دیدبان

سربازان عربستان را با تابوت پلاستیکی پس می‌ فرستیم

سربازان عربستان را با تابوت پلاستیکی پس می‌ فرستیم

به گزارش دیدبان به نقل از فارس، «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه در کنفرانسی خبری در دمشق، از نزدیک بودن پایان بحران سخن گفت و ایران و حزب‌الله را متحدی قابل اطمینان ذکر کرد و گفت که دولت وحدت ملی تعیین می‌کند که انتخابات در چه زمانی برگزار شود.

معلم، اعلام کرد که هیئت دمشق برای شرکت در مذاکرات ژنو، بر خلاف مرتبه قبلی، بیش از 24 ساعت منتظر طرف مقابل نمی‌ماند و اگر کسی حاضر نشود، ژنو را ترک می‌کند.

او از نماینده سازمان ملل خواست که بی‌طرفی خود را حفظ کند و به ترکیه و اردن هشدار داد که روزی این بحران تمام می‌شود و آنگاه بر اساس «اصل طلایی زندگی»، تروریسم به سوی صادرکننده آن بازمی‌گردد.

وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه سخنان وزیر خارجه عربستان سخیف‌تر از آن است که پاسخش را بدهد، در اشاره به عربستان گفت که کسی که خانه‌اش از شیشه‌ است، به دیگران سنگ نمی‌زند و کسانی که تمایل به دخالت زمینی در سوریه دارند، بدانند که ارتش سوریه سربازانشان را با تابوت پلاستیکی بازمی‌گرداند.

مشروح این کنفرانس خبری را در زیر دنبال کنید:

دی میستورا برای خشنودسازی طرف‌های دیگر، حق ندارد از واقعگرایی دور شود

شبکه خبری «المیادین» به نقل از معلم گزارش داد که «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه حق ندارد برای راضی کردن یک طرف یا جهتی، از واقعگرایی دور شود.

تعیین قانون اساسی بر عهده حکومت وحدت ملی خواهد بود

وی با بیان این مطلب افزود:‌ حکومت وحدت ملی که در آینده شکل خواهد گرفت مسائل مربوط به انتخابات و قانون اساسی را تعیین خواهد کرد.

وزیر خارجه سوریه همچنین تصریح کرد که فقط ملت سوریه می‌تواند سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری را در این کشور تعیین کند.

معلم درباره آتش‌بس در سوریه نیز اظهار داشت که گروه‌های تروریستی چندین بار این مسئله را نقض کردند، ولی ارتش سوریه با آنها مقابله کرده و پاسخشان را داده است.

عربستان به جای مداخله در سوریه به فکر جنگ یمن باشد

وی با انتقاد ضمنی از ادعاهای مقامات سعودی درباره تجزیه سوریه تأکید کرد کسی که خواستار جنگ، تجزیه یا مداخله نظامی در سوریه است باید ابتدا در یمن پیروز شود و به فکر آن باشد.

وزیر خارجه سوریه با اشاره به اینکه هیئت دمشق در مذاکرات ژنو شرکت می‌کند و بیش از 24 ساعت منتظر نمی‌ماند، تصریح کرد: از مردم سوریه می‌خواهیم که در انتخابات پارلمانی حضور گسترده داشته باشند تا با حضور خود پیام خود را به دیگران بدهند.

مرحله انتقالی به معنای انتقال به قانون اساسی جدید است

معلم درباره مرحله انتقالی نیز اعلام کرد، این مرحله به معنای انتقال به قانون اساسی جدید است اما درباره جایگاه ریاست جمهوری باید گفت که این مسئله منحصر به ملت سوریه است.

وی ضمن درخواست مجدد از آوارگان سوری برای بازگشت به کشورشان تأکید کرد که دمشق به ترکیه اجازه نمی‌دهد که از این مسئله سوء استفاده کند.

وزیر خارجه سوریه  همچنین تصریح کرد که دمشق به آنچه در ژنو بر سر انتخابات یا قانون اساسی به توافق رسیده پایبند است.

معلم با اشاره به اینکه دمشق هیئت‌های مذاکره کننده معارض را نمی‌شناسند گفت: ما در مذاکرات به هیچ شرطی تن نخواهیم داد... و به ارسال کمک‌های بشردوستانه به همه مناطق سوریه ادامه خواهیم داد.

تصمیم اتحادیه عرب علیه حزب الله «سخیف» است

وی در واکنش به تصمیم اتحادیه عرب برای تروریستی خواندن جنبش «حزب الله»‌ لبنان نیز این تصمیم را احمقانه و سخیف خواند و اظهار داشت: «زمانی من به رئیس‌جمهور لبنان گفتم شما قدرتمندترین رئیس‌جمهور هستید؛ زیرا «مقاومت» (حزب‌الله)حامی شماست».

بحران سوریه به پایان خود نزدیک شده است

وزیر خارجه سوریه با اشاره به اینکه بحران این کشور وارد ششمین سال خود شده است تأکید کرد که این بحران در حال نزدیک شدن به پایانش است و این مسئله به خاطر آشتی و دستاوردهای ارتش است نه مذاکرات ژنو.

معلم با بیان اینکه به عنوان وزیر خارجه سوریه فراموش کرده است که اتحادیه‌ای به نام اتحادیه عرب وجود دارد، از اظهارات اخیر وزیر خارجه عراق در حمایت از حزب الله لبنان استقبال کرد.

ارتش سوریه همپیمانان مورد اعتمادی مانند ایران و حزب الله دارد

وی همچنین اظهار داشت: ارتش سوریه پیروز خواهد شد. این ارتش همپیمانان مورد اعتمادی مانند ایران، حزب الله و روسیه دارد و به چین نیز امید بسته است.

وزیر خارجه سوریه همچنین اعلام کرد، دمشق با هر کس که درباره ریاست جمهوری و شخص بشار اسد سخن بگوید مذاکره نخواهد کرد؛ این مسئله حق انحصاری مردم سوریه است.

ترکیه حتی یک گلوله به سوی داعش شلیک نکرده است

معلم با اشاره به اینکه ترکیه به سوی گروه تروریستی داعش حتی کی گلوله نیز شلیک نکرده است، درباره نیروهای کُرد گفت: «برادران کرد، شهروندان سوری هستند و با ما علیه داعش در یک سنگر قرار دارند».

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن