دیدبان

درخواست تشکیل «گشت امر به معروف»

درخواست تشکیل «گشت امر به معروف»

دیدبان: آیت‌الله مکارم‌شیرازی در جمع عزاداران فاطمی که در مدرسه امیر المؤمنین(ع) قم برگزار شد، با بیان اینکه هر ساله شاهد عزاداری با شکوه‌تر در ایام فاطمیه هستیم و این عزاداری قابل مقایسه با سال‌های دیگر نیست، گفت: عزاداری در درجه اول است و مهمتر الگوگیری از ایام فاطمیه و ذکر فضایل اخلاقی حضرت زهرا(س) است.

این مرجع تقلید افزود: باید مقام عبادت، زهد و فداکاری و تقوای حضرت زهرا(س) در منابر گفته شود تا زنان و مردان جامعه از این بانو الگو گیرند و در کنار آن عزاداری هم کنند، بنابراین در ایام فاطمیه الگوگیری از فضایل آن بانو در درجه اهمیت‌ بالاتری قرار دارد.

وی در ادامه به مقام علمی زهرای مرضیه اشاره و بیان کرد: بهترین نمونه همین خطبه فدکیه است، این خطبه دارای سند قوی است و این سند و مدارک را اهل سنت نقل کرده است.

این مرجع تقلید افزود: در این خطبه ۸ محور اعم از توحید، صفات خدا، مقام پیامبر خاتم(ص)، اهمیت قرآن، فروع دین و بیان فلسفه احکام، وضع مسلمانان و مقایسه دوران پیامبر و قبل از آن، اشاره به حوادث دوران پیامبر(ص)، فدک و سخنانی به انصار آمده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: در این خطبه آمده «زمانی که پیامبر(ص) در میان مردم ظهور کرد جامعه در انواع فساد غرق بود و گرفتار انواع مشکلات اخلاق و اجتماعی بودند، پیامبر آمد همه این مشکلات را از بین برد».

وی بیان کرد: فدک مسئله سیاسی بود و چون سیاسی بود برخورد سیاسی با آن شد و دشمن دید اگر فدک در دست اهل بیت(ع) باشد باعث قدرت اهل بیت(ع) خواهد شد به همین دلیل اقدام به توطئه کردند و فدک را در نهایت غصب کردند و حتی در این مسئله به خلفای بعد هم تسری داده شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار کرد: این خطبه از فصاحت و بلاغت بسیار ارزشمند برخوردار است و تعبیرات به‌کار رفته در آن بسیار حکیمانه و عالمانه است.

این مرجع تقلید بیان کرد: اسلام دین عقلانیت است، با خرافات مبارزه می‌کند، اما مسیحیت عقلانیت را نمی‌پذیرند می­‌گویند باید دین را با قلب پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: حضرت زهرا(س) در این خطبه امر به معروف و نهی از منکر را واجب­ کرده ولی بعضی می‌گویند­ نباید در مسائل دیگران دخالت کرد ولی باید گفت امر به معروف حق همه است وظیفه نیست، چون در کوچه فرزند من هم هست اگر جوانی معتاد باشد جوان من آلوده می‌شود پس این حق است و باید حق را هم گرفت.

این مرجع تقلید افزود: در جامعه همه سوار بر یک­ کشتی هستند، اگر کسی کشتی را سوراخ کند همه غرق می‌شوند پس این کشتی حق همه است و باید از این حق دفاع کرد و آن را به اجرا در آورد.

وی عنوان کرد: بعضی می­‌گویند امر به معروف نهی از نهی منکر اگر اجرا شود باعث درگیری می‌شود؛ کدام درگیری؟ در مرحله اول با نهایت ادب و متانت امر به معروف را می‌توان اجرا کرد. اگر این مرحله جواب نداد مرحله بعدی برخورد شدیدتر و اگر کار به درگیری انجامید قانون وجود دارد و این مباحث را حل و فصل می‌کند.

وی بیان کرد: باید گشت امر به معروف­ و نهی از منکر در جامعه تشکیل شود اگر وزات خانه تشکیل شود جای تعجبی نیست. باید در همه مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش مباحث امر به معروف و نهی از منکر بیان شود تا بچه‌ها با این موضوعات آشنا باشند تا بتوانند با آن خو بگیرند.

آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: اگرعدالت اجتماعی در مسائل اقتصادی نباشد گرفتار کمبودهایی در این عرصه خواهیم شد؛ اگر اجناس قاچاق شود برکات کم می‌شود، زمانی فقر کم می‌شود که بتوانیم عدالت را در مسائل اقتصادی اجرا کنیم.

وی بیان کرد: در جامعه بعضی رفتارها و کارها واقعا شرم آور است؛ در کشور چه خبر است که ۷۰ درصد اجناس از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود و تنها ۳۰درصد از مجاری قانونی می‌آید.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: اگر مردم اهل تقوا باشند برکات از آسمان و زمین فرود خواهد آمد، اما در جامعه شاهد مسائل دیگری هستیم.

این مرجع تقلید بیان کرد: می‌گویند برای از بین بردن مشکلات اقتصادی باید خارجی‌ها وارد کشور شوند این چه حرفی است؟ مشکلات اقتصادی با آمدن خارجی‌ها و رفع تحریم برداشته نمی‌شود باید تکیه به خدا و تقوا کرد تا مشکلات برداشته شود.

مرتبط‌ها

شیطان به چه کسی کار ندارد؟

عکس/علامه جعفری و شاگرد ژاپنی اش

آیت الله بهجت: خاک بر سر شیعه!

مرحوم دولابی:بزرگ خانه، اگر تکان نخورد خانه محفوظ‌تر است!

حدیث/ سخن امیرالمومنین(ع) درباره فایده نگاه به سبزه زار

هرکس فکر می‌کند ظلم با گفتگو کنار می‌رود، آدم ساده‌ای است