دیدبان

واکنش نمایندگان آمریکا از آزمایش‌های موشکی سپاه

واکنش نمایندگان آمریکا از آزمایش‌های موشکی سپاه

دیدبان: پایگاه اینترنتی امریکن فری بیکن در گزارشی به قلم آدام کردو نوشت: عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در سخنان خود در جمع گروهی از مقامات ایرانی در تهران گفت: «اگر منافع ما به موجب این توافقنامه تامین نشود، دلیلی برای ادامه (پایبندی به آن) نخواهیم داشت.»

رسانه های ایران به نقل از وی اعلام کردند: «اگر طرف های دیگر تصمیم بگیرند، به راحتی می توانند توافقنامه را نقض کنند. با وجود این، آنها می دانند که این اقدام هزینه خواهد داشت.»

ظاهراً منظور عراقچی اقدام احتمالی آمریکا در اعمال تحریم های جدید علیه ایران به خاطر آزمایش موشکی بود. دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا اوایل امسال به خاطر آزمایش موشکی قبلی ایران، در جهت اعمال تحریم های جدید علیه این کشور گام برداشت.

آزمایش موشکی اخیر ایران موجب خشم منتقدان دیرینه ایران در کنگره آمریکا شد.

مارک کرک، سناتور جمهوریخواه ایالت ایلینویز در بیانیه ای اعلام کرد: «پاسخ دولت به آزمایش موشکی تهدیدکننده جدید که ناقض قوانین بین المللی است، نباید بار دیگر به گونه ای باشد که گویی ایران این اقدام را انجام نداده است. هم اکنون زمان اعمال تحریم های فلج کننده جدید علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع، سازمان صنایع هوافضا، و دیگر نهادهای ذیربطی است که برنامه موشک های بالستیک ایران را پیش می برند.»

کوین مک کارتی، رهبر اکثریت جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا که نماینده ایالت کالیفرنیاست نیز با تکرار ادعاهای همیشگی جنگ‌طلبان آمریکا هشدار داد «توافقنامه هسته ای ایران تاثیر چندانی در تعدیل رفتار شرارت بار ایران نداشته است.»

وی در بیانیه ای مدعی شد: «این توافقنامه هسته ای به جای واداشتن ایران به تعامل اعتدالگرایانه تر با همسایگان خود، زمینه را برای اقدامات تعرض آمیز و فعالیت های تروریستی ایران فراهم می کند. کاهش تحریم ها موجب تقویت گروههای نیابتی ایران، از یمن گرفته تا عراق و سوریه و لبنان می شود. در عین حال، ایران بدون اینکه مجازات شود، به این اقدامات خود ادامه می دهند، زیرا می داند که اوباما خواستار پاسخگویی آنها نخواهد شد و توافقنامه هسته‌ای را که اساس میراث سیاست خارجی وی است، به خطر نخواهد انداخت.»

مک کارتی از دولت اوباما خواست در جهت اعمال تحریم های جدید علیه ایران به عنوان مجازاتی برای آزمایش موشکی این کشور گام بردارد.

آدام کردو در ادامه می‌نویسد: در عین حال، وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه نمی توانست به راحتی توضیح دهد که چرا توافقنامه هسته ای، آژانس بین المللی انرژی اتمی را در انتشار گزارش علنی درباره موارد احتمالی نقض توافقنامه از سوی ایران، محدود کرده است.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه به صراحت اعلام کرد این نهاد دیگر مجاز به انتشار جزئیات درباره برنامه هسته‌ای ایران و پایبندی این کشور به توافقنامه نیست. به گفته آمانو، محدودیت آژانس در انتشار علنی گزارش در این خصوص، نتیجه جانبی توافقنامه هسته‌ای است.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه بار دیگر در توضیح درباره این اظهارات به پایگاه امریکن فری بیکن گفت گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان تصویر کاملی از برنامه هسته ای ایران ارائه خواهد کرد، هر چند که هنوز معلوم نیست که آیا این اطلاعات به طور علنی در دسترس خواهد بود یا خیر.

این مقام افزود: «نظارت های سختگیرانه یا ارائه گزارش درباره برنامه هسته ای ایران کاهش نیافته است. در واقع دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به برنامه هسته ای ایران و اجازه این نهاد برای ارائه گزارش درباره برنامه هسته ای این کشور، افزایش یافته است این تحریف واقعیت است که بگوییم انتشار جزئیات کمتر در نخستین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درست پس از اجرای توافقنامه هسته ای به معنای کاهش نظارت های سختگیرانه بر برنامه هسته ای ایران است.»

این منبع تصریح کرد در حالی که به موجب نسخه نهایی توافقنامه هسته ای، آژانس باید «درباره مسائل مختلف گزارش دهد»، این نهاد به ارائه «حجم گسترده اطلاعات درباره برنامه هسته ای فعلی ایران که دامنه آن بسیار محدودتر شده است» ادامه خواهد داد.

این مقام افزود تازه ترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که ماه فوریه منتشر شد، «‌دقیقاً وضعیت برنامه هسته ای ایران، از جمله تلاش‌های این کشور را برای رعایت توافقنامه هسته ای را توصیف می‌کند.»

وی گفت: «ما انتظار داریم این سطح حرفه ای ارائه گزارش (آژانس) در آینده ادامه یابد.»

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن