دیدبان

آخرین گمانه زنی درباره تولیت جدید آستان قدس رضوی

آخرین گمانه زنی درباره تولیت جدید آستان قدس رضوی

دیدبان: آستان قدس رضوی سازمانی است در شهر مشهد که زیر نظر متولی حرم و موقوفات علی بن موسی الرضا (ع) اداره می‌شود.

آستان قدس رضوی به چه معناست؟

آستان قدس رضوی در لغت به معنی بارگاه پاک و مطهر امام رضا(ع) است ولی در اصطلاح و به طور عموم به مجموعهٔ حرم مطهر، دستگاه‌ها، نهادها، ادارات فرهنگی، صنعتی، کشاورزی، درمانی و... گفته می‌شود که مشتمل بر موقوفات تاریخی امام رضا(ع) است.

فعالیت‌های آستان قدس رضوی در راستای حفظ احیای موقوفات و ایفای تعهدات بر اساس نیات واقفان و نیازهای زائران حرم علی بن موسی‌الرضا است.

تولیت آستان قدس رضوی از ابتدای انقلاب به حکم امام خمینی(ره) با آیت الله عباس واعظ طبسی بوده است.

شش معاونت آستان قدس رضوی

این سازمان شامل شش حوزهٔ معاونت، شامل معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی، معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی، معاونت املاک، اراضی، معاونت امور حقوقی و موقوفات، معاونت فنی و عمران موقوفات است.

یک سازمان تحت عنوان سازمان توسعه حریم حرم حضرت رضاعلیه السلام که متولی توسعه حرم و ساخت و سازهای آن است و مؤسسه سازمان اقتصادی رضوی که سرپرستی حدود پنجاه شرکت اقتصادی را بر عهده دارد و پانزده مؤسسه و بنیاد فرهنگی و اجتماعی زیر نظر شورای عالی فرهنگی است.

این بنیاد با استفاده از نذورات و موقوفات مردمی اهدا شده از تردد بیش از ۳۰ میلیون زائر (که حدود ۳۰۰ میلیون تشرف می‌شود) حرم علی بن موسی الرضا(ع) [سالیانه] و در آمدهای شرکتها و موسسات وابسته به سازمان اقتصادی رضوی تأمین مالی می‌شود.

این بنیاد بزرگترین کارفرما در استان خراسان است که مجری حدود ۵۰ شرکت و مؤسسه اقتصادی نظیر کارخانجات صنایع چوب، نان قدس رضوی، کارخانه آرد، موسسه دامپروری قدس رضوی و دو دانشگاه تحت عنوان دانشگاه علوم اسلامی رضوی و دانشگاه امام رضا (ع) است.

از اول انقلاب تاکنون تولیت این بنیاد با آیت الله عباس واعظ طبسی بوده است.

همچنین قائم مقام آستان قدس رضوی در حال حاضر مهدی عزیزیان می‌باشد که دفتر وی در ساختمان شماره ۱ در اداره مرکزی آستان قدس رضوی می‌باشد.

حرم علی بن موسی الرضا (ع) سالانه پذیرای بیش از ۳۰ میلیون زائر شیعه از سراسر جهان است.

بسیاری از شیعیان اموال خود را به این آستان وقف می‌کنند که قدمتی دیرینه در ایران و خارج از آن دارد.

تولیت آستان قدس رضوی پس از آیت الله طبسی چه کسی خواهد بود؟

 در پی در گذشت آیت الله واعظ طبسی گمانه زنی ها در مورد جانشین وی در تولیت آستان قدس رضوی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی صورت گرفت که خوانندگان محترم می توانند بخشی از این گمانه زنی ها را در ادامه بخوانند:

نکته: بازنشر این گمانه زنی ها لزوماً به معنای تایید محتوای آن توسط افکار خبر نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

 

اعتماد آنلاین:  قرار است از این به بعد آستان قدس رضوی به صورت شورایی اداره شود، به این معنا که تعدادی از افراد در شورای آستان قدس رضوی قرار می گیرند و یک نفر نیز سرپرستی شورا را بر عهده می گیرد.

طبق شنیده ها مهدی خاموشی و علی اکبر ناطق نوری جزو افرادی هستند که ممکن است سرپرستی این شورا را عهده دار شوند.

 انتخاب: شنیده ها حکایت از آن دارد که حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی جانشین آیت الله طبسی در آستان قدس رضوی خواهد شد.

عصر ایران: حجت الاسلام و المسلمین رئیسی مهمترین گزینه برای جانشینی واعظ طبسی در سمت تولیت آستان قدس رضوی است.

یک منبع آگاه اظهار داشت: به نظر می رسد سیدابراهیم رئیسی جدی ترین گزینه برای تصدی سمت تولیت آستان قدس رضوی (مدیریت حرم امام رضا در مشهد) است. 

این منبع اضافه کرد: آیت الله سیداحمد علم الهدی امام جمعه فعلی مشهد نیز گزینه جدی برای تصدی مسؤولیت نمایندگی ولی فقیه (مقام معظم رهبری) در خراسان است.

پارسینه: از حجت الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس فعلی سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان گزینه احتمالی تولیت آستان قدس رضوی یاد می شود.

انصاف نیوز: حجت الاسلام سید احمد علم الهدی، روحانی ۷۱ ساله ی مشهدی نیز از دیگر افرادی است که از وی به عنوان تولیت جدید آستان یاد می شود.

وی از سال ۸۴ با حکم مقام معظم رهبری، امام جمعه ی مشهد است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن