دیدبان

فانتوم ایران و ایگل سعودی در «نبرد خلیج فارس»

فانتوم ایران و ایگل سعودی در «نبرد خلیج فارس»

در پانزده خرداد ماه ۱۳۶۳ در بحبوحه جنگ ایران و عراق یک درگیری هوایی بر فراز خلیج فارس بین جنگنده‌های ایران و عربستان به وقوع پیوست. با گذشت سال‌ها از این جریان، با وجود آنکه منابع داخلی و خارجی مطالبی در این باره منتشر کرده‌اند هنوز جزئیات این درگیری در پرده ابهام قرار دارد.

فرهاد عظیما به سراغ این واقعه تاریخی رفته و آن را در دل یک اثر هنری ماندگار کرده است. نام این اثر پویا نمایی «نبرد خلیج فارس» نام گرفته است تا با حضور در سومین دوره جشنواره فیلم عمار اولین اکران عمومی خود را بر پرده سینما شاهد باشد.

ماجرا این است که دو فروند فانتوم F-۴E از پایگاه ششم شکاری به پرواز در می‌آیند و به سوی آسمان خلیج فارس حرکت می‌کنند. در همین زمان با دو فروند F-۱۵ عربستانی در خلیج فارس مواجه می‌شوند که با حمایت اطلاعاتی از طریق هواپیماهای آواکس ایالات متحده به سمت آن‌ها پرواز می‌کنند.

گرافیک بالای این انیمشین در بازسازی صحنه‌های درگیری هوایی هواپیماهای جنگنده حتی در طراحی ریز‌ترین جزئیات کابین خلبان و موشک‌ها آن را از این حیث به اثری قابل توجه تبدیل کرده است که در کنار ضرباهنگ سریع حوادث یک درگیری هوایی لذت تماشای یک اثر خوش ساخت را به مخاطب ارائه می‌دهد.

نبرد خلیج فارس

درگیری هوایی باعث انفجار یکی از فانتوم‌ها و صدمه دیدن شدید فانتوم دیگر می‌گردد. خدمه فانتوم دوم که بشدت آسیب دیده موفق به بازگرداندن پرنده آهنین خود می‌شوند با فرود اضطراری نجات می‌یابند. خلبانان فانتوم منفجر شده شهیدان ستوان‌یکم خلبان همایون حکمتی و سروان سید سیروس کریمی نام داشتند هرگز فرصت خروج از کابین را پیدا نمی‌کنند و به همراه هواپیمای خود در اعماق آبهای خلیج فارس به ابدیت می‌شتابند.

هرچند این انیمشین برای مخاطب سنی کودک و نوجوان ساخته شده است اما تماشای این حماسه ماندگار از پرده سینما برای هر مخاطبی غرور آفرین خواهد بود. روایتی که به گفته سازنده بر اساس تحقیقاتی شکل گرفته که هدف آن به تصویر کشیدن بخشی از ناگفته‌های جنگ که خیلی کم به آن‌ها اشاره شده است در قالب انیمیشن است. فرهاد عظیما این انیمیشن ۳۲ دقیقه‌ای را طی یک سال و نیم و با هزینه شخصی و حمایت حوزه هنری خراسان ساخته است که پس از ساخت توسط سازمان رسانه‌ای اوج خریداری شده است.

پس از مدت‌ها یک نشریه آمریکایی فاش کرد: یک استاد خلبان آمریکایی، هدایت جنگنده‌های عربستان را در حمله به هواپیمایهای ایران بر عهده داشته است. بعد از این ماجرا دیگر اف ۱۵‌های عربستان با ایران درگیر نشدند.

منبع:تریبون

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران