دیدبان

زنگنه نتوانست نفت بفروشد، آمارسازی کرد!

 زنگنه نتوانست نفت بفروشد، آمارسازی کرد!

به گزارش دیدبان به نقل از نسیم، ظهارات ضد و نقیض درباره آمارهای صادرات نفت خام ایران به بازارهای جهانی همچنان ادامه دارد؛ آنهم درست 50 روز بعد از رفع تحریم های  بین‌المللی بر علیه ایران.
مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران درتازه ترین اظهارات خویش از افزایش صادرات نفت خام کشور به رقم یک میلیون و 800 هزار بشکه ای خبرداده، اما اشاره ای نداشته که از این عدد، چه مقدار آن مربوط به صادرات میعانات گازی و چه مقدار آن هم مربوط به صادرات طلای سیاه بوده  است.؟
احتمال دارد از رقم مورد اشاره، دستکم  300 هزار بشکه آن مربوط  به میعانات گازی و یک میلیون و 500 هزار بشکه ای  آن مربوط به صادرات نفت خام باشد،هر چند که باز هم به سختی می توان باور داشت که رقم کل صادرات  اعلامی، یعنی یک میلیون و800 هزار بشکه ای در روز محقق شده باشد.
تولید نفت خام ایران پیش از تحریم‌ها روزانه 4 میلیون و 500 هزار بشکه در روز بود که لااقل 2 میلیون 500 هزار بشکه آن رهسپار بازار بین المللی می‌شد، اما با اعمال تحریم‌های بین المللی، روند صادرات نفت خام ایران به یک میلیون 100 هزار بشکه در روز تقلیل یافت.
افزایش صادرات نفت خام  ایران پس از اجرای  برجام یکی از تعهدات جدی  وزارت نفت  بوده که تا اینجای کار، تلاش های  ژنرال و تیم همراه در وزارت نفت  به تحقق رقم صادرات نفت خام  از پیش ابلاع نشده،منجر نشده است.
به گزارش نسیم‌ آنلاین، وزارت نفت ایران از 2 سال قبل به این سو، همواره به دنبال احیاء جایگاه خود در بازارهای بین المللی و سازمان اوپک بوده که به دلیل این تحریم‌ها این موقعیت به سادگی قابل احیاء نیست.
از قرار معلوم دولت در بودجه سال آینده پیشنهاد صادرات 2 میلیون و 250 هزار بشکه ای نفت خام ومیعانات گازی در روز را مد نظر قرار داده که می‌توان اطمینان یافت که وزارت نفت هم به این نتیجه رسیده‌ که در سال آینده هم، ایران به موقعیت صادراتی خود در شرایط پیش از تحریم‌ها باز نخواهد گشت.
زیرا، درصورت تصویب این رقم در خانه ملت برای بودجه سال آینده ،باز هم ایران روزانه 500 هزار بشکه کمتر از رقم صادره شده در پیش از اعمال تحریم‌ها خواهد بود.
"عمر بالای بیش از 50 ساله چاه‌های نفت ایران"،"افت فشار جدی در چاه ها برای  استخراج نفت خام" ،"مجهز نبودن به تجهیزات روزآمد اکتشاف و حفاری" و"بهره‌گیری از روش‌های سنتی برداشت"، توسعه صنعت نفت را به منوط به تزریق دست کم 200 میلیارد دلار کرده در حالی که در شرایط کنونی تامین آن برای دولت به امری محال، بیشتر شبیه است.
شاید از همین رواست که وزارت نفت را به طراحی اشکال جدیدی از قراردادها برای  جذب سرمایه‌گذاری خارجی وادار ساخته، اما دست اندرکاران داخلی از این قراردادها به عنوان چوب حراج زدن بزرگ به منابع ملی کشور یاد می‌کنند.
چالش‌های فروش نفت ایران در دوران پسا تحریم
ایران برای بازگشت به بازار جهانی دست اندازهای بزرگی را پیش روی خود داشته به ویژه آنکه با بازگشت پررنگ‌تر ایران به بازارهای جهانی کاهش شدید قیمت نفت، امری بدیهی است.
زیرا به دلیل افت شدید قیمت نفت در یک سال و نیم اخیرلا اقل  20 میلیارد دلار  از کیسه ایران خارج شده است.
درعین حال، تلاش شبانه روزی اعضای سازمان اوپک منجر به تولید روزانه 32 میلیون بشکه نفت خام شده که این امر جدای از ایجاد 2 میلیون بشکه نفت خام مازاد در بازار فضا را برای ایران به شدت تنگ کرده است.
نتایج یک بررسی نشان داده که اظهارات مدیران لایه‌های مختلف وزارت نفت در ماه‌های اخیر پیرامون صادرات نفت خام از یک تناقض جدی برخوردار بوده است.
"رکن الدین جوادی"،دست راست زنگنه در شرکت ملی نفت ایران 19 اسفند ماه سال جاری از صادرات روزانه 1.8 میلیون نفت خام سخن به میان آورده، هرچند که کمی قبل‌تر، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران هم صادرات روزانه نفت خام کشور را یک میلیون 550 هزار بشکه در اسفند ماه دانسته است.
براستی آیا وزارت نفت اینچنین و با سرعت در حال پیشینه سازی افزایش تولید نفت خام در میادین نفتی  است؟
آژانس بین المللی انرژی پاسخی واضح به این اظهارات مقامات ارشد وزارت نفت ایران داده و تصریح کرده که  میزان صادرات نفت خام ایران پس از رفع تحریم‌ها به مراتب کمتر از حد مورد انتظار بوده وافزوده که میزان تولید نفت خام ایران در ماه فوریه با افزایش 300 هزار بشکه‌ای به 3 میلیون و 200 هزار بشکه نفت خام رسیده است.
این یعنی ،رد ادعای اظهارات مدیران ارشد وزارت نفت دایر برتحقق صادرات  500 هزار بشکه ای نفت خام در مدت 50 روز اخیر.
با اینهمه، دلایل بسیاری برای شکست این وعده مسئولان وزارت نفت دایر بر صادرات 500 هزار بشکه ای  نفت خام ایران اندک مدتی پس از اجرای برجام وجود داردکه می توان  به نگرانی بانک‌ها و مالکان کشتی‌های خارجی  برای انجام تجارت با ایران هم اشاره داشت.
 6 کشور چین، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، هند و ترکیه از سالها قبلتر، در زمره 6 مشتری اصلی وسنتی نفت خام ایران محسوب می شده اند اما رکود سنگین در اقتصاد جهانی، اولین و بزرگترین مشتری ایران، یعنی چین را  برای واردات نفت خام از ایران به حرکت دست به عصا واداشته است.
فعالان صنعت نفت،معتقدند که زنگنه و تیم همراه برای فروش نفت خام، همچنان با معضلاتی مواجه بوده اند که علاوه بر موارد مورد اشاره، ضعف در دیپلماسی را هم بایدبدان  افزود.
یک احتمال قوی وجود دارد که ارائه آمارهای متفاوت از ناحیه مدیران مختلف و ارشد وزارت نفت مبنی برتحقق افزایش صادرات نفت خام ایران به 500 هزار بشکه پس از تحریم‌ها، پاسخی تند به انتقادات فراوانی است  که در این مدت ، به شدت عملکرد وزیر و هیات همراه را زیر سؤال برده است.
فارغ از تمرکز بیشتر بر این فرضیه، بیژن نامدار زنگنه برای عبور از سد رفیع فروش نفت و بازگشت کشور به جایگاه خود در سازمان اوپک،چاره‌ای جز ورکشیدن پاشنه کفش برای یافتن راههای فروش  نفت خام نداشته درغیر این صورت، با تلاش رقبای انزوای بیش از پیش ایران در بازار انرژی بین المللی  امری به مراتب بدیهی است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن