دیدبان

برنامه دولت برای پرداخت میلیاردها دلار خسارت به الهلال چیست؟

برنامه دولت برای پرداخت میلیاردها دلار خسارت به الهلال چیست؟

دیدبان: با گذشت یک ماه از وعده زنگنه برای گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره قرارداد کرسنت و عملی نشدن این وعده به نظر می‌رسد اهداف انتخاباتی و کاهش بار فشار بر دولت در این ایام سبب این قول شده است.

به گزارش فارس آخرین روزهای سال 94 در حالی سپری شد که هنوز رسانه‌‌های خبری منتظر اجرایی شدن وعده بیژن زنگنه وزیر نفت برای شفاف سازی درباره قرارداد پر ابهام کرسنت و جریمه 14 میلیارددلاری ایران در دادگاه لاهه هستند.

وزیر نفت تبیش از یک ماه و نیم قبل در آخرین نشست خبریش با خبرنگاران داخلی به طور رسمی اعلام کرد « به زودی در مورد پرونده کرسنت نشست خبری خواهم گذاشت اما مشخص نیست این نشست قبل از انتخابات باشد و یا بعد از آن». در هر صورت اما خبری از این نشست و سخنان وزیر درباره ابهامات قراردادی که در دوره گذشته وزارت وی به امضا رسیده بود نشد.

این در حالی است که خبرها حاکی از جدی شدن مذاکرات شرکت ملی نفت با کرسنت برای اصلاح قرارداد است و گویا چانه‌ زنی‌ها در این راستا پیش می رود که ایران جریمه سنگین دادگاه لاهه را با گاز میدان سلمان تهاتر کند.

بر این اساس به نظر می رسد وعده زنگنه برای صحبت درمورد پرونده کرسنت با نگاه انتخابات صورت گرفته است زیرا در روزهای نزدیک به انتخابات مجلس دهم فشارها به دولت در خصوص پرونده کرسنت افزایش یافت و وزیر نفت برای آنکه از بار این فشارها بکاهد و در فرار به جلو چنین وعده‌ای را داد.

به هرحال خبرگزاری فارس امیدوار است وزیر نفت نسبت به این وعده صادق باشد زیرا کارشناسان خبره صنعت نفت و منتقدین قرارداد کرسنت بی‌صبرانه منتظر اظهارات بیژن زنگنه هستند تا بدانند چرا در دوره مدیریت وی چنین قراردادی با شرکت کرسنت پترولیوم که از نظر شورای عالی امنیت ملی، سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات، دیوان محاسبات، کارشناسان مناطق نفت خیز جنوب و غیره دارای اشکالات و ایرادات اساسی است و خسارتهای سنگینی را به کشور تحمیل می کند منعقد کرده است.

همچنین اکنون که ایران باید به شرکت نفت الهلال میلیاردها دلار خسارت بپردازد برنامه دولت در این باره چیست؟

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن