دیدبان

پشت پرده تفاهم با 102 شرکت خارجی بعد از برجام

پشت پرده تفاهم با 102 شرکت خارجی بعد از برجام

به گزارش دیدبان، احمد کیمیایی اسدی عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با «نسیم آنلاین» در خصوص امکان اتصال به سوئیفت با وجود گذشت حدود دو ماه از اجرای برجام اظهار کرد: قطعا سوئیفت همانطور که اکثر فعالان اقتصادی اعلام می کنند به طور کامل برقرار نشده است. ما مشکلاتی در زمینه اتصال به سوئیفت داریم که باعث شده هنوز نتوانیم از سوئیفت به همان کیفیتی که در 13 یا 14 سال پیش داشتیم دست پیدا کنیم.

وی افزود: فکر می کنم اتصال به سوئیفت زمان بر باشد. تکمیل شدن برخی از موارد تحریمها سالها طول کشید. ما نباید انتظار داشته باشیم که سه ماهه و در یک لحظه همه تحریمها برداشته شود و همه امکانات نقل و انتقال پول مانند سوئیفت برقرار شود.

نایب رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی عنوان کرد: ما نیاز به گذر زمان برای برداشته شدن تحریمها هستیم، زیرا برخی از موارد تحریمها مانند سوئیفت پله پله برداشته می شود. با زدن یک دکمه همه تحریمها برداشته نمی شود، زیرا برخی از آنها ریشه در سی سال گذشته دارد. تحریمها مانند آجرهای یک دیوار رفته رفته روی هم قرار گرفته و به شکل امروزی درآمده است. باید قدری با صبر و حوصله منتظر برداشته شدن تدریجی تحریمها باشیم.

کیمیایی اسدی با اشاره به عدم امکات ارتباط با بانکهای مطرح اروپایی و آمریکایی با وجود گذشت حدود دو ماه از اجرای برجام بیان کرد: برقراری ارتباط با بانک‌های مطرح اروپایی و آمریکایی هنوز میسر نشده و احتمالا بسیار زمان بر باشد. این بانکها هنوز بانکهای ایرانی را نمی‌شناسند، زیرا حدود 10 تا 12 سال است که سیستم بانکی ما با بانکهای مطرح اروپایی و آمریکایی کار نکرده است. سیستم بانکی ما یک یا دو نسل از سیستم ارتباط گیری با بانکهای بزرگ جهان عقب است. هنوز خیلی از قوانین جدید در فضای بین المللی را نمی دانیم.

وی درباره دسترسی به ال سی نیز اظهار کرد: در حال حاضر ال سی برای انتقال پول باز می شود ولی استفاده از این سیستم بستگی به نوع ارز کشور مبدا دارد. در حال حاضر ال سی برای کشورهای چین هند و کره به راحتی باز می شود. زیرا ارز متداول با آنها مانند روپیه یا وون به راحتی قابل دسترس است. اما ال سی برای یک کشور مطرح اروپایی از طریق یورو و دلار با مشکل مواجه است و حداقل بخش خصوصی توان دسترسی به آن را ندارد.

این عضو اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: شاید تنها برخی از شرکتهای معتبر شبه دولتی توانسته باشند ال سی باز کنند. ولی بازگشایی ال سی هنوز برای اقتصاد کشور متدوال نیست و بخش خصوصی ما نمی‌تواند به راحتی از آن استفاده کند.

کیمیایی اسدی درباره ادعای تفاهم 102 شرکت خارجی برای انعقاد قرارداد با ایران بعد از اجرای برجام تصریح کرد: تنها دو ماه از اجرای برجام می گذرد و هیاتهایی که آمدند بیشتر به دنبال ارزیابی اقتصاد کشور بودند، ضمن این که بازار ما را یک بازار بکر می دانستند. آنها آمدند تا شناخت اولیه را ایجاد کنند و طبیعی است که قراردادی را با ما امضا نکردند بنابراین فکر می کنم تفاهم حدود 102 شرکت خارجی با شرکتهای ایرانی قدری خوش بینانه و دور از انتظار باشد.

وی گفت: بیشتر تفاهم هایی که صورت گرفته با بخش دولتی بوده و تمرکز هم روی بخش نفت و گاز و انرژی بوده است. بخش خصوصی در حال حاضر دخالت چندانی در تفاهمهای صورت گرفته با طرفهای خارجی نداشته است. بخش خصوصی ما در ده سال گذشته قدری ضعیف شده و نمی تواند خود را به خوبی در برابر هیاتهای خارجی ارائه دهد.

عضو اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: هنوز زمان زیادی نگذشته تا بتوانیم قضاوت صحیحی داشته باشیم و باید صبر کنیم و ببنیم طرفهای خارجی در ادامه چه برخوردی با فرصتهای اقتصادی کشور خواهند داشت.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن