستان را امنیت و توسعه اقتصادی خود می ماند و از هیچ تلاشی در این راستا دریغ نمی کند.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه باید امنیت و تجارت در مرزهای رسمی و طولانی دو کشور افزایش یابد، اظهارداشت: ایران و پاکستان باید همکاری های تجاری و بانکی خود را گسترش دهند ، تجارت ترجیحی را مدنظر قرار دهند و شرایط را برای تجارت آزاد میان دو کشور فراهم کنند.

رییس شورای عالی امنیت ملی در ادامه به ارتباط دوسویه امنیت و توسعه و ضرورت نگاه منطقه ای و جهانی به مقوله توسعه پرداخت و گفت: ارتباط اقتصادی دو کشور ایران و پاکستان که اقتصادهای آنها می توانند مکمل یکدیگر باشند، زمینه گسترش واقعی روابط را فراهم می آورد.

رییس جمهوری توسعه زیرساخت ها، سرمایه گذاری ها ، بهبود فضای کسب و کار و استفاده از ظرفیت های یکدیگر را از جمله عوامل رشد پایدار برای هر دو کشور برشمرد و با تاکید بر اینکه تنوع در منابع تولید ، لازمه رشد پایدار است ، گفت: تنوع منابع تولید به معنای بالابردن درجه مقاومت اقتصادی یک کشور است که ما به آن اقتصاد مقاومتی می گوییم و جمهوری اسلامی ایران به دلیل همین تنوع در منابع تولید موفق شد در برابر تحریمها و کاهش شدید بهای نفت، مقاومت کند.

دکتر روحانی افزود: اگر برای اداره کشور، تنها به درآمدهای نفتی متکی بودیم در دو سال اخیر و با کاهش درآمدهای نفتی ناچار می شدیم یا از ذخایر ارزی استفاده کنیم و یا اینکه ارزش پول ملی را کاهش دهیم.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن